sunksnubben
Ny medlem
Hej,
Jag har problem med belysningen på min Honda CRE450HM -03.
På tomgångsvarv lyser halvljus väldigt svagt och helljus ännu svagare. Med blinkers eller bromsljus lyser det ännu svagare, och tutan fungerar bara med all belysning avslagen.
Mina kunskaper inom elektronik är väldigt begränsade, men jag har försökt mäta så bra jag kan.
Jag har inget kopplingsschema, men har identifierat de två kablar från statorn som, enligt vad jag förstår, matar belysningen. Jag drog ut kontakten för dessa två kablar direkt efter statorn, och mätte spänningen vid tomgångsvarv som visade ca 13 V, dvs utan belastning från belysningen. Vid gaspådrag ökade inte spänningen särskilt mycket, kanske upp till ca 14-15V.
Jag satte sedan ihop kontakten och slog på halvljus. Jag mätte först över samma kontakt, vilket visade ca 6 V. Sedan mätte jag över glödlampan på halvljuset, vilket visade samma spänning. Alltså verkade det inte vara något spänningsfall att tala om mellan stator och lampa.
Jag provade sedan att stegvis slå på blinkers, bromsljus och helljus. Jag mätte spänningen över kontakten (dvs över statorn) och för varje ökning av belastningen så minskade spänningen, som lägst ner till ca 2.5V.
Utifrån mätningarna är min uppfattning att det är statorn som är dålig och inte ger tillräckligt hög effekt när belastningen från belysningen ökar. Men som sagt är jag inte någon stjärna på el, så det kanske är något jag missuppfattar. Hur som helst vill jag undvika att köpa dyra delar i onödan.
Problem med belysningen verkar vara ett typiskt fel på HM-hojarna (CRF 450-tråden) men det verkar inte ha retts ut om det är stator, svänghjul eller likriktare som orsakat problem.
En sak jag är fundersam över är att jag endast kunde mäta upp växelspänning över glödlamporna. Det sitter ju en likriktare/regulator på hojen som jag trodde skulle likrikta strömmen även till belysningen.
Tacksam för svar!
Jag har problem med belysningen på min Honda CRE450HM -03.
På tomgångsvarv lyser halvljus väldigt svagt och helljus ännu svagare. Med blinkers eller bromsljus lyser det ännu svagare, och tutan fungerar bara med all belysning avslagen.
Mina kunskaper inom elektronik är väldigt begränsade, men jag har försökt mäta så bra jag kan.
Jag har inget kopplingsschema, men har identifierat de två kablar från statorn som, enligt vad jag förstår, matar belysningen. Jag drog ut kontakten för dessa två kablar direkt efter statorn, och mätte spänningen vid tomgångsvarv som visade ca 13 V, dvs utan belastning från belysningen. Vid gaspådrag ökade inte spänningen särskilt mycket, kanske upp till ca 14-15V.
Jag satte sedan ihop kontakten och slog på halvljus. Jag mätte först över samma kontakt, vilket visade ca 6 V. Sedan mätte jag över glödlampan på halvljuset, vilket visade samma spänning. Alltså verkade det inte vara något spänningsfall att tala om mellan stator och lampa.
Jag provade sedan att stegvis slå på blinkers, bromsljus och helljus. Jag mätte spänningen över kontakten (dvs över statorn) och för varje ökning av belastningen så minskade spänningen, som lägst ner till ca 2.5V.
Utifrån mätningarna är min uppfattning att det är statorn som är dålig och inte ger tillräckligt hög effekt när belastningen från belysningen ökar. Men som sagt är jag inte någon stjärna på el, så det kanske är något jag missuppfattar. Hur som helst vill jag undvika att köpa dyra delar i onödan.
Problem med belysningen verkar vara ett typiskt fel på HM-hojarna (CRF 450-tråden) men det verkar inte ha retts ut om det är stator, svänghjul eller likriktare som orsakat problem.
En sak jag är fundersam över är att jag endast kunde mäta upp växelspänning över glödlamporna. Det sitter ju en likriktare/regulator på hojen som jag trodde skulle likrikta strömmen även till belysningen.
Tacksam för svar!