Cross-ställ eftermonterad dragkrok

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hej

Dags att köpa cross ställ för att smidigt kunna transportera crossen.
Som läget ser ut nu kör jag en v50 med eftermonterad dragkrok(thule).
Maximala trycket rakt ovanpå är 75kg står det i boken. Kan tänka mig att med detta ställ+en yamaha 426 överstiger det 75kg.

Vågar man testa och ge sig ut på vägarna eller tror ni att det kommer sluta med en skrapad cross på vägen och ev böter?

Stället jag tänkt inhandla: http://www.24mx.se/motocross/p/mc-s...-heavy-duty/1056/mc-stall,-stod-och-talt/k28/

Såg tidigare tråd ang samma funderingar dock inte med eftermonterad dragkrok om det nu gör någon skillnad..

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag har ett dragkroks ställ, har en WR450F-03, med mina tidigare crossar har det kännts stabilt, men de har vägt under 100 KG.

Min WR väger upp mot 120 tror jag... 426:an tror jag väger över 100 KG också.
O det är på tok för mycket... det är inte stabilt... svajigt till tusen.
Jag köpte mig en obromsad släpkärra istället...

Jag rekomenderar det inte... du får ett kultryck över 75 KG... garanterat....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet är inte så mycket att dragkroken inte skulle tåla mer än 75 kg. För det gör den.
Dom är ofta dimensionerade för att tåla en dragvikt på upp till 1800 kg. Och då ska det klara av att hålla fast vagnen under färd i gupp mm. Och då blir det garanterat mer påfrestningar än 750N (Som ju blir kraftpåverkan av 75 kg)
Om du tänker dig att du åker på en guppig väg med ett släp som väger 1800 kg så räknar du snabbt ut att det lätt blir mer än så i belastning på kulan.

Det som däremot är grejen är att om du lägger på så pass mycket vikt så långt bakom bakaxeln så får du rejält häng på bilen med följd att lysen blir bländande mm.
Dessutom kan du få ytterst underliga vägegenskaper.
Men kör du lugnt till grusgropen en kortare sträcka så är det säkert inga problem.

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
DM BIZeta
Har själv använt just denna utan problem. Den bilen vi hade var med lös dragkrok men det var inga problem.

Nu använde vi bara den ett tiotal gånger innan vi skaffade buss. Är du intresserad kan du köpa våran för halva priset, 021-105641

PatrikM

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör släpkärra, kan inte tänka mig annat.
Den är dessutom bra när man ska slänga skit på soptippen.

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Jag kör släpkärra, kan inte tänka mig annat.
Den är dessutom bra när man ska slänga skit på soptippen.

SLäpkärra är ett bra alternativ dock krävs det att man har någon plats att ställa den när den inte används och där andra klåfingrade människor inte kommer åt den.

Har själv använt just denna utan problem. Den bilen vi hade var med lös dragkrok men det var inga problem.

Nu använde vi bara den ett tiotal gånger innan vi skaffade buss. Är du intresserad kan du köpa våran för halva priset, 021-105641

PatrikM

Du har pm

Problemet är inte så mycket att dragkroken inte skulle tåla mer än 75 kg. För det gör den.
Dom är ofta dimensionerade för att tåla en dragvikt på upp till 1800 kg. Och då ska det klara av att hålla fast vagnen under färd i gupp mm. Och då blir det garanterat mer påfrestningar än 750N (Som ju blir kraftpåverkan av 75 kg)
Om du tänker dig att du åker på en guppig väg med ett släp som väger 1800 kg så räknar du snabbt ut att det lätt blir mer än så i belastning på kulan.

Det som däremot är grejen är att om du lägger på så pass mycket vikt så långt bakom bakaxeln så får du rejält häng på bilen med följd att lysen blir bländande mm.
Dessutom kan du få ytterst underliga vägegenskaper.
Men kör du lugnt till grusgropen en kortare sträcka så är det säkert inga problem.

Det Är en restid mellan 10-30min och inga större vägar.
Jag är dock bekymrad över om kroken klarar av den vikt som blir

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det Är en restid mellan 10-30min och inga större vägar.
Jag är dock bekymrad över om kroken klarar av den vikt som blir

Kroken ska klara vikten. Går det inte alltför fort och du tar det lugnt så ska det inte vara någon fara med påverkan på väghållningen på bilen heller.
Betänk att kroken är konstruerad för att klara att du pallnitar på en ojämn väg med ett släp som kanske väger 1500 kg.
Visserligen liger mycket av släpets vikt på hjulen men påfrestningarna på kroken i det läget blir nog bra mycket större än vad det blir med 100 kg cross på kroken.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Sånt där ställ har jag står och samlar damm. Använt 2 gånger.
Ge ett bud om du är sugen på det.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Är du intresserad kan du köpa våran för halva priset, 021-105641
PatrikM
Sånt där ställ har jag står och samlar damm. Använt 2 gånger.
Ge ett bud om du är sugen på det.
jag har oxå ett , köp mitt! :tummenupp
Jag vill köpa dragkroksställ om pris/skick/utrustning är rätt.

Maila uppgifter och helst också bild till glad_75 at hotmail.com eller är det så att alla har mx24's Heavy duty ställ? Nån som säljer för under tusenlappen?

Nån i närheten av Jönköping eller skickar med bussgods så är det ett plus :)

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Rätt stor skillnad i kostnader mellan ett dragkroks ställ och en pickup...
Bensin/försäkring/slitagekostnader m.m. Så de kan jag inte kalla för dagen 10 poängs tips... :tummenupp

har oxå kört med dragkrokställ, men slutade med pickup iaf,
man ledsnar påt, men å andra sidan har jag inge problems med plats.

behöver ju inte va nått flådigt, mitt härke kosta 8 i inköp, 2 för försäk, och drar 0.5l/m någe slitdelar tänker jag då rakt inte byta

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Körde länge en KTM 450 EXC, på ett Crosställ, bak på en Volvo 850. Inga problem als att få det att fungera. Självklart är det till att köra lite försiktigare och inte öva rivstarter men i övrigt: INGA PROBLEM.
Jag anser det även mycket lättare att lasta själv på ett Crosställ än på ett släp.

Testa ett ställ, tror du kommer tycka det är ok.

Enda nackdelen är om du glömmer ta ut ngt ur bagaget när hojen är lastad. Blir lite krälande genom baksätet då :gnissla

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
köp en liten pickup ist!
Har haft pickis innan jag fick barn. Rätt värdelöst när man har stor familj. Crew cab är inte att tala om. Haft skåpbil också men även där bara plats för en passagerare.

Släpvagn isf men hyr hellre vid behov än har en som tar plats på infarten.

Nä, krokställning är ett genomtänkt val i mitt fall. :tummenupp

Last edited:

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
Snor tråden lite genom att säga att jag också söker en cross"balk"! Skicka bilder i pm och så bestämmer vi pris!

Mvh Ruben

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife