Cykeldator Magneten?

jeppz

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
-
Hoj
-
Tjo...

Köpte en sigma 800 idag på claes ohlson men kunde inte fästa magneten så att mottaren kunde läsa av den... Tänkte att jag kunde köpa ett gäng extra magneter (hobbymagnet) i olika storlekar å se ifall det var bättre kontakt mellan om, eftersom dom var större. Men ICKE.. Dom fungerade inte alls sålänge inte magneten var 2 mm från mottagren... (Ps. satte magneten på bakdrevet och mottagaren på svingen, provade alla olika slags vinklar och avstånd). Motorcykeln är en yamaha R6

Någon som har nån bra lösning på hur man ska få skiten till att fungera? Någon annan som har en sigma cykeldator som fungerar?
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
De måste sitta ganska nära, testa att sätta den i framskivan med straps sen sätter du fast mätaren i en bockad aluminum tråd från en av klämbultarna till gafflen (om du inte har försänkta) eller ska du ha den bak så du kan se hur fort den går på slangen?? :)
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Hobbymagnet duger icke. Köp dessa av clasohlson - 31-1467 - Neodym magneter bra mycket kraftigare. Funkar hur bra som helst, kan du ha ganska schyst avstånd mellan mätare och magnet också. Behöver inte sätta fast magneten med något heller den håller sig själv. Min sitter rakt på bromskivan, lite på insidan dådå..

//Fredda
 

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Jag har samma dator och köpte nämnda neodym-magneter på Clas i sjön. Köp även M4, försänkta skruvar och låsmuttrar samtidigt som passar perfa i magneternas hål. Jag köpte även en bit aluminiumplåt (1,5mm) som jag klippte till en hållare av och skruvade fast ena änden i en av bromskivans skruvar och i den andra sitter magneterna. Bocka till plåten så den inte kan vrida eller flytta sig och magneterna hamnar på en bra plats. Tog två magneter och det funkar klockrent. 1,5mm alu kan man klippa med vanlig sax för övrigt.

Har ingen digitalkamera, men om du vill se så kan jag fixa. Men du löser det nog!

Har samma grej i orginalhjulet som i motard, men i orginalhjulet satte jag magneten i plastgrejen som sitter i XR'ens skiva.

Lycka till!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top