Cross eller motard...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Hejhej.

Håller på att ta körkort och kollar redan nu efter en hoj :)
Jag var väldigt inne på motard ett tag. men nu är jag lite sugen på cross också...

Cross skulle jag mest vilja ha för att det skulle kunna vara skoj å köra runt på landet, och sen köra på bana också. Vet dock inte om jag skulle ha tid/råd med det (kan tänka mig att det kostar att köra på bana...)

Motard skulle jag vilja ha då jag bor i stan. Och det kan va skoj å leka med en.

Som sagt, tidigare lutade jag mot en motard. Nu är det 50-50. Ifall någon kunde övertala mig om jag ska ha en motard eller en cross. Och sen kanske ge tips på en cross som man kan ha som första hoj (som går att landsvägs regga). Då jag redan har ett humm om vilken motard jag ska ha, om det blir en motard :)

tack.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vilken budget har du, bara för det är en första hoj behöver den inte vara billig. Köp annars en motard med tillhörande crosshjul mm, så kan du ha den både i skog och på väg.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Helst inte mer än 50.000, runt 50.000 är min absoluta gräns.

Jag hade tänkt göra det, skaffa en motard, med crossdäck.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Motard med tillhörande crossfälgar skulle jag absolut välja, så kan du dubba crossdäcken över vintern och köra is också :yoparty

Både Husaberg/DRZ/Ktm625 och 640 kan du (självklart beroende på årsmodell) få för under 50k med fälgar etc. :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kombinationen som jag tror du vill ha blir inte optimal.
Den motardhojen du behöver för din "gatkörning" blir ingen bra cross.
Däremot kan det fungera som en offroad hoj med andra fälgar.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Du kan inte lv-regga en cross så antingen får du köpa en lv-reggad enduro (typ ktm exc 450/525/530 eller kanske husa 450/550/650 - eller en lv-reggad motard som du köper crosshjul till (typ husa fs 450/650, husqvarna 450/510). Att köra på både crossbana samt som motard på gatan är nog ingen hit, lampor & annat skit håller inte på crossbanan o jag tror du kommer bli ganska less på det. Om du nu väljer en enduro så tänk på att fjädringen är mkt mjukare på dem än på cross & motard. Kanske kan du köpa 2 cyklar i stället där crossen är en billigare 2-takt men det blir nog lite svårt att klara båda på 50000:-.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Ah nä, bana hade jag inte tänkt köra om jag köper en motard, (och sen crossdäck). Kanske köra runt lite i skogen? Det borde ju gå? Inte genom amazonas precis...men på typ skogsvägar.

KTM hade jag tänkt om det blir en motard, 625.
 

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Fel sida landet
Hoj
brap
Ah nä, bana hade jag inte tänkt köra om jag köper en motard, (och sen crossdäck). Kanske köra runt lite i skogen? Det borde ju gå? Inte genom amazonas precis...men på typ skogsvägar.

KTM hade jag tänkt om det blir en motard, 625.

jag var jäkligt nöjd med min 625sxc (motardkittat), funkade bra överallt tycker jag.. däremot går den ju inte att jämföra med husan.. :Bugar
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ah nä, bana hade jag inte tänkt köra om jag köper en motard, (och sen crossdäck). Kanske köra runt lite i skogen? Det borde ju gå? Inte genom amazonas precis...men på typ skogsvägar.

KTM hade jag tänkt om det blir en motard, 625.

Ska du köra så pass mkt skog/grus så skulle jag hellre kolla på 525/530.
Har ägt det mesta inom KTM motard och det är stor skillnad att baxa omkring på en LC4:a (625/640/660/690) i skogen jämfört med en EXC (enduro)

Och du vill ju även köra gata med den så skall du inte ha mindre en en 525/530.

Dock skall du beakta att en 525/530 är i stort behov av service/omvårdnad än LC4:a. Det är ju en viktig faktor när man köper hoj.

My 2 cents.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Ne det får nog bli 625, för jag kommer ju inte köra i skogen hela tiden. Bara ibland...ifall jag får något ryck :) Men det blir inte förräns jag har lappfan. :(

Förresten, vad är det för skillnad på alla hojar? Vad skiljer cross, motard och enduro åt. Rent tekniskt sätt, är dom olika byggda osv?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Enduro är oftast tröttare i motorn, mjukare i fjädringen och är längre (mer stabila). Sitter oftast crossdäck av den hårdare typen på dem (eller specifika enduro-däck)

Cross är snärtigare i motorn, har mer effekt, har en aggressivare fjädring och framför allt är i stort sett alla crosshojjar icket registrerade. Ofta mjuka däck som du eldar upp ganska direkt på asfalt.

Supermoto har mest effekt, är brant och kort, har hård fjädring och bra mycket mer aggressiva bromsar. 17 tums hjul (eller 16,5 fram, men det använder man inte på vägen) vanliga landsvägsdäck vanligtvis 165 bredd bak

Tar man KTM 450 EXC (enduro), SXF (cross) och SMR (supermoto) som exempel så är dem alla byggd på samma "grund" men optimerade till det som de ska användas till.

Sen finns det offroadhojjar som generellt är större och tyngre och menat att kunna köra runt på grusvägar och lite tuffare terräng typ stigar men också köras på asfalt med

Jag rekommenderar en EXC 525 med supermoto-hjul (och cross då). Den går vara överallt med om man är nybörjare. Du får lära dig att skruva om du inte kan det dock :)
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Joo, det sa nån annan jag PMade med här. Att 525 måste man mecka med....
Hur mkt är det man meckar? Vad är det man måste mecka med? Hur ofta var? Det var väll jätteofta?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Så svårt är det verkligen inte, du byter olja (två skruvar, två "korkar"), oljefilter (två skruvar) och luftfilter (behövs iofs inte så ofta om man kör bara på asfalt). Sen lite vanligt som att hålla efter kedja och drev

Ventiljusteringen kan du lämna till någon som gör sånt ofta, går rätt fort så det borde inte bli dyrt för dig. Annars är int det heller särskilt svårt
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
jag tror grabben behöver en drz400 motard. bra kompromiss och skottsäkra..

bara o byta olja då o då
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Jag är öppen för förslag :p Men det är ändå ktm jag lutar mot...

Har haft körlektion nu, så ett steg närmare :) rawr.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Kör på KTM 625... tillräckligt med effekt, bra serviceintervaller och kommer funka på grusvägar och skog utan större problem (se till att du har hasplåt ;) )

Dålig kompromiss eller inte beror på hur petig man är, att det skulle vara jobbigt att köra en motard med crossdäck i skogen tycker jag är skitsnack, jag kör min stuntdrevade strypta klump full med pegs och stötdämpar inställningar på hårdaste, på grus och i skog utan större hinder (förutom motarddäcken, med crossdäck lär det funka ypperligt).
Klart att 450/525/530 hojarnas låga vikt är riktigt skönt men en 625a är inte för tung för att kunna slänga omkring i skogen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det beror helt på hur man har tänkt använda cykeln. Det finns folk som kört jorden runt (inklusive djungel) på en R1a också. Jag har kört endurobanan på en custom-hoj också. Det beror på hur petig man är men det är grymt mycket roligare med en riktig hoj än en missanpassad hoj.

Ska man bara apa runt på skogsvägar och större stigar (typ i storleken el-ljus-spår) så funkar 625an bra. Har man tänkt köra fram i 10 km/h över sten och stock så kommer man inte uppskatta det.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Låter som det är 625an jag ska ha...den uppfattningen har jag fått av alla PM, inlägg i min tråd :p

men...om det inte finns 625an när jag väl ska ha en hoj, ska jag vänta tills det kommer upp en 625a på blocket/liknande eller köpa en annan, liknande hoj? Isåfall vilken?

Hur bra funkar det med 625a på motorväg, säg...sträckan Göteborg->Gränna? Går det....eller skakar det sönder? :p

EDIT:
Jag håller på att ta kortet nu...men skulle jag inte kunna köpa en MC nu, och ha den ståendes på landet? Hur funkar det med försäkring/skatt å sånt? Kan jag inte säga till försäkringsbolagen/skattemyndigheten att jag har den avställd på landet?

Och sen när jag är där å ska köpa hojen (begagnad) hur funkar det? jag menar...jag måste ju prova den å så...

Någon som gjort såhär?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top