Däck - att frångå original dimension???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Sitter och ska beställa däck till tjejens hoj. Definitivt viktigare med snabb uppvärmning och bra våtegenskaper än att det ska klara hårda pass på bana. Så vanliga Pirelli Diablo (bra pris) eller Pilot Road 2 ligger på spekulentlistan.

Enl. regbeviset är det:

Fram - 120/60 R17
Bak - 160/60 R17

1. I urvalet är R17 ovanligt, det är ZR som gäller. Vad står det för och vad innebär skillnaderna?

2. Fram finns det också billigare däck i 120/70, som är vad som sitter på de flesta nyare hojar (?). Finns det nåt skäl till att köra på 60-profil eller kan man lika gärna byta?

Vet inte vad som sitter på då hojen är ganska nyinköpt och garaget inte är "hemma". Så hur den känns idag vet jag, men inte med vilket däck.

Gäller en CBR600 f3

Det brukar inte vara nåt problem att få plats med 70 profil istället för 60.

Blir hojen understyrd eller konstig på annat vis, så kan man kompensera den något större rollomkretsen med att sänka styrkronorna på gaffelbenen.

Det brukar inte vara nåt problem att få plats med 70 profil istället för 60.

Blir hojen understyrd eller konstig på annat vis, så kan man kompensera den något större rollomkretsen med att sänka styrkronorna på gaffelbenen.

Understyrd??? Det är som sagt en f3 från -98 med snart 3500 mil. Tror att det finns mkt att göra med förspänning och sånt innan man kan klandra däcken för såna reaktioner.

Och det är väl inget som märks i lugnt gattempo eller lugn grupp bana?

Måste kolla hur det är med plats under skärmen däremot. Bra att du sa det.

Men hur fel kan det bli? Alla nya hojar har ju 70-profil? :va Borde ju bara göra den lite snabbare.

Bytte till 70 profil på en sv 650 hojen fick mycket bättre egenskaper i svängarna. Skulle testa med ett 180 bak men fick inte tillfälle till det.

Högre profil fram gör att hojen lättare vill falla in i kurvorna. dock så blir framänden lite högre men det kompenserars lätt genom att man höjer bak/ sänker fram/ sätter på ett bakdäck med högre profil.

Så byter du till 70 profil fram och 180 däck bak så kan det hända att hojen känns ungefär som idag.

Det kan dock vara så att bakfälgen är lite för smal för ett däck som är 180 brett. Jag har kört 190 på r6an utan problem både regn och torrdäck.

Det är bara att testa.

Jag har beg pirelli 120/180 till salu. om du vill köpa för att testa.3-600 för framdäck och 4-800 för bakdäck beroende på skick.

Lycka till MVH Oskar

Bytte till 70 profil på en sv 650 hojen fick mycket bättre egenskaper i svängarna. Skulle testa med ett 180 bak men fick inte tillfälle till det.

Högre profil fram gör att hojen lättare vill falla in i kurvorna. dock så blir framänden lite högre men det kompenserars lätt genom att man höjer bak/ sänker fram/ sätter på ett bakdäck med högre profil.

Så byter du till 70 profil fram och 180 däck bak så kan det hända att hojen känns ungefär som idag.

Det kan dock vara så att bakfälgen är lite för smal för ett däck som är 180 brett. Jag har kört 190 på r6an utan problem både regn och torrdäck.

Det är bara att testa.

Jag har beg pirelli 120/180 till salu. om du vill köpa för att testa.3-600 för framdäck och 4-800 för bakdäck beroende på skick.

Lycka till MVH Oskar

Tror inte det går in 180-däck bak, då är det nog lättare att skruva upp förspänningen lite (eller börja med att mäta ut den :gnissla)

Och jag har en känsla av att de däck du har liggande inte riktigt matchar behovsanalysen högst upp? Det är till tjejens hoj och hon lägger inga bombrepor direkt (än). Så många mil, bra våtgrepp, bra beteende på hojen och lågt pris prioriteras före banåka-fäste.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick