Cykelfälg - dumt att borra upp hål för annan ventiltyp?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Har köpt nytt däck och slang till min Scott hybridcykel. Den nya slangen har ventil av typen till höger på bilden, men fälgens hål för ventil är anpassad för ventil av typen till vänster. Den är lite smalare. Jag vill gärna ha ”vanlig” ventil av den högra typen och undrar: är det dumt att borra upp hålet i fälgen någon millimeter för att få plats för den nya slangen/ventilen? Fälgen är inte av den där smala typen med hög profil, utan en lite bredare med låg profil.

Bifogat

• Skärmklipp 2016-07-04 18.39.43.png
    Skärmklipp 2016-07-04 18.39.43.png
    42.7 KB · Visningar: 1,201

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Var noga med att grada av hålen bara... :rolleyes:

Frågan är bara varför du vill ha dunlop-ventil istället för presta? :va Enda fördelen är att det går fortare att tömma slangen på luft, om man nu får bort muttern :huvet

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Var noga med att grada av hålen bara... :rolleyes:
Grada av? Vad innebär det?

Frågan är bara varför du vill ha dunlop-ventil istället för presta? :va Enda fördelen är att det går fortare att tömma slangen på luft, om man nu får bort muttern :huvet
Slangarna jag har köpt har ”vanlig” ventil av typen till höger på bilden här ovanför. Och det är oftare som en pump inte passar ventiltypen till vänster, har jag märkt, när man vill pumpa på en mack eller med en cykelpump på stan.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har borrat mina fälgar. Fungerar fint och saknar inte den smalare ventilen för 5 öre :)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Grada av? Vad innebär det?

Slangarna jag har köpt har ”vanlig” ventil av typen till höger på bilden här ovanför. Och det är oftare som en pump inte passar ventiltypen till vänster, har jag märkt, när man vill pumpa på en mack eller med en cykelpump på stan.
Grada är när du tar bort de vassa kanterna som uppstår när du borrar ett hål. Borrar du t,ex ett 5mm hål så kan du lägga an ett 10mm-borr i en sekund för att få bort det vassa.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Grada är när du tar bort de vassa kanterna som uppstår när du borrar ett hål. Borrar du t,ex ett 5mm hål så kan du lägga an ett 10mm-borr i en sekund för att få bort det vassa.

Fast vet man inte vad grada är ska man nog inte ta ett 10mm borr och grada med för då är det nog en tidsfråga innan hålet är 10mm :gnissla

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Ah, förstår! Tack för bra tips!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Fast vet man inte vad grada är ska man nog inte ta ett 10mm borr och grada med för då är det nog en tidsfråga innan hålet är 10mm :gnissla
Det är så man lär sig. Gör man bara små misstag så finns det en risk att man glömmer. Stora tabbar glömmer man aldrig...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...