007
.
- Gick med
- 23 Jun 2007
- Hoj
- .
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Trafikregler för dig som cyklar
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Av allt man kan irriteras på i trafiken är nog detta scenario det som höjer min puls allra mest. Jag åker mc eller bil varenda dag och råkar ut för det konstant, ni håller säkert med?
Det tar inte många minuter innan nästa situation dyker upp.
Trafikanter som byter fil plötsligt, kör för fort, tränger sig före, pratar i mobilen och så vidare stör mig inte så värst mycket för det kan man ha någorlunda koll på och det hindrar inte mig nämnvärt. Men cyklisterna..
Jag skulle uppskatta att 5-10% av cyklisterna kliver av och leder cykeln över övergångsstället, de andra cyklar glatt över i hög eller mellan-hög fart och nonchalerar fullkomligt de motordrivna fordon som måste bromsa in eller stanna.
Det gör mig inte irriterad att stanna när jag måste, vid rödljus, övergångsställen & väjningsplikt osv, men när dessa idioter tvingar en till det blir jag förbannad.
Jag vill bara bli Hulken och kasta deras cykel till Svalbard när dom inte kliver av utan bara cyklar på, och tror dom har rätten till det! Sen kan dom resa till Svalbard och hämta den igen. Och hinna läsa på om trafikregler på planet/båten.
Det värsta är att det troligtvis är vi som åker dit på det om en olycka/massuppfittning sker och dom skadas,
trots att det är dom som bryter mot lagen i fråga.
Visst, ni kanske inte håller med och menar att "du förlorar 2 sekunder av din dag, i-lands-problem, skaffa ett liv"...det är inte det. Det skapar förvirring, irritation och säkerligen många olyckor per år. Just vid övergångsställena är cyklisterna arroganta och nonchalanta.
Förstår dom inte att en lastbil behöver en bra bit broms och stoppsträcka?
Jag har nyligen tagit C-kort och bävar inför tanken vad som kommer att hända när cyklisterna har en längtan att få hamna i min grill.
De 5-10% som faktiskt kliver av och leder sin cykel över;
Last edited: