Custom - förklara?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...fast där är det ju kanske mer av nyttan med det (med det sagt, inte alla...).

Raceställ av hel modell som sitter vettigt och lirar i aktiv körning - har ofta en puckel idag, tuff skit, lev med det, det är gravt obekvämt att hänga på fiket med iaf...puckeljEfel!

Knäpuckar, ja, åker man bana och gör rätt / får upp farten, då är det ett bra verktyg att ha koll på gränserna med (så är det kul som fan med :hihi ), jag får åka och ha dem som känselspröt mera, det blir för dyrt att åka med dem i hela tiden, men det sliter som fan ändå på bana...

Och vad gäller handskar, samma här som med ställen, vill man ha något ordentligt, så har de ofta något frääääsigt i namnet, inte mycket man kan göra åt det.


...men det är klart, det kanske är mer rätt att panga bana i sådant customställ med snörning i sidan, och en jacka med fransar, allt minst 2 nummer för stort, så man får plats med tjocka kläder under. :crash


Det är ju som vanligt, en beror-på-fråga. Jag gillar ju aktiv körning, och helst på bana, då har jag hoj och utrustning därefter, jag gillar enduro och motocross lika mycket, då har jag utrustning därefter med till den...

Men jag skulle nog inte skaffa mig en fransjacka ändå, oavsett om det blev en kromsläde på ålderns höst, det finns gränser... :D

Missförstå mig rätt nu, men jag förstår till fullo behovet av bra utrustning när man kör på bana. När jag lyckats ta modet till mig att fråga hur jag skall göra för att licensiera mig är mitt mål att jag också skall köra på bana och lära mig skrapa puckarna på helstället som jag bryter in. På samma sätt är det självklart att andra inriktningar (motocross/enduro/trial/etc) har speciella behov av utrustning.

Det jag menade med mitt exempel är alla gat-Rossis som tycker det skall vara en viss (ut-)rustning när de "bombar satan" och "slangar" på allmäna vägar på väg till korvmojen där de hänger i jakt på...ja, vad de nu jagar. Att den gruppen har speciella attribut är för mig inte någon skillnad mot de attribut som är gemensamma inom andra hojgrupperingar.

Med detta sagt skulle jag också reagera om jag såg någon med fransjacka och chaps på en literklubba, eller någon med helställ med ryggpuckel och skrapade puckar på en customhoj. Jag skulle skratta så jag grät... :rofl
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Min hoj är ingen sporthoj alls. Men den går undan om gasar. Andra fjädrar och dämpare har gjort den liiite mer lättsvängd än original. Har kört i ett antal år men är ingen rejsputte.

Vart ute och åkte favoritrundan i maklig takt förra året. Blev helt plötsligt omkörd av en "sådan där kromsläde" med en äldre gubbe på.

Blev väl lite tilltufsad i egot och hakade på honom. Hade ingen chans... Han körde ifrån mig sakta men säkert.

Den gubben visste hur man fick dom där hojarna att röra på sig ivf. Det finns kanske ett trick!:7peta
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Varför tillverkar man hojjar med tveksam prestanda och med en design från 50-talet?
Därför att alla behöver inte supersporthojprestanda och designen på en custom är tidlös.

MEN, något måste det ju vara som gör dessa hojjar så populära? Är det blinget? Är det för att man få ha bockskägg? Är det nån speciell gemenskap?
Ser coola ut, har god komfort, härlig motorkaraktär + diverse mindre rationella orsaker, som tex att stuket tilltalar många helt enkelt.

Känner man sig grym när man kör en sån här? Om jag, varför mer grym än på annan hoj?
Man känner sig alltid grym när man kör motorcykel, oavsett slag. Men det vet ju redan alla.

För mig hör cusomhojen ihop med gamla gubbar, men kanske är jag fördomsfull?
Du är fri att ha vilka associationer du önskar. För vissa hör skrevraketer ihop med korvmojsposering.

Hoppas du har blivit behjälpt och kan känna en inre ro nästa gång du ser en customhoj ute på vägarna!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men hörrö Starstriker, har du aldrig funderat på GoldWing fenomenet? De om några är något jag inte alls förstår mig på. Neonljus, högtalare, släpvagn??

Nä, Goldwing-problemet har jag redan knäckt; det är väldigt små män som kör Goldwing. Eftersom de själva är så små så vill de ha det största.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Håller med om vinkandet.
Har en hoj av varje klass.
Custom harley, sporthoj vinkar:)
Custom, en del custom vinkar
Sport, custom vinkar aldrig:(
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Jag är en gubbe som kör glidare eller en cruiser enl. amerikanska hemsidan borde vara glidare enligt Svenska. Den här tråden har lite av "Varför jag gillar köttbullar eller korv" som tråden för trådens skull. Som en del skriver "en riktig hoj":rofl ... Tror snarare det finns riktiga bikers och de som har hojen som en accessoar och tom det kan vara ok för att locka motsatta könet tex. Personligen gillar jag inte framåtlutad fosterställning bakom en kaross, jag vill vara utomhus när jag kör annars kan jag lika väl ta diesel kombin. Jag gillar också ljudet av en v-twin eller även en en-stånka som har i garaget. Men är lite för rastlös för att ha samma omkörningsegenskaper som med dieseln men man sitter bättre på en glidare. Därför kör jag en Yamaha-glidare med knuff (VMX1700) och fixad ECU, PCV, ingen kat, bättre andning och bänkad. Jag sitter fortfarande upprätt när jag passerar "riktiga hojar" i 200+ med kaross och förare i fosterställning som ogillar vinden. Skulle jag bli ifrån åkt när det svänger har jag aldrig några problem att ta igen det på rakorna fast det har hänt att jag varit snabbare i svängarna. Fast i frågan köttbullar eller korv föredrar jag korv.

VMaxfart 220, de flesta riktiga hojar har inga problem att åka fortare än så.
Jag har två växlar kvar vid 220
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Huvudet på spiken.......

Tittar snett på andra utan att inse att man själv fallit i samma fälla.

Har jag inte alls det. Själv tillhör jag nån sorts offroad-långrese-gruppering som inte finns och kör runt i mitt gamla ställ sen -06. Inget fancy där inte. Jag kör inte hoj "for show" och jag tvättar den bara när det är absolut nödvändigt...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
VMaxfart 220, de flesta riktiga hojar har inga problem att åka fortare än så.
Jag har två växlar kvar vid 220

Det är väl sak samma hur fort man kan åka rakt fram.
Fan, ett TÅG kan ju också köra 200 rakt fram, men det svänger inget vidare.....
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
VMaxfart 220, de flesta riktiga hojar har inga problem att åka fortare än så.
Jag har två växlar kvar vid 220

Fel min gör 270 km/h verklig hastighet i bromsbänk borde vara ca 285-290 på mätaren. Läs fixad ECU dvs inga varvtalsspärrar längre. :7peta
Vad gör din kaross-Triump? Saknar ändå betydelse på allmän väg men i acc hänger du inte med, om vi nu ska mäta längden...
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Har jag inte alls det. Själv tillhör jag nån sorts offroad-långrese-gruppering som inte finns och kör runt i mitt gamla ställ sen -06. Inget fancy där inte. Jag kör inte hoj "for show" och jag tvättar den bara när det är absolut nödvändigt...

Avsåg inte dig utan ovan nämnda gat-Rossis.
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har du kardanat om
En original VMax är varvtalspärrad i fyran och femman i ECU'n samt att trottlarna öppnar bara max 46%. Min ECU är omprogrammerad dvs inga spärrar och trottlarna öppnar 100%.:tungan
Berätta nu hur fort kaross-traja-riktig-hoj'en går?
 
Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Fel min gör 270 km/h verklig hastighet i bromsbänk borde vara ca 285-290 på mätaren. Läs fixad ECU dvs inga varvtalsspärrar längre. :7peta
Vad gör din kaross-Triump? Saknar ändå betydelse på allmän väg men i acc hänger du inte med, om vi nu ska mäta längden...

Bromssträcka som X2000 ? :gnissla
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
I bromsbänkfart eller hur fort den har gått

Jag kör över 260 i lätt uppförsbacke,
men då måste jag ligga bakom kåpan
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
I bromsbänkfart eller hur fort den har gått

Jag kör över 260 i lätt uppförsbacke,
men då måste jag ligga bakom kåpan

Livet är en uppförsbacke...jag hár nästan 100 hk mer och ca 60-70 Nm mer vrid. Din riktiga hoj spelar inte i samma liga som min glidare/custom.:rofl
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top