Cykeldator...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjipp!

Har köpt en SigmaSport BC1600 eller va den nu heter... Ska visserligen byta den för sladden var alldeles för kort i jämförelse med va försäljaren sa.

Skit samma, jag undrar hur jag ska fästa den lilla givaren som ska sitta på ekern (på en vanlig cykel)? Ska jag försöka fästa den i bromsskivan? Hur mycket space finns det egentligen? Hojen är en FZR600, torde väl dock inte spela så stor roll, men ändå?

Någon som har några bra tips?

/H

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
sätt den på fäljen..
bromsskivan kan bli lite trixit o har du otur blir det för varmt där me..

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Stick till elfa och tjacka en Neodym (stavning) magnet som är liten som fan men stark uta helvete. Den sätter du på bromsskivan. Förhoppningsvis sitter den kvar av egen kraft(min har suttit i ett år) annars kan du dutta lite superlim.

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
GiX 750
Varför skaffar man nåt sånt? Är nybörjare så jag e inte bra på sånt här.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Pettersson skrev:
Stick till elfa och tjacka en Neodym (stavning) magnet som är liten som fan men stark uta helvete. Den sätter du på bromsskivan. Förhoppningsvis sitter den kvar av egen kraft(min har suttit i ett år) annars kan du dutta lite superlim.

förhoppningsvis :rolleyes: ha ha... ja men det verkar ju funka ändå!! har du nån bild på din "installation"? Går den in mellan skivan å gaffelbenet?? OM man har magnet, påverkar den inte mätningen??

/H

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Ulukai skrev:
Varför skaffar man nåt sånt? Är nybörjare så jag e inte bra på sånt här.

Anledningarna brukar va att man vill ha en mer exakt visning, saknar hastighetsmätare, vill ha digitalvisning istället för analog eller flera av ovanstående alternativ.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
hållundan skrev:
OM man har magnet, påverkar den inte mätningen??
/H

Har jag helt missförstått din fråga nu? Det är ju magneten som är givaren. Den givaren du har nu är ju också en magnet.

När den susar förbi sensorn så registreras det att hjulet snurrat ett varv genom att magneten påverkar en liten metalltunga inuti sensorn och därmed sluter kretsen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
URRninja skrev:
Har jag helt missförstått din fråga nu? Det är ju magneten som är givaren. Den givaren du har nu är ju också en magnet.

När den susar förbi sensorn så registreras det att hjulet snurrat ett varv genom att magneten påverkar en liten metalltunga inuti sensorn och därmed sluter kretsen.

Jahaja, där ser man?! Det kanske är så den funkar... För jag uppfatta det som att jag skulle sätta fast den lilla givaren med en magnet... Men det kanske inte går då eftersom det ÄR en magnet??

Nä jag vetefasen hur den funkar, men det torde väl vara som du säger... En magnet som snurrar å ger signal till mottagaren på gaffelbenet...

Får testa mig fram lite....

Ge mig gärna fler tips.... bilder å sånt....

Svar till Ulukai:

Jag vill ha dels en exaktare hastighetsmätning, en trippmätare till och framförallt KLOCKA... därför sätter jag på en cykeldator...

/H

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Hoj
Honda CR250
En cykeldator visar fel även den... kanske inte själva datorn men ett däck som rullar i 200-250km/h utvidgar sig ganska mycket säker ett par cm. Har själv eldat upp en framskärm som satt för nära hjulet satt ca: 1cm ifrån. Vet inte hur stor diameter ett framhjul har i huvudet. Tar ett exempel 1500mm omkrets ger 477mm diameter i stilla och säker 500mm i 250km/h =4.7%Skillnad dvs. hastighetsmätaren kommer att visa=262km/h i stället för den verkliga hastigheten av 250.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Blir det inte tvärtom? om omkretsen på hjulet blir större så visar väl mätaren för lite?

Markus Thorén skrev:
En cykeldator visar fel även den... kanske inte själva datorn men ett däck som rullar i 200-250km/h utvidgar sig ganska mycket säker ett par cm. Har själv eldat upp en framskärm som satt för nära hjulet satt ca: 1cm ifrån. Vet inte hur stor diameter ett framhjul har i huvudet. Tar ett exempel 1500mm omkrets ger 477mm diameter i stilla och säker 500mm i 250km/h =4.7%Skillnad dvs. hastighetsmätaren kommer att visa=262km/h i stället för den verkliga hastigheten av 250.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Jag tog magneten från Abuslåset, den där man ska sätta i tändningslåset för att inte glömma att ta bort låset. Limmade magneten på skivan och det har fungerat bra.

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Hoj
Honda CR250
norrlansguld skrev:
Blir det inte tvärtom? om omkretsen på hjulet blir större så visar väl mätaren för lite?

Jo självklart var lite trött när skrev inlägget... Ville bara poängtera att dom inte visar exakt hastighet.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ta med en gps på hojen när du ska kalibrera cykeldatorn. Om du vill ha den så exakt som möjligt, nota bene.
/u

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jo förvisso kanske inte hastighetsmätaren visar så jätteexakt, men va fasen =) Det gör ju inte den vanliga mätaren heller... Jag vill ha datorn för klockan mest =)....

Men visst, man kan ju kalibrera så bra som möjligt med hjälp utav en GPS....

/H

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Hoj
Honda CR250
ulf_lundin skrev:
Ta med en gps på hojen när du ska kalibrera cykeldatorn. Om du vill ha den så exakt som möjligt, nota bene.
/u
Visst går det att kalibrera cykeldatorn med en gps men bara för en exakt vald hastighet. Eftersom felet på datorn varierar (till viss del) kvadratiskt med hastigheten. Skulle gå att eliminera felet "helt" om man hade en cykeldator som gick att polynomanpassa, då skulle man med hjälp av valda punkter kunna jämföra verklig hastighet på gps:en och cykeldatorns visade hastigheter sen göra en kompensationskurva och lägga in i cykeldatorn. MEN hur exakt kan man vilja ha det.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
jevvlar va seriöst ni snackar nu pojkar =)...

Hur ofta kollar man på hastighetsmätaren egentligen då??

:hej

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...