Däck 180/190??

WilhelmsGixxer

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Ort
åLAND
Hoj
Gsx R1000
Tjenare tänkte höra runt bland er som är lite erfarna på bana.

Jag har en Gsxr 1000 -03 som jag kör mest på landsväg 80% street race10% och kommer att köra bana 10%(Har alldrig provat än...)

Nu sitter ett Metzler m1 190 bakdäck på hojen som är slut. Och jag skall byta har funderat på Michelin Pilot sport, men skall det vara 180 eller 190???

Det däck jag har nu så har jag nog nött typ 3mm från kanten så några nedlägg måste ha varit rätt bra, men det lär ju vara betydligt bättre och lättare nedläg med 180???
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
du har säkert 6 tums fälg för just 190 däcksbredd, det låter så jäkla olika om det där med att skifta till 180 på den. Fördelen är väl om du kan få tag i begagnade däck från de som kör racing. 190 däck måste man köpa nytt.
En del här på forumet påstår att hojen blir mycket lättare att lägga ner i kurvorna, medans andra säger att det är placebo och man bör ha det däck som är specifierat för ens hoj.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Prova. Köp ett begagnat 180-rejsingdäck för några hundralappar, så kan du själv känna skillnaden, och till nästa gång vet du vad du föredrar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tiller har 6-tum och 190 men brukar ibland förses med 180.

En sak haltar när folk byter ut ett slitet 190 till ett friskt 180 och sen säger att hojen är bättre att köra och det är att det nya däcket oftast inte har samma profil. Dvs ett däck som körts på gata är oftast inte särskilt slitet längst ut men har en succesiv övergång till mönsterdjup noll i mitten och har därmed en helt annan rundning än det hade som nytt.
Med andra ord borde man inte säga vilken bredd som är att föredra innan man har kört samma hoj med två nya däck i olika bredd. Men vem vill lägga ut såna stålar?

Men jag köper att ett 180 blir smidigare än ett 190 men är skillnaden så stor som det ofta sägs? Eller ligger en del av skillnaden i olika slitagebild?

Kan också nämna att min första tiller var skum i böjarna, jag fick verkligen hålla ner hojen, annars reste den sig och ville rätt ut i skogen (suicide bike?). Nytt framdäck i exakt samma dimensioner gjorde susen, det blev en helt annan hoj! Neutral och fin!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jaja, uttrycker man sig dumt :kocko så får man ju dumma svar! :tummenupp
 

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
190 är bara för posörer.... finns väl en anledning till att det inte används vid tävlingar:hjälm
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Du kommer inte att märka nån som helst skillnad om du provar ett nytt 180 eller 190. Köp det som är billigast. Man får ju nästan 3 beg däck för samma peng som ett nytt. Välj själv!!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top