CTEK laddare och larm?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?

Skicka ett mail till dom och fråga
info@ctek.se

//Jannis
 

\\TWIN//

Vroom vroom ... sööra fort som sattan..
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?


Det bör väl funka perfa! varför skulle elsystemet paja?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Det är bara att ansluta och ladda.
C-tekladdaren laddar fullt och går sen ner på
underhållsladdning.
 

Dark_Messenger

Guest
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?
CTEK har väl överbelastnings/laddnings/etcetc-skydd?? Min tror jag har det iaf. Ska bara vara o plugga i och låta vara. Den går ner i nått slags pulsläge när batteriet är fulladdat.

EDIT: sen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Det funkar bra, så gör jag även på andra hobbyfordon: C-tek underhållsladdar batteriet hela vintern och larmet är på.

Det ökar livslängden ngt enormt på startbatterier om de får underhållsladdning från pulsad laddare typ C-tek mfl hela vintern igenom har jag noterat.

/J
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag monterar av någon anledning aldrig ur batterier när de ska laddas.

Har kört CTEK på både bilen och hojen utan några som helst problem, vare sig med larm eller andra elektrifierade mackapärer.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
\\TWIN// skrev:
2526846 Det bör väl funka perfa! varför skulle elsystemet paja?

Tänkte på det där pulseringsgrejen..:va




Tack för svaren, då kopplar jag in den utan at ta bort de "vanliga" kablarna.:tummenupp
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Det finns laddare som kan förstöra elektroniken pga av höga spikar vid laddningen

Om jag minns rätt så är det när batteriet är dåligt laddat som risken är störst - alltså vid laddningens början

Men med Cetek laddarna så är det helt ok att ladda med batteriet inkopplat
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Står på Ctek:s hemsida:

"• Elektroniksäker, laddaren skadar inte fordonets elektronik. Batteriet behöver normalt inte kopplas bort från fordonet under laddning."
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Eldstorm skrev:
2528111 Står på Ctek:s hemsida:

"• Elektroniksäker, laddaren skadar inte fordonets elektronik. Batteriet behöver normalt inte kopplas bort från fordonet under laddning."

Tackar!!!!:tummenupp
Det missade jag när jag satt och läste!

//Lännström
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Har spyball-larm på min moppe och körde Ctek-laddaren några gånger under förra vintern utan att koppla bort nåt och det gick alldeles utmärkt:tummenupp
 

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Låter som en utmärkt produkt!

Nån som kan ge tips på vart man lämpligtvis köper en Ctek-laddare, gärna nån handlare som har flera modeller att välja på.
Sthlm-området eller Internet.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kör inte med C-tek laddare utan batteriet inkopplat pga att det är pulsladdning, Ska du av någon anledning ha batteriet ur och köra laddare på hojen så använd en "vanlig" laddare. Men hur svårt är det då att bara koppla ur den så att larmet inte funkar?

Nä i med batteriet och använd C-tek'en.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
drapåtrissor skrev:
2529346 Låter som en utmärkt produkt!

Nån som kan ge tips på vart man lämpligtvis köper en Ctek-laddare, gärna nån handlare som har flera modeller att välja på.
Sthlm-området eller Internet.

köpte min på mcpoolen i sundbyberg, men skulle förvåna mig om inte dom andra mc firmorna i stockholm hade det.
 

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
zopilote skrev:
2529595 www.clasohlson.se

Art. nr. 32-6549 495:-

Funkar utmärkt till hojen, lite klen för ett bilbatteri.

Tack, ska fundera på den.


FreddeH skrev:
2529362 http://www.ctek.com/SE/mapquest/advantage.asp

Kan man tänka sig... de har en hemsida! och med länkar till Återförsäljare... :rolleyes:

Ser man på,,, men nu ville jag veta om det var nån som visste nån specifik handlare som hade ett flertal modeller hemma att välja mellan, har ingen lust att åka runt eller ringa till alla som står på hemsidan.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har en MULTI XS 3600..

Och svaret jag fick var följande..

Hej Nichlas,

En av fördelarna med en CTEK laddare är att både ström och spänning är så ren, det förekommer inget rippetl (Läs mer om rippel på vår hemsida www.ctek.se "kundzon" och "laddarkunskap".

Du kan ha din laddare kopplad till + & - polerna för underhållsladdning hela vintern. Laddningen kommer inte att överstiga de 16V som motorbranchen satt upp som riktvärde där elektronik kan skadas. En fördel med underhållsladdningen är att batteriet inte riskerar att bli strömlöst och därmed tappar inte MCn larm-minne och radio-koder mm.

En extra försäkran för din del är att kontrollera vad ditt MC-märke rekomenderar.
T ex så rekomenderar Harley Davidson alla sina förare att använda en CTEK laddare och har till och med en variant av XS 800 som der står Harley Davidson på.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
/Åsa
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
CTEK_Åsa skrev:
En av fördelarna med en CTEK laddare är att både ström och spänning är så ren, det förekommer inget rippetl

Inget rippel :rolleyes: , nåja - en sanning med modifikation.

Det förekommer alltid ett visst rippel vid likriktning av växelström.
Det förekommer relativt lite (lågt) rippel hade varit ett mer sanningsenligt påstående av CTEK.
Har man en mätinstrument som visar sant-effektivvärde (TrueRMS) kan man mäta upp effektivvärdet av ripplet i växelspänningsläget på instrumentet för laddaren (mäts parallellt över batteriet med laddaren ansluten).
 
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top