Cuts till TL1000R sitter inte fast...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Jag läste för några veckor sedan på nätet om en kille som tappat sin cuts under färd...jag skrattade naturligtvis rått och mumlade något om "slarver" och "infantil imbecill". I söndags skulle jag ut på min vanliga kurvtagningsövning på diverse motorvägspåfarter. På väg ut från stan blåser jag om en Ford Fiesta, får en litet bakhjulssläpp och känner att något "händer" bakom mig. Tittar i backspegeln och ser en gul cuts (läs: min cuts) flyga i luften och landa med ett vidrigt skrap. När jag snackade med Claessons Motor i Bromölla, fick jag veta att jag tydligen inte är ensam om detta...Har någon av er råkat ut för samma sak? Vad kostar en ny kuts? (har hört smärtsamma siffror på ca 2000-2500:). Jag kontaktade även en lackeringsfirma och de menade att eftersom cutsen är lackad i två färger, skulle en omlackering kosta minst 1500:-.... Jösses...är det ngn som har en gul cuts att sälja??

mvh
/Nisse
orwellian@bikerider.com

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det brukar vara lackat i en färg och den andra färgen dekalerad. Men omlack låter ju mer ekonomiskt än en ny i vilket fall som helst. Prova att säkra cutsen med nånting. En bagagestropp eller nåt, bara så den inte kan åka i marken. Sen kan man ju se över låsmekanismen, nåt måste ju vara fel.

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
YZF 450 -04
tl1000r-nisse skrev:
Jag läste för några veckor sedan på nätet om en kille som tappat sin cuts under färd...jag skrattade naturligtvis rått och mumlade något om "slarver" och "infantil imbecill". I söndags skulle jag ut på min vanliga kurvtagningsövning på diverse motorvägspåfarter. På väg ut från stan blåser jag om en Ford Fiesta, får en litet bakhjulssläpp och känner att något "händer" bakom mig. Tittar i backspegeln och ser en gul cuts (läs: min cuts) flyga i luften och landa med ett vidrigt skrap. När jag snackade med Claessons Motor i Bromölla, fick jag veta att jag tydligen inte är ensam om detta...Har någon av er råkat ut för samma sak? Vad kostar en ny kuts? (har hört smärtsamma siffror på ca 2000-2500:). Jag kontaktade även en lackeringsfirma och de menade att eftersom cutsen är lackad i två färger, skulle en omlackering kosta minst 1500:-.... Jösses...är det ngn som har en gul cuts att sälja??

mvh
/Nisse
orwellian@bikerider.com

Om du fick bakhjulssläpp var det ju tur att bara kutsen for i backen ;)

Antagligen har du börjat öva bakhjulsåka....Eller åker mycket bakhjul?
Jag hade tur som upptäckte att min hade pajat innan den åkte av.
Plasten inuti kutsen som ska hålla den på plats, viker sig när man trycker arslet mot kanten varje gång man ska wheela. Till slut åker låsningsmekanismen upp!

Ett förslag, Köp krashkåpor till hela hojen för 4000 Spänn undertiden du letar en ny bakkuts?

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
m du fick bakhjulssläpp var det ju tur att bara kutsen for i backen
Antagligen har du börjat öva bakhjulsåka....Eller åker mycket bakhjul?
Jag hade tur som upptäckte att min hade pajat innan den åkte av.
Plasten inuti kutsen som ska hålla den på plats, viker sig när man trycker arslet mot kanten varje gång man ska wheela. Till slut åker låsningsmekanismen upp!
Ett förslag, Köp krashkåpor till hela hojen för 4000 Spänn undertiden du letar en ny bakkuts?

Nej, för tusan. Inget åkande på bakslangen för mig! Jag är en snäll kille... >;-> Men kutsen _är_ jämrans svår att "klicka" på plats...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Mattias skrev:
Det brukar vara lackat i en färg och den andra färgen dekalerad. Men omlack låter ju mer ekonomiskt än en ny i vilket fall som helst. Prova att säkra cutsen med nånting. En bagagestropp eller nåt, bara så den inte kan åka i marken. Sen kan man ju se över låsmekanismen, nåt måste ju vara fel.

Ja. och det tråkiga är att imho är hojen 10^3 ggr snyggare _med_ kuts än utan...

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
tl1000r-nisse skrev:
Ja. och det tråkiga är att imho är hojen 10^3 ggr snyggare _med_ kuts än utan...

Japp, håller med om att det ska vara cuts på en TLR.
Har du en -98 ? Isåfall är det ett känt fenomen som åtgärdades på de senare årsmodellerna. Om du går till tlplanet.com eller gixxer.com (TL-forumet) och söker där är jag säker på att någon har instruktionerna på hur man enklast fixar problemet.

O.T. Besök även vår TL-tråd och mullerfest-tråden. :tummenupp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
antingen sätt en "kedjeliknade annordnig som håller den kvar om den lossnar eller fäst den me karborband det borde hålla den på plats :tummenupp

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...