Däck balansering eller inte !

Mitt framdäck är inte balanserat. Det studsar litegrann i över 140, så jo, man märker skillnad på balanserat och icke balanserat.
Det är dock inte gjort hos däckhandlare, bytet alltså. Lämnar man iväg det ska man givetvis få det balanserat.
 
Det går vanligen att köra utan balansering sålänge man en gång ställt in obalansen i fälgen och lägger däcket med markeringen i samma riktning varje gång. Finns flera RR åkare som gör så och de kör ju vanligen över 100km/h....

Jag som är anal när det gller mekanisk perfektion gör givetvis inte så men för gatåka är jag inte främmande för tanken....
 
Frågan är väl varför man inte ska balansera? Kan inte komma på något positivt med ett obalanserat hjul.
 
Det går vanligen att köra utan balansering sålänge man en gång ställt in obalansen i fälgen och lägger däcket med markeringen i samma riktning varje gång. Finns flera RR åkare som gör så och de kör ju vanligen över 100km/h....

Jag som är anal när det gller mekanisk perfektion gör givetvis inte så men för gatåka är jag inte främmande för tanken....

De nya Michelin Power One (Pilot Race) dot har ingen markering vad jag har kunnat se.
 
Ska byta framdäcket snart såfrågan är om jag ska byta däcket utan att balasera det eller balansera det på mc verkstad !

Funkar biltemas balansering bra, bra beskrivning med ??

Beskrivning vet jag knappt om det fanns med, åas behövs det inte heller. Jämfört med att kränga av/på däck är det sketaenkelt. :tummenupp

1 Ställ upp rullarna på varsin pallbock eller liknande på plant underlag.
2 Sätt axeln i hjulet och lås fast konorna.
3 Upp med hela härligheten på rullarna.
4 Vänta tills det stannar
5 Tejpa fast 5g-vikt med typ eltejp högst upp.
6 Rotera typ 90 grader och släpp. Repetera 4-6 till dess hjulet stannar med nyss påtejpad vikt nedåt.
7 Klistra fast vikterna på riktigt.

/Anders
 
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?
 
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?

Det är mycket möjligt att balans uppnåddes utan vikter. Men det är också fullt möjligt att ingen brydde sig om att balansera bak då det krävs betydligt mer "fel" där för att det skall märkas....

De nya Michelin Power One (Pilot Race) dot har ingen markering vad jag har kunnat se.

Märkligt....

Eller så har Michelin äntligen lyckats tillverka ett däck som är lika tungt hela varvet runt. Har aldrig hört någon spec rek angående dessa däck så du får gärna hojta om du hör något....
 
Last edited:
Märks det tydligt ifall det inte är balanserat?
hade mitt bakdäck till euromaster för att byta däck, men det står inte i kvittot om balansering, och har heller inga vikter på fälgen.
Men körde igår ca 180 och märkte inte något av att det sku ha gått skakigt?

Bak krävs det mycket för att det ska märkas tycker jag. Har kört mer obalanserat än balanserat bak, och inte märkt någon skillnad. Fram är det känsligare då.
 
Det är mycket möjligt att balans uppnåddes utan vikter. Men det är också fullt möjligt att ingen brydde sig om att balansera bak då det krävs betydligt mer "fel" där för att det skall märkas....

Bak krävs det mycket för att det ska märkas tycker jag. Har kört mer obalanserat än balanserat bak, och inte märkt någon skillnad. Fram är det känsligare då.


Ah, bra att veta, tackar!:tummenupp
 
Beskrivning vet jag knappt om det fanns med, åas behövs det inte heller. Jämfört med att kränga av/på däck är det sketaenkelt. :tummenupp

1 Ställ upp rullarna på varsin pallbock eller liknande på plant underlag.
2 Sätt axeln i hjulet och lås fast konorna.
3 Upp med hela härligheten på rullarna.
4 Vänta tills det stannar
5 Tejpa fast 5g-vikt med typ eltejp högst upp.
6 Rotera typ 90 grader och släpp. Repetera 4-6 till dess hjulet stannar med nyss påtejpad vikt nedåt.
7 Klistra fast vikterna på riktigt.

/Anders

stannar hjulet lika varje gång är det INTE balanserat. hamnar vikten längst ner är den för tung.
Det skall gå att ställa hjulet med vikterna i vilket läge som helst.
Dessutom måste man se till så att lagren i Biltemaverktyget går lätt, det gjorde det inte på det jag köpte innan jag plockat bort tätningarna och tvättat bort det ister som det var smörjt med.
 
stannar hjulet lika varje gång är det INTE balanserat. hamnar vikten längst ner är den för tung.
Det skall gå att ställa hjulet med vikterna i vilket läge som helst.

Jo, jag vet. Men i detta fall har man en obalans på mindre än 5g och det är vad jag hört/läst såpass lite att man inte behöver bry sig. Speciellt om man mestadels håller körkortsvänlig hastighet.
:näsblod

/Anders
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top