Under varma och svettiga poängrallyn i Alperna så händer det att jag kör i crossbyxor.
Jag gör det mot bättre vetande. Dom är tunnare = svalare och ger mig bättre rörlighet när jag kliver av hojen kanske 20 gånger på ett dygn för att dokumentera det som ger poäng - och kanske 20 gånger ytterligare av andra anledningar.
Men tunnare är också lika med sämre skydd. Det är ett val jag gjort ibland.
Dom brallorna jag har på bilden är ett par high-end Sinisalo med mycket skinn på utsatta ställen. Bättre än de flesta andra crossbyxor, men man måste ha klart för sig att dom är gjorda för andra krav än landsvägskläder.
Syntetproblemet som Moddlaren tar upp är ett sådant, ett annat är att crossbyxorna är lågt skurna i midjan för att ge maximal rörlighet. Detta, tillsammans med avsaknaden av riktiga hängslen/bälten gör att byxorna enkelt kan hasa ner om du börjar kasa på asfalten med huvudet i fel riktning.
Har du tur är det röven du hyvlar bort mot asfalten, har du otur är det snorren som dras mot rivjärnet. Think about it...
Jag har hittat ett par riktiga skinnbyxor sedan dess som passar mig utmärkt. Halvarssons med hög skärning och bib till det med bra hängslen och stadiga hällor för bälte. Skinnet är behandlat för att inte ta åt sig värme i samma utsträckning som "vanligt" läder. Det är stor skillnad, och numer är det sällan crossbrallorna åker fram - och isåfall bara vid mycket krävande tillfällen, där hastigheten är hyfsat låg.
Tänk så här: att klota i crossbrallor på asfalt, och i hastighet dessutom ger dig månader på sjukhus - utan att kunna köra hoj. Samma krasch med bra skinnbyxor reducerar månader till veckor eller dagar, om ens det.
Vilket är mest värt: att kunna köra hoj hela sommaren, eller att ha sett cool ut de två första veckorna?