Crosshjälm + Glasögon

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Funderar på det det där med crosshjälm. När farten börjar närma sig 100 km/h håller skallen på att sprängas av tubulens då eller funkar det skapligt? :confused: :confused:

Gör det stor skilnad med och utan glasögon (nej, man vill inte ha en geting i ögat när det går 70+) :brinnerup

Finns det några uppenbara nackdelar med Crosshjälm + glasögon kontra integral med visir? (mindre luftstörningar gissar jag, men annars)

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
höga farter med Crosshjälm

Ja vet att vid högre farter kommer du irriteras av skärmen,så jag rekommenderar dig att titta på en 3-1 hjälm där du kan styra självhur hjälmen ska vara.Men se till att du inte behöver verktyg när du ska göra om hjälmen.Angående crossgoggles så se till att dom tål stenskott o är imfria.:tummenupp

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
På motard är det fanimej lag på att ha crosshjälm :fakta!! Airoh stelth is da shit, världens bästa hjälm!! komplettera med ett par snygga glasögon från SPY eller Oakley, att du kör med raceställ o väl använda crosstövlar tar jag för givet :jäs!!

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Hoj
2008 kawasaki z1000
håller med föregående talare det är lag på att man måste ha crosshjälm och crossgoggles om man kör motard.

hur många bandidos medlemmar har ni sett åka omkring med raceställ på sina hd.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Crosshjälm funkar ganska ok i över 100kmh, om än relativt högljudd. I låg fart tyckte jag att det är skönare utan glasögon, funkar ganska bra utan i runt 90-100, dock slipper man oroa sig för insekter som försöker ta självmord mot ens ögon och ansikte med glasögon:rolleyes:

Och se till att skärmen sitter åtskruvad, blir lite intressant med en lite lös skärm och kastvindar :D

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Över 100 är det ett helvete, därför kommer i alla fall jag köpa en integral för lite längre turer eller när man vet att det kommer gå hyffsat fort.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Möche bekvämare med integral i högre farter. Mindre buller, ingen skärm som fartvinden tar tag i och försöker lyfta hjälm/huvud. Därmed inte sagt att öppen hjälm + glasögon inte fungerar, men komforten är klart sämre.

Mycket skönare med crosshjälm vid varm körning.

Glasögon är fan ett måste i alla fall för mig, även utan att ta hänsyn till getingrisken (som också gör det till ett måste i farter över 25 eller så, alldeles oavsett). Man blir så förbannat tårögd av fartvinden annars! Iofs har jag brillor och jag är rätt säker på att de ger en hel del turbulens, kanske går bättre utan... men då var det å andra sidan det där med getingarna.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Crosshjälm funkar hyfsat i höga hastigheter. Men är inte i närheten av en integralhjälm när det gäller hur den beter sig i fartvinden och hur mycket vindbrus man hör.

Det som främst styr hur fartvinden fångas av hjälmen är skärmen. Och det kan vara väldigt olika mellan olika modeller hur mycket skärmen fångar vinden. Om den pekar neråt eller är ganska öppen så stör inte vinden så mycket. Men om den pekar uppåt så blir det lätt som ett segel.

Crossbrillorna spelar inte så himla stor roll för hur hjälmen påverkas av vinden. Däremot så kan en del glasögon ge lite för stort luftmotstånd så att de trycker ganska hårt mot ansiktet eller t.ex. trycks upp lite obekvämt högt. Om skärmen kommer att fånga mycket vind eller inte är ganska svårt att säga utan att ha testat hjälmen.

Som någon var inne på så är det inte kul om skärmen är lite dåligt fastskruvad och plötsligt viker upp sig när man kör lite fortare. :näsblod Men om man vet att man ska ut och bomba så kan man ju skruva bort skärmen också.

En annan sak som kan vara störande med en del crossbrillor är att de är anpassade för någon som ger järnet på en crossbana. Alltså ger de lite väl mycket ventilation vid inspirerande hastigheter på landsväg. De kan även ha lite väl smalt synfält för att vara lämpliga att använda på gatan.

Till allra största använder jag crosshjälm och någonslags glasögon till det när jag kör mc. De gånger som jag skulle kunna byta både hojen och halva mitt kungarike mot en integralhjälm är när det regnar. Regndropparna brukar i hastigheter över 70kmh ha en förmåga att bli pyttesmå och sylvassa och sticka in i varenda liten springa som finns mellan glasögon och hjälm eller under glasögonen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kör den dock utan skärm och med visir så kan inte uttala mig om hur den funkar med actionbrillor.

[YOUTUBE-ID]uBZDntJcqYE&feature[/YOUTUBE-ID]

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Någon som kan tippsa på bra Glasögon/goggles? Något spec man skall tänka på? Sk. imfria glasögon, funkar det bra?

Last edited:

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Någon som kan tippsa på bra Glasögon/googles? Något spec man skall tänka på? Sk. imfria glasögon, funkar det bra?

Om du har möjlighet så testa olika modeller och märken. Det viktiga är att du hittar goggles som passar just dig bra. Det är förvånansvärt stor skillnad i passform mellan märken och modeller.
Har du inte möjlighet att testa så kör på kända märken. Thor, Spy, Dragon. Imfritt fungerar bra. Finns 'tear offs' till många goggles. En tunn plastfilm som mest är för crossbruk. Tejpa på och dra av när gogglesen blir fulla av smuts och insekter. :)

Dragon hos ridestore.se:
http://www.ridestore.se/motocross/goggles/dragon-c-666-1.aspx

Edit: Lade till länk

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Någon som kan tippsa på bra Glasögon/googles? Något spec man skall tänka på? Sk. imfria glasögon, funkar det bra?

Oakley Crowbar kanske, haft den i både skid och crossvariant och märkte ingen skillnad förutom att skidbrillorna har dubbla linser och crossbrillorna bara enkel lins. Den är snygg också!

Dragon och Spy tycker jag känns för små.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...