crf450 kokar

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
Hej

Min kompis införskaffade en crf450 -03a för några dagar sen. nu är det så att den börjar koka över efter att ha bivit varm.
Ingen våldsam körning eller "burnouts" har förekommit. endast fram och tillbaka på en grusväg.
Vi har hällt i glykol och provat med det mesta men den kokar fortfarande. Någon pratade om att han hade trasiga celler i sin kylare. kylarn läcker dock men inte från cellerna utan från en slang ser det ut som och det ryker som attans ur kylaren med när den kokar. Kommer rök från alla möjliga olika ställen. man kan köra med den utan att den kokar sålänge man håller den över 50-60km/h och nått säger mig att det här är jävligt fel så jag frågar här om det är nån som har någon aning vad jag ska kolla efter. den läcker inte när den bara står eller när den inte kokar heller.

Gasen hänger sig också på CRFen. enklaste lösningen på det? för nu är den farlig. Men iofs hänger gasen sig går den ju tillräckligt snabbt för att inte koka över xD

Har även själv införskaffat en yz125 -95 har ni tid så hjälp mig med denna med.
Jag behöver prisuppgifter på nytt bakhjul och slang samt montering.
Behöver beställa nya packboxar online så länka gärna en sida som har grejer till äldre crossar (man köper ju gärna lite extra skräp när man ändå är igång) haha
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kompisen crf kokade också då han hade ena kylaren krokig, verkar vara ganska känsliga på kylarkapaciteten.

Är det inte självklart att byta en slang om det läcker ur den då?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sitter det någon termostat på crfen? Plocka isär och se så den inte är paj.
Plocka av kylarna och se så det inte är stopp i nå kanaler.

Ang dina packboxar så köper du dem enklast och billigast hos din lokala lageråterförsäljare. Är det p-boxar till gaffeln hittar du det hos så gott som alla ställen som säljer crossdelar.


Bakhjul är dyrt nytt (minst 5k iaf). Beg går nog att hitta relativt billigt. Leta reda på vilka årsmodeller som hade samma bakhjul (sök på tex micro fiche och din hoj).
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
kolla så att kylarlocket är tätt, byt vid behov...detta e ett vanligt fel och det som rinner ut kommer fån dränageslangen från kylaren.
Alternaviv två är ju naturligtvis topplockspackningen , kolla om det kommer olja in i kylarvattnet...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har ni stått mycket still på tomgång? Crossar har ju ingen kylfläkt så dom kan var känsliga för sånt och speciellt 4-taktarna.

Åtminstone Yzf:en har en frilägesbrytare som ställer om tändkurvan på tomgång/friläge. Den kokar alltså på ett par 10-tal sekunder.

Just därför startar INGEN hojen på tävlingar innan 15 sek tavlan eller grön-flagg är rest.

Alltså kör inte hojen på tomgång, undantag uppvärmning kanske...
 

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
Inte så mycket tomgång faktiskt.. han kör med den så funkar den jättebra sen när han saktar in kokar den direkt. locket på kylaren är tätt och det verkar bli ordentligt tryck därinne med. men de kommer vatten någonstans ifrån.. varifrån det kommer är svårt att se för de sprutar inte det bara ligger och pyser på avgasröret på ett ställe som ligger emot slangen. men så fort man stänger av den slutar den läcka. fortsätter dock koka tills den svalnat av lite.

För mig låter toppackningen mest rimligt än så länge iom att den slutar koka direkt när kolven slutar gå. det är ruskigt bra komp i den så jag vet inte om de kan va den heller just för det. en annan anledning kan ju vara att en kylare är trasig som någon nämnde. då får ju den enda som funkar arbeta för mycket och den kanske klarar det medan man håller hastigheten uppe.

Vart hittar man crossdäck som kostar 5k? jag ska ju bara ha 1 däck. låter orimligt. -.-

/Simon
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vart hittar man crossdäck som kostar 5k? jag ska ju bara ha 1 däck. låter orimligt. -.-

/Simon


Du skrev hjul! :fakta
Det är ju viss skillnad. Däck hittar du ju över allt och antar att iaf de med egen verkstad erbjuder hjälp med krängning.
Någon nät handel med delar till 13 år gamla cyklar lär du ha problem med att hitta. Men vilket Yamaha ÅF som helst kan alla gånger hjälpa dig om du vet vad du ska ha
 

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
125an har också problem med att varva upp på 1an och 2an .. den varvar finfint på tomgång och på 3an 4an och 5an vad kan de va för fel på det?


Varför har man ingen fläkt på dom om dom kokar så lätt?
 

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
Det gör dom inte. Har ägt 2 CRF:er o ingen av dom har någonsin kokat. Ni har ju redan konstaterat att det läcker, o ja då kokar det ju gärna.

Visst läcker det men någon nämnde i forumet att yzf426 hade nån grej som gjorde att den började koka så fort den stod still och att det var normalt att den gjorde det. så varför gör man inte något åt det isf. låter orimligt för mig iom att det måste slita enormt på motorn om den bara kokar hela tiden.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Visst läcker det men någon nämnde i forumet att yzf426 hade nån grej som gjorde att den började koka så fort den stod still och att det var normalt att den gjorde det. så varför gör man inte något åt det isf. låter orimligt för mig iom att det måste slita enormt på motorn om den bara kokar hela tiden.

Att dom snabbt kan gå varmt om du står still är en sak. Men att dom skulle koka så fort man står still är bara BS då jag aldrig lyckats få någon crf att koka.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vajrarna till gasen kan lätt klämmas, vajern kan också gå runt något och sträckas ut, där kanske ditt gashäng är
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vajrarna till gasen kan lätt klämmas, vajern kan också gå runt något och sträckas ut, där kanske ditt gashäng är

Gashänget kan ju också vara en risig returwire.

Byt ut slangen som ligger mot avgasröret(om jag förstått rätt?)!! Ta av vattenpumpslocket och kolla så impellern sitter kvar på axeln. Gör den inte det blir det ingen cirkulation på vattnet. Laga den trasiga kylaren, eller köp en ny. Värmeutvecklingen är alldeles för stor för att ena sidans kylare ska räcka till. Annars lär vi få se en tråd som heter: skuren CRF vad ska jag ta mig till, jevvla skitcykel.

Vänd dig till någon som är duktig på alu-svetsning eller en firma som bara sysslar med kylare så ordnar det sig nog:tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top