Däck och väghållning

Larsbertil

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
1981, Honda cb 900f
Mina däck (särskilt framdäcket) är slitna och jag undrar om det har något att göra med väghållningen. Särskilt i kurvorna känns det "konstigt", ungefär som att mc:n håller på att välta trots låg hastighet - det känns som att jag vill sätta ner foten som extra stöd om någon förstår vad jag menar. Dessutom känns en sorts vibration fram, i hastigheter runt 70-80 km/h som dock försvinner vid högre hastighet. Kan detta ha att göra med slitna och/eller gamla däck?

Jag har en Honda cb 900f 1981 och enligt Clymers servicebok är däckdimensionerna följande:

Fram: 3.50V-19 4PR
Bak: 4.25V-18 4PR

Vad betyder siffrorna och vad är det för däck jag ska ha? Är det 100/90 fram och 120/90 bak?

Däcken påverkar i allra högsta grad väghållningen och känslan för hojen. Vanligt är "trekantiga" däck som är platta på mitten och på sidorna. Hade det på min Ducati när jag köpte den och det gav känslan av att "välta" in i kurvan.

Vibrationerna kan ha att göra med att däcken är dåligt balanserade.

Hur gamla är dom? Har cykeln varit stående länga och har gamla däck kan det vara en god idé att byta även om det finns gott om mönster kvar.

Däcken påverkar i allra högsta grad väghållningen och känslan för hojen. Vanligt är "trekantiga" däck som är platta på mitten och på sidorna. Hade det på min Ducati när jag köpte den och det gav känslan av att "välta" in i kurvan.

Vibrationerna kan ha att göra med att däcken är dåligt balanserade.

Hur gamla är dom? Har cykeln varit stående länga och har gamla däck kan det vara en god idé att byta även om det finns gott om mönster kvar.

Däcken är gamla och det är dåligt mönster på framdäcket. Bakdäcket verkar stämma in på din beskrivning av "trekantigt" men mönsterdjupet är ganska bra. Surfade runt (t ex dexon.se) för att kolla lite men jag vet inte riktigt vad jag ska ha, förstår inte riktigt siffer-/bokstavskombinationerna...

Om däcken är gamla skulle jag ge rådet att byta. Jag är inte haj på gamla däckdimensioner men förhoppningsvis är andra forummedlemmar det. Annars brukar google funka.

Säger "jämnt och försiktigt ökande gaspådrag utan avbrott genom kurvan" dig något?

Men nya däck, kärleksfull service och justering av fjädringskomponenterna samt genomgång av bussningar och lager kan ju aldrig vara fel på en snart 30 år gammal hoj ifall man tycker den börjar kännas för diffus.

Om jag släppte styret i runt 100 km/h så ville styret av sig självt vobbla svagt åt varje håll.. Det försvann helt när jag bytte framdäck samt att väghållningen blev mycket bättre.

Det är nog rätt dimensioner det du anger . Möjligen 130/80 bak. Fast kolla på något Hondaforum vad som är testat och beprövat bra.

Jag ska till min Thruxton ha 100/90 18 fram och 130/80 17 bak. Fast där har man testat och funnit att det fungerar med 110/80 18 fram och 150/70/17 bak så att jag kan köra med Dunlop Roadsmart som är riktigt bra däck.

Har nyligen lagt på dessa och är himla nöjd. Kolla vad som går att montera på din som bästa alternativ.

Min första hoj såg man inte styrändarna på om man släppte styret i ca 70. I 65 vibrerade det inte ett dyft, och över 80 hade det också slutat vibrera. Det försvann när jag böt däck. Bakdäcket var helt plattslitet, gjutskägget satt kvar på sidorna, utanför den plattslitna delen :huvet

Nya däck är bland det bättre man kan göra för känslan, hur mycket jag än siktar på krokvägar så får man en touringplatta relativt fort på suddgummit man åker på.

Varje gång man har på friska däck så svänger hojen nästan av sig själv, hatar känslan av obalans när man rullar över en sådan elak kant på däcken..

Stämmer med dimensionen.
Fram blir det 100/90-19 och bak 120/90-18 enligt omvandlingstabeller.

Det betyder fyra lager kord. På www.hojdack.se finns bra information om olika däck, mått mm.

Last edited:
Det är nog läge att byta däcken. Kan tänka mig att ett chassi från -81 är extra känsligt för sånt, både för att allt har hunnit bli rätt slitet och för att det kanske inte var ett under av vridstyvhet från början heller.

Det är nog läge att byta däcken. Kan tänka mig att ett chassi från -81 är extra känsligt för sånt, både för att allt har hunnit bli rätt slitet och för att det kanske inte var ett under av vridstyvhet från början heller.
Fast å andra sidan så brukar såna chassin kunna svälja det mesta, dom slingrar sig runt problemen istället för att studsa över dom som moderna hojar gör :hihi

Fast å andra sidan så brukar såna chassin kunna svälja det mesta, dom slingrar sig runt problemen istället för att studsa över dom som moderna hojar gör :hihi

Hehe, det är förstås en möjlighet. Min gamla RD 350 ville dock slingra sig på ett lätt obehagligt sätt när däcken var plattslitna och man släppte av efter ett toppfartstest (dvs. ca 180 knyck).

Hehe, det är förstås en möjlighet. Min gamla RD 350 ville dock slingra sig på ett lätt obehagligt sätt när däcken var plattslitna och man släppte av efter ett toppfartstest (dvs. ca 180 knyck).
Jag hade en CB750 med 900-motor i ett tag, -82'a tror jag. Den hade grym väghållning, med tanke på årsmodellen :tummenupp Säkert 15 år gamla däck, svampig å dann, gaffeln började flexa synligt i farter över 120 och bromsarna var fullt jämställda med att blåsa framåt, inne i hjälmen :hihi Men det gick att stå på riktigt bra med den, den böjde sig väl lagom för att anpassa sig till vägen :rolleyes:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back