CRF450HM Varför lägre effekt?

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
Hej har en fråga som jag undrar om någon kan ge ett säker och korrekt svar på. Varför har CRF450HM 10 mindre hästar än CRF450R? Har hört att det bara beror på att ljuddämparen är gatlaglig. Tycker det verkar vara en konstigt stor skillnad så stort inflytatnde på motoreffekten kan inte bara ljuddämparen ha. Är det så att skillnaden inte är så stor i verkligheten?
 

Ben

WOAH!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Wr426f -01, dominator
Markus Thorén skrev:
Hej har en fråga som jag undrar om någon kan ge ett säker och korrekt svar på. Varför har CRF450HM 10 mindre hästar än CRF450R? Har hört att det bara beror på att ljuddämparen är gatlaglig. Tycker det verkar vara en konstigt stor skillnad så stort inflytatnde på motoreffekten kan inte bara ljuddämparen ha. Är det så att skillnaden inte är så stor i verkligheten?

Hmm, det enda jag vet är att ljuddämparen som sagt är tystare än den på CRF450R
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Markus Thorén skrev:
Hej har en fråga som jag undrar om någon kan ge ett säker och korrekt svar på. Varför har CRF450HM 10 mindre hästar än CRF450R? Har hört att det bara beror på att ljuddämparen är gatlaglig. Tycker det verkar vara en konstigt stor skillnad så stort inflytatnde på motoreffekten kan inte bara ljuddämparen ha. Är det så att skillnaden inte är så stor i verkligheten?
Har den 10 hästar mindre i praktiken eller på pappret? På pappret antar jag. Kan ju vara så att HM uppger mer ärliga siffror ;)

- Johan
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
det enda jag vet är att ett akra ger 1000 mer i rpm på HM;en......
låter ju lite för bra tyckte jag men det kan kanske stämma om det e så attdet skiljer 10hp
 

tWitch

mmm
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Gävle
Hoj
one of those sissynikles!!
Det kan nog stämma...känner en kille som har en 450HM han köpte demo hojjen när den kom och när han bytte till "cross" ljuddämparen så vart den piggare sa han...Men på den andra ljuddämparen sitter det ju ett nät, och det minskar ju också effekten!! men jag vet inte jag!
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Markus Thorén skrev:
Hej har en fråga som jag undrar om någon kan ge ett säker och korrekt svar på. Varför har CRF450HM 10 mindre hästar än CRF450R? Har hört att det bara beror på att ljuddämparen är gatlaglig. Tycker det verkar vara en konstigt stor skillnad så stort inflytatnde på motoreffekten kan inte bara ljuddämparen ha. Är det så att skillnaden inte är så stor i verkligheten?


Har du sett utblåset på HM? :va


Titta på det så förstår du varför det kan skilja 10hp, utblåset är som hålen i en potatispress.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top