Crosshjälm funkar hyfsat i höga hastigheter. Men är inte i närheten av en integralhjälm när det gäller hur den beter sig i fartvinden och hur mycket vindbrus man hör.
Det som främst styr hur fartvinden fångas av hjälmen är skärmen. Och det kan vara väldigt olika mellan olika modeller hur mycket skärmen fångar vinden. Om den pekar neråt eller är ganska öppen så stör inte vinden så mycket. Men om den pekar uppåt så blir det lätt som ett segel.
Crossbrillorna spelar inte så himla stor roll för hur hjälmen påverkas av vinden. Däremot så kan en del glasögon ge lite för stort luftmotstånd så att de trycker ganska hårt mot ansiktet eller t.ex. trycks upp lite obekvämt högt. Om skärmen kommer att fånga mycket vind eller inte är ganska svårt att säga utan att ha testat hjälmen.
Som någon var inne på så är det inte kul om skärmen är lite dåligt fastskruvad och plötsligt viker upp sig när man kör lite fortare.

Men om man vet att man ska ut och bomba så kan man ju skruva bort skärmen också.
En annan sak som kan vara störande med en del crossbrillor är att de är anpassade för någon som ger järnet på en crossbana. Alltså ger de lite väl mycket ventilation vid inspirerande hastigheter på landsväg. De kan även ha lite väl smalt synfält för att vara lämpliga att använda på gatan.
Till allra största använder jag crosshjälm och någonslags glasögon till det när jag kör mc. De gånger som jag skulle kunna byta både hojen och halva mitt kungarike mot en integralhjälm är när det regnar. Regndropparna brukar i hastigheter över 70kmh ha en förmåga att bli pyttesmå och sylvassa och sticka in i varenda liten springa som finns mellan glasögon och hjälm eller under glasögonen.