Crossdämpare på hojen?

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Måste bli av med det hemska moppeljudet! har kikat in lite ljuddämpare från crossar b.la. fmf shorty till ett hyffsat pris... hur pass mycket tror ni det kommer låta med ett sånt på? ska man försöka skaffa en orginaldämpare från en cross eller en lite längre variant?

x_mini_shorty.jpg

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tror den kommer låta lite ättrigare och rappare.. Crossdämpare är dyra, så köp gärna begagnat! Vill du ha lite burkigare ljud ska du ha från en 250 eller 500.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tror den kommer låta ganska mycket om det blir som "crossljud"
Men köp om du vill.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den kommer säkerligen att låta en hel del men aldrig lika mycket som en cross pga lägre varv och komp. Det är dock ingen hit att byta ljudämpare bara rakt av då man ändrar den avstämda längden på avgasystemet vilket kan ge kass effekt alt bra. Det finns folk på forumet med beräkningsprogram för sånt där använd sökmotorn.

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
SkorvKalle skrev:
Måste bli av med det hemska moppeljudet! har kikat in lite ljuddämpare från crossar b.la. fmf shorty till ett hyffsat pris... hur pass mycket tror ni det kommer låta med ett sånt på? ska man försöka skaffa en orginaldämpare från en cross eller en lite längre variant?

Varför inte köpa ett helsystem istället när ändå är i farten? Där hittar nog det goaste ljudet och effekten. Finns ett antal till CRM.. :tummenupp

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Jag hade ett "hemmagjord" dämpare. En svetsare/plåtnisse som hade ägt den hade snickrat ihop. Låter inget speciellt. Vet inte hur en CRM/MTX ska låta (det är ju samma motor)

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Tror inte det hjälper så värst mycket..Du kommer få ett burkigare ljud, men jag tvivlar att det hjälper såå mycket med tanke på att crossarna har en mycket större pipa oxå

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
tycon1 skrev:
Tror inte det hjälper så värst mycket..Du kommer få ett burkigare ljud, men jag tvivlar att det hjälper såå mycket med tanke på att crossarna har en mycket större pipa oxå

Nej, crossdämpare till 125or är så små och kompakta, det blir nog mindre burkigt ljud.

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
KalleKulspruta skrev:
Jag hade ett "hemmagjord" dämpare. En svetsare/plåtnisse som hade ägt den hade snickrat ihop. Låter inget speciellt. Vet inte hur en CRM/MTX ska låta (det är ju samma motor)

Fel, CRM och MTX delar inte samma motor. CRM delar motor med NSR och MTX med NS125F.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Att en cross låter som den gör beror inte bara på dämparen. Släng inte pengarna i sjön utan skaffa en pipa istället.

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
dessa hemmafixare! :kocko

köp et ordentligt helsystem, mer effekt och skönt ljud, inget klabb med att ändra motstånd och bajs...

lite skärpning nu hurrö, tycker det börjar bli många "ovetande" här på forumet nu ....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hbg_speedster skrev:
dessa hemmafixare! :kocko

köp et ordentligt helsystem, mer effekt och skönt ljud, inget klabb med att ändra motstånd och bajs...

lite skärpning nu hurrö, tycker det börjar bli många "ovetande" här på forumet nu ....

Detta är helt riktigt, på en tvåtaktare kan en välgjord pipa, som tex Jollymoto, ge en hel del effekt.

Av alla trimdelar man kan hänga på en tvåtaktare är de flesta ense om att den mesta effekten finns att hämta just hos en riktig pipa.

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Jag är inte ute efter mer effekt, bara skönt ljud till ett bra pris, ska försöka att inte lägga ut alltför mycket pengar på denna hojen, ska bara ha den över sommaren och förhoppningsvis fixa mellankortet till hösten. Krök + dämpare e inte alltför dyrt till CRM:en egentligen, men jag tycker att effekten räcker för att busa lite på grus, 2-3 hästar mer på topp känns lite meningslöst för min körning.. så mycket kan man väl ändå inte tappa på att sätta på en ljuddämpare?

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
SkorvKalle skrev:
Jag är inte ute efter mer effekt, bara skönt ljud till ett bra pris, ska försöka att inte lägga ut alltför mycket pengar på denna hojen, ska bara ha den över sommaren och förhoppningsvis fixa mellankortet till hösten. Krök + dämpare e inte alltför dyrt till CRM:en egentligen, men jag tycker att effekten räcker för att busa lite på grus, 2-3 hästar mer på topp känns lite meningslöst för min körning.. så mycket kan man väl ändå inte tappa på att sätta på en ljuddämpare?

Poffer vill säkert sälja sitt Arrow system för en mindre summa pengar :p

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
SkorvKalle skrev:

du borde veta då att om du bytar dämpare och på så sätt får mindra motstånd kna du bränna cylindern... bara för ljudet... ne ett riktigt system och ett koniskt filter så låter den mer än väl....

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
cRoC skrev:
Nej, crossdämpare till 125or är så små och kompakta, det blir nog mindre burkigt ljud.

Fel, Crossdämparna är bara små av en anledning, viktförhållandet och varför ha en stor dämpare, när det ändå inte är poser? Grejjen är den att en crossdämpare innehåller bara ett innerrör och ull, till skillnad från en landsvägs-dämpare där det finns diverse brickor och annat dämpande påhitt..
Dvs, hojjen låter nog mer..men jag vet inte riktigt hur bra det kommer låta eller gå..Mycket av bottenvridet kommer gå åt skogen antagligen...
EDIT:Vilket bottenvrid :confused: :hihi , men ni förstår..hoppas ja

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
hbg_speedster skrev:
du borde veta då att om du bytar dämpare och på så sätt får mindra motstånd kna du bränna cylindern... bara för ljudet... ne ett riktigt system och ett koniskt filter så låter den mer än väl....
Risken att överhetta motorn är större med MER motstånd.
Expansionskammaren betyder mest för effektkurvan, ljuddämparen rätt lite.
/u

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...