cylindrar som fastnat över vintern??

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Ducati Biposto -97
Fick en yamaha 125twin av en gubbe som glömt att sätta i ett stift över vintern och nu har cylindern fastnat någon som har något knep?? diesel, 5-56, vitlök Och ett kors?? :rolleyes:

:squid

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Häll diesel i cylindern, så gjorde vi på moppetiden och det borde funka nu också. Har hört att coka-cola ska funka också....... :3freak

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
DumDum skrev:
Häll diesel i cylindern, så gjorde vi på moppetiden och det borde funka nu också. Har hört att coka-cola ska funka också....... :3freak

Inte Cola. Det innehåller socker,,,,. Då fastnar det ännu värre.

Sitter det fruktansvärt hårt kan man svarva en plugg med tändstiftsgänga och sätta en smörjnippel i den. Sen tar man fettsprutan och pumpar i fett tills det släpper.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
drzero skrev:
Fick en yamaha 125twin av en gubbe som glömt att sätta i ett stift över vintern och nu har cylindern fastnat någon som har något knep?? diesel, 5-56, vitlök Och ett kors?? :rolleyes:

:squid

ajaj... gjorde jag på en moppemotor förra vintern. har du riktig otur (som jag hade) så får du byta kolv, cylle, vev och ramlager. fick jag göra (allt hade rostat) :(
jag hade tur så att kolven inte stod i undre eller övre dödläge, så jag tog en lång gängstång, stoppade ner i hålet och bankade loss kolven. detta är säkert inte det bästa sättet, men det va det enklaste med dom verktyg jag hade att tillgå.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
tunn olja, rostlösningsolja o låt den stå ett tag. Typiskt tillfälle då lämpor är betydligt billigare än våld. I nödfall får du ta den toppen för att komma åt och se bättre.
/u

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Sitter det riktigt fast ...

:öl Slå i coca cola det löser, farsan provade allt på en kolv som satt ordentligt stått utan topp i 20 år och det enda som fixade det var coca cola, fick stå nån dag och sen var den lös, han tar bara i cola burk med handskar efter detta :fakta .

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
För en sisådär 10-12 år sedan när man va i EPA-åldern var det en av kompisarna som fick en gammal Mazdamotor mot att han flyttade bort den blixtrande.
Till saken hör att den hade legat slängd utom hus under en björk, ett bra tag och var överväxt, och halvt begravd...
Dom baxade hem den (med outröttlig energi), försökte starta den. Behöver inte säga mer än att det var tvärnit!
Fick tips om att diesel skulle fungera, sagt och gjort, slog i ett par deciliter i varje cylle, väntade till dagen efter, provstartade och (taadaaaaaaa!!!) den hoppade igång med i ett hyffsat blåröksmoln... :crash

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
När du fått loss kolven bör du hona cylindern för att de nya kolvringarna inte ska slitas i förtid.

Spruta sen ned plenty med avfettningsmedel i vevhuset och spola rent med mycket vatten (trädgårdsslang, inget med högre tryck än en öppen slang). Blås torrt med tryckluft.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Re: Re: cylindrar som fastnat över vintern??

EBS skrev:
så jag tog en lång gängstång , stoppade ner i hålet och bankade loss kolven

Det är okej att säga penis men gängstång var ju en bra eufemism :D .

:hej

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...