Däck fundering!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Har 17 120 60 orginal
Nya e 17 120 70

Min fundering är hur mycket påverkar det omkullägg o byte utav spår
Märkte iof en vis skillnad men det kan ju mest ha vart att det var ett nytt däck gick lite halv trögt :va
Fråga 2 hur mycket utvidgar däcket sig vid max hastighet ca 260 enl mätaren
Har 6mm kvar till skärmkant :gnissla

Tacksam för svar.

Mvh/Lindén
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Lindén skrev:
Har 17 120 60 orginal
Nya e 17 120 70

Min fundering är hur mycket påverkar det omkullägg o byte utav spår
Märkte iof en vis skillnad men det kan ju mest ha vart att det var ett nytt däck gick lite halv trögt :va
Fråga 2 hur mycket utvidgar däcket sig vid max hastighet ca 260 enl mätaren
Har 6mm kvar till skärmkant :gnissla

Tacksam för svar.

Mvh/Lindén

Trögt i början? :va Inget att rekommendera att byta storlek sådär...

Eftersom att du har ökat diametern så kommer du adrig komma upp i 260 på din mätare :) , men om du skulle åka så snabbt så tror jag inte det är någon fara, 6 mm ökar den inte...
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
:va vaddå?? byter han från 60 till 70 kommer han inte upp i 260 km/h???
jag tror att de flesta här inne använder faktiskt 70 dim medans standarden för hojen är 60 för den känns mycket stabilare och mjukare och mindre skakigt så läggning och spårvalet blir mycket lättare...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Gick trögt o svänga allstå.. jämför med ett slitet 60 däck=) Den var lite mer lätt o byta spår med innan nu får man "ta i mer" vilket resulterar i jobbigare körning men stabilare iof..
Och det känns på min uppfuckade halvkrossade handled
Men om det inte e nåen fara att det skall ta i å så så kör jag på det däcket=)
Nej inte ofta man kör över 200 men det händer ju :hihi
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
EZrideR skrev:
:va vaddå?? byter han från 60 till 70 kommer han inte upp i 260 km/h???

Inte 260 på mätaren(om nu hastighetern mäts på framhjulet och inte utgående axel) men dock kanske i "verklig" fart.
Iom att han ökar dimension på däcket ökar likväl omkretsen på däcket.
Detta innebär att hjulet snurrar LITE långsammare.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
stephenj skrev:
Trögt i början? :va Inget att rekommendera att byta storlek sådär...

Eftersom att du har ökat diametern så kommer du adrig komma upp i 260 på din mätare :) , men om du skulle åka så snabbt så tror jag inte det är någon fara, 6 mm ökar den inte...

Hastighetsgivaren på en zx6a sitter väl på utgående drev, inte på framhjulet?
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Lindén skrev:
Gick trögt o svänga allstå.. jämför med ett slitet 60 däck=) Den var lite mer lätt o byta spår med innan nu får man "ta i mer" vilket resulterar i jobbigare körning men stabilare iof..
Och det känns på min uppfuckade halvkrossade handled
Men om det inte e nåen fara att det skall ta i å så så kör jag på det däcket=)
Nej inte ofta man kör över 200 men det händer ju :hihi


låter kanske dumt men har du kollat lufttrycket??? det ska inte bli "trögare" att svänga... möjligtvis måste du lägga hojen mera för att komma runt kurvan i samma hastighet som innan.för du har större omkrets på däcken än vad du hade innan..(pratar om några få grader) ..på samma sätt att det är lättare att svänga med en 500 hoj än en 1000 för däcken är smalare...(visst den är lättare oxå men änndå).

För övrigt så tror jag oxå att hastighetsgivaren sitter på dreven och inte framhjulen.. :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
När du ändrar storleken på däcket så ändras cykelns styrgeometri, det är därför den känns mer tungstyrd. Om du tex provar skjuta upp gaffelbenen lika mycket som cykeln höjs så får du tillbaks din styrgeometri.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett byte från 120/60 till 120/70 gör hojen 12mm högre i framändan detta borde dock i viss mån kompenseras av att den toppigare profilen kommer att göra hojen mer lättsvängd.
Testa att skjuta upp gaffeln i kronorna 12mm och se om du gillar det bättre. Min gissning är dock inte att fenomenen kommer från den ändrade höjden utan snarare missmatchning mellan profilen fram och bak.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top