Cross, 250 eller 125 00->

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Om man tittar på 250, 125 från 00 å fram vad skiljer dessa? och vad ska en nybörjare 80kg sitta på? kan man hoppa å leka lika mkt som med en 250 med en 125a? är det tråkigare med 125?

Anledningen jag frågar är att det finns större utbud på 125orna på beg. marknad verkar det som...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kör en CR250 och den är fett övermotoriserad för mig, när jag kör på crossbana så använder jag........40% av effekten?:näsblod

Jag ville ha en 2-takt för priset & lättmeckat, men ändå lite vrid så man slipper tokvarva. Är lat till naturen.

Köp tvåfemtio, roligare på isen ( det enda stället man håller fullt )

:yoparty
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
J.Andersson skrev:
2572625 Om man tittar på 250, 125 från 00 å fram vad skiljer dessa? och vad ska en nybörjare 80kg sitta på? kan man hoppa å leka lika mkt som med en 250 med en 125a? är det tråkigare med 125?

Anledningen jag frågar är att det finns större utbud på 125orna på beg. marknad verkar det som...

Om det ska lekas på grustag och lattjas på bana utan att jaga varvtider så skulle jag satsa på en 250. Bra drag ifrån botten och hela vägen upp igenom registret. En 125 blir lätt hetsig och måste växlas och pressas på ett annat vis.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köp en 250, bäst mix mellan kraft och hanterbarhet. Har en CRF själv och är skitnöjd :tummenupp
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Crossen ska både tjänstgöra som potentiell bansmiskare samt grop-bus. Vilka modeller är det man ska ha? Honda och Kawa är enligt hörsägen driftsäkert, men vad säger ni om nyare suzukis då?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Alla börjar väl hålla ganska bra när det gäller tvåtakt, för jag gissar att du funderar mellan 250 2t och 125 2t?

Jag tycker personligen att skillnaden är som mellan 600 och 1000cc.

125an kommer inte kasta av dig och du kommer lära dig bättre på den och det kommer gå ungefär lika fort som på 250n.

250n däremot är roligare att bara "leka" med, den kommer sätta skräck i dig de första gångerna du är ute å kör och antagligen kommer den hindra dig lite från att "ta ut det sista". Man får också skruva mindre i 250n.

250 4t är annars ett bra val, lite lättare än en 250 2t, ungefär lika mycke krut som i 125an men mest lättkörd av alla. Lagomt mycke motorbroms.

450n är mjuk i registret och lätt att kontrollera fast den har grymt bra tryck när man väl öppnar upp. Mycke skruva. Mycke motorbroms. Är potentiellt farlig i hopp för nybörjare, om inte hindrar den en nybörjare från att lära sig hoppa tidigt.

Personligen skulle jag nog börja på en 125 2t, gå över till 250 4t och sedan till 450 4t. Steget från 125 2t till 250 4t är när man börjar tävla lite seriösare (typ samla poäng för att klassa upp te SM). Men alla har ju inte racingambitioner :)
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Olof Eriksson skrev:
2572884 Alla börjar väl hålla ganska bra när det gäller tvåtakt, för jag gissar att du funderar mellan 250 2t och 125 2t?

Jag tycker personligen att skillnaden är som mellan 600 och 1000cc.

125an kommer inte kasta av dig och du kommer lära dig bättre på den och det kommer gå ungefär lika fort som på 250n.

250n däremot är roligare att bara "leka" med, den kommer sätta skräck i dig de första gångerna du är ute å kör och antagligen kommer den hindra dig lite från att "ta ut det sista". Man får också skruva mindre i 250n.

250 4t är annars ett bra val, lite lättare än en 250 2t, ungefär lika mycke krut som i 125an men mest lättkörd av alla. Lagomt mycke motorbroms.

Personligen skulle jag nog börja på en 125 2t, gå över till 250 4t och sedan till 450 4t.

Hur vet man om det är 2t lr 4t?..står juh aldrig i annonserna!:va :näsblod

Har aldrig kört kross men är så himla sugen på att köpa.. (frågan är juh bara när det kommer att bli av?) :crash
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Fotrally skrev:
2572969 Hur vet man om det är 2t lr 4t?..står juh aldrig i annonserna!:va :näsblod

Har aldrig kört kross men är så himla sugen på att köpa.. (frågan är juh bara när det kommer att bli av?) :crash

Hoppas att du skämtar:confused:

Det största skillnaden är avgassystemt, 2t en expantionskammare 4t har ett rakt rör...typ:arsele
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fotrally skrev:
2572969 Hur vet man om det är 2t lr 4t?..står juh aldrig i annonserna!:va :näsblod

Har aldrig kört kross men är så himla sugen på att köpa.. (frågan är juh bara när det kommer att bli av?) :crash


Lättast är att kolla på bilderna.. En tvåtaktare har en stor tjock krök och fyrtaktaren ett avgasrör som är lika smalt hela vägen till ljuddämparen

Annars modellbeteckningen. Dom som slutar på F brukar vara 4takt. Ex CR är 2taktare, CRF är 4taktare. KX är 2taktare, KXF är fyrtaktare. Dock kan ex Ktm EXC kan dock vara både 2- och 4-taktare
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Allt under 500 är ju bara trimmade mopeder:D

Men seriöst så är nog en Honda CR250 det lämpligaste att börja med sett ur ett ekonomiskt perspektiv och om du inte har stora ambitioner för att träna upp dig att bli riktigt snabb fort och är beredd att lägga en hög UH-budget samt mycket träningstid.

Alla högprestanda 4t maskiner kräver omfattande och DYRT underhåll, personligen gillar jag dem inte då alla saknar effekt jämfört med en 500 2t

Crossar med stora motorer är ju inte så smidiga i böjarna men man slipper leta igenom hela lådan för att hitta rätt växel och man slipper även ligga på maxvarv för att ha effekt som orkar flytta hojen som man vill, detta spar på motorns livslängd.

Tänkvärt är att 4t motorerna oftast behöver dubbla varvtalet för att närma sig 2t motorernas effekt, ett kolv/topp/ventil haveri på en 4t kostar ofta runt 20kkr medan ett kolv haveri på en 2t håller sig under 5kkr och ofta under 2500kr. 4t har enligt mig bara miljöfördelar genom lägre utsläpp(å andra sidan kör man ju så sällan med en cross att den mer energikrävande produktionen av en 4t borde jämna ut skillnaderna ur miljöperspektivet).
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
KTM_Driver skrev:
2572980 Hoppas att du skämtar:confused:

Det största skillnaden är avgassystemt, 2t en expantionskammare 4t har ett rakt rör...typ:arsele


Nej jag skämtade inte! Och hade det varit ett skämt så hade det inte varit speciellt roligt.:rolleyes:

Hade jag tänkt lite till så hade jag kunnat lista ut det själv dock. :huvet Men dåliga annonsbilder har väl gjort att jag inte tänkt på det.

Men är det mest nyare 250 som ha 4t?? Jag har bara kollat på årsm runt 98-01. Då priserna jag skulle kunna tänka mig är runt 15-19tusen

Skulle vara kul att prova en 125 2t (dom är billigare att köpa :)) men dom kanske har tråkig motorkaraktär.

tack för alla svar btw!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
RacerRaffe skrev:
2573009 Allt under 500 är ju bara trimmade mopeder:D
Vad åker du egentligen med 500n? Snacka om att sakna effekt å grejjer, finns då ingenstans där inte min 450 lyfter framhjulet, iaf inte på crossbanor, det skulle vara på grusvägar då i 150-160km/h

Sen kan jag förstå varför du inte ser fyrtakt som nån fördel då CR500 är jäkligt lättdoserad, som en fyrtaktare. Lite trist att man måste fixa in motorn i ett eget chassie om man vill ha en någorlunda bra hoj me 500cc.

Fotrally skrev:
2573047
Men är det mest nyare 250 som ha 4t?? Jag har bara kollat på årsm runt 98-01. Då priserna jag skulle kunna tänka mig är runt 15-19tusen

Skulle vara kul att prova en 125 2t (dom är billigare att köpa :)) men dom kanske har tråkig motorkaraktär.

tack för alla svar btw!

Nu minns jag inte exakt vilket år 250f startade ordentligt men jag tror det var 2004, och jag tror inte så många går under 30 000.

Klart du ska prova en 125a! Snarare roligare motorkaraktär än 250n, dock inte lika stark. Men de flesta som åkt stora starka 1000cc på gatan blir imponerade av de stackars 50 hästarna som en 250 är på. Det är en helt annan upplevelse på crossbanan :) 125an är inte så vek att den inte går att få upp på bakhjulet över knölar osv, även på långa raksträckor där det går uppåt 100km/h.

*Edit, ett tips till er som bara kört fyrtakt, när ni provar en hoj varva den tills den slutar dra, då känner ni hela registret. En kompis till mig hade bara kört fyrtakt och provade grannens 80cc, snart kom han tillbaka och sa "den är nog för svag för mig". Skickade iväg honom på ännu en tur efter att ha tipsat honom att varva mer och när han kom tillbaka kom kommentaren "fyfan, att köra den här är manligt" ;D Och då snackar vi en fullvuxen karl i 22års-åldern...
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fotrally skrev:
2573047 Men är det mest nyare 250 som ha 4t?? Jag har bara kollat på årsm runt 98-01. Då priserna jag skulle kunna tänka mig är runt 15-19tusen
Yes, 250 4t har inte funnits så länge, Yamaha var väl först med det också. Tror det är så här:

Honda CRF250: 2004-
Kawa KX250F: 2004-
KTM 250SXF: 2006-
Suzuki RMZ250: 2004-
Yamaha YZ250F: 2001-

Tänk på att andrahandsvärdet (precis som nypriset) är högre på 4t så samma peng på en 4t ger en äldre och/eller mer sliten hoj än 2t som kommer att kosta dig mer (2t är billigare att köra).
 
Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Olof Eriksson skrev:
2573056

Klart du ska prova en 125a! Snarare roligare motorkaraktär än 250n, dock inte lika stark. Men de flesta som åkt stora starka 1000cc på gatan blir imponerade av de stackars 50 hästarna som en 250 är på. Det är en helt annan upplevelse på crossbanan :) 125an är inte så vek att den inte går att få upp på bakhjulet över knölar osv, även på långa raksträckor där det går uppåt 100km/h.

*Edit, ett tips till er som bara kört fyrtakt, när ni provar en hoj varva den tills den slutar dra, då känner ni hela registret. En kompis till mig hade bara kört fyrtakt och provade grannens 80cc, snart kom han tillbaka och sa "den är nog för svag för mig". Skickade iväg honom på ännu en tur efter att ha tipsat honom att varva mer och när han kom tillbaka kom kommentaren "fyfan, att köra den här är manligt" ;D Och då snackar vi en fullvuxen karl i 22års-åldern...

Så en 125:a 2t är nått man kan köpa utan att bli besviken på körglädjen. :)
Men det finns fortfarande lite frågetecken. Hur är hållbarheten? Tycker att i var och varannan annons så står det renoverad motor osv. Håller dom bara några år och sen börjar dom bli slut:confused: ?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fotrally skrev:
2573141 Håller dom bara några år och sen börjar dom bli slut:confused: ?
Ja, det är tävlingsmaskiner. Om du tittar på 98-01 så skulle jag bli väldigt orolig om den inte är renoverad, dessutom ett flertal gånger. Undvik ägare som säger att "det aldrig varit några problem, bara bytt olja och kört".
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fotrally skrev:
2573141 Så en 125:a 2t är nått man kan köpa utan att bli besviken på körglädjen. :)
Men det finns fortfarande lite frågetecken. Hur är hållbarheten? Tycker att i var och varannan annons så står det renoverad motor osv. Håller dom bara några år och sen börjar dom bli slut:confused: ?
En 125a är inte särskilt svår att renovera och eftersom de e äkta räsers så får man göra det lite nu och då.

Köper du en nyrenoverad hoj kan du nog åka en hel sommar på den iaf! Se till att värma upp den ordentligt innan du bjuder den bara.

Min CRF450R helrenoveras varannat år, byter kolv osv gör jag tre gånger per säsong ungefär. Fast då kör jag nog mer än de flesta också...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
2t 125 är krävande att köra. Man måste hela tiden ha rätt växel och även jobba flitigt med kopplingen för att hålla varven uppe. Man måste hålla uppe farten i kurvorna. Kör man för sakta i en kurva får man lida hela efterföljande raksträcka. En 2t250 är mycket mer förlåtande tappar man farten i en kurva har man tillbaka farten direkt man slår på.

Missförstå mig rätt nu! Jag gillar 2t125 allra bäst av just ovanstående anledningar. Men åker man inte regelbundet så är det svårt att ha det driv i åkningen som 125 kräver och då är det inte roligt längre.

Vill man ha en 2t lekhoj och bara ska åka vid sporadiska tillfällen, då är en 250 roligare. Eller kanske ännu hellre en KTM 200!

Olof Eriksson skrev:
2573241 En 125a är inte särskilt svår att renovera och eftersom de e äkta räsers så får man göra det lite nu och då.

Köper du en nyrenoverad hoj kan du nog åka en hel sommar på den iaf! Se till att värma upp den ordentligt innan du bjuder den bara.

Min CRF450R helrenoveras varannat år, byter kolv osv gör jag tre gånger per säsong ungefär. Fast då kör jag nog mer än de flesta också...

En hel sommar är inte att rekomendera på 125! Jag bytte kolv efter 25h(manualen sa 18h) på min förra 125a och då var den sliten så det räckte.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Two stroke man skrev:
2573293
En hel sommar är inte att rekomendera på 125! Jag bytte kolv efter 25h(manualen sa 18h) på min förra 125a och då var den sliten så det räckte.
Det beror ju också på vem som sitter bakom styret ;) Är man ny på hojjen så sliter man den inte lika mycket. Jag har lyckats köra slut på en kolv på 7 timmar i en 80cc, utan att den tatt in någe skit... Medans en nybörjare kört en hel sommar på samma hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top