däck slitage...

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
jag åker på pirelli slicks.. har kört typ 3 träningar på sviesta me dom och de slits jättefint.. sen kom jag till åsen där ja aldrig har kört innan å får ett konstigt slitage det har liksom ätit å nästan blivit gropigt (men bara på höger sidan, ok att det slits mer på höger sidan)
ska jag ta å skruva på stötdämparen bak för att det inte ska bli lika på nästa bakdäck.
hojen är en r6-06
 

MC Doktorn

Guest
Den banan är känd för att äta upp däck, jag hade ett jättefint slitage på andra banor men ....

Många talar om att minska returen vilket jag inte tror man generalisera.

Jag gick emot alla fjädrings filosofer och ökade förspänning hänget vart 5 mm mindre och ökade även kompression och retur ca 10 klick och plötsligt vart det perfekt slitage på alla banor.

Den fjädring som gäller för förare A med varvtid på 1.08 funkar kanske inte för förare B med 1.14 så det är individuellt.

En däck tempmätare skulle kunna avslöja om däcket går varmt och indirekt om däcket får arbeta för mycket och telemetri vore guld att ha.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror ditt sliage kommer försvinna när du lärt dig banan bättre. När man kommer på en ny bana och inte hittar runt så bra så kör man saktare. Det gör att du gasar väldigt friskt sent ut ur utgångarna. Säkert på en växel lägre än du kommer göra när du får upp farten. Det gör att du frestar däcket mycket under axelration men inte så mycket under kurvhastighet. Är det dessutom temp ute på under 20 grader så kommer sånna här symtom snabbt. Kommer inte riktigt ihåg men man brukar kalla sånna slitage för typ nått i stil med fagrand! :) Man kör för sakta helt enkelt. Gasa tidigare i kurvan med mer fart och det försvinner.

Sen ska man inte ställa in fjädring beroende på hur gamla slitna och mycket körda däck er ut. 3 träningar är iof inte så mycket. Gå mer på hur hojen beter sig och känns. Få den till att göra det vill med den. Förutom att det är sämre fäste då med gamla däck om du har sånna på träning.

Har inte nya R6:an lite dålig dämpare org bak? Tror nån snabb förare sa det som körde en sån.
 
Last edited:

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Axxexs skrev:
2384874 Tror ditt sliage kommer försvinna när du lärt dig banan bättre. När man kommer på en ny bana och inte hittar runt så bra så kör man saktare. Det gör att du gasar väldigt friskt sent ut ur utgångarna. Säkert på en växel lägre än du kommer göra när du får upp farten. Det gör att du frestar däcket mycket under axelration men inte så mycket under kurvhastighet. Är det dessutom temp ute på under 20 grader så kommer sånna här symtom snabbt. Kommer inte riktigt ihåg men man brukar kalla sånna slitage för typ nått i stil med fagrand! :) Man kör för sakta helt enkelt. Gasa tidigare i kurvan med mer fart och det försvinner.

Sen ska man inte ställa in fjädring beroende på hur gamla slitna och mycket körda däck er ut. 3 träningar är iof inte så mycket. Gå mer på hur hojen beter sig och känns. Få den till att göra det vill med den. Förutom att det är sämre fäste då med gamla däck om du har sånna på träning.


okej.. hojen känns väldigt bra förövrigt förrutom nu gången efter åsen då det kändes lite konstigt åt höger men kanske inte är så lustigt.. jocke på öhlins mätte inden åt mig när vi var nere i spanien i våras..
ska slänga på ett nytt bakdäck å kolla
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ge banan och dig själv lite fler varv. Sen när du börjar hitta runt kan du börja laborera lite med fjädring å däck! Iof så ska man väl ställa in hojen med drevning och fjädring efter hur man kör. Men är man helt ny på en bana så kapar man massor av tid i början. Hade blivit till att ändra massor för varje varv man kör snabbare på då! :) Kör på bara! :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Axxexs skrev:
2384913 Ge banan och dig själv lite fler varv. Sen när du börjar hitta runt kan du börja laborera lite med fjädring å däck! Iof så ska man väl ställa in hojen med drevning och fjädring efter hur man kör. Men är man helt ny på en bana så kapar man massor av tid i början. Hade blivit till att ändra massor för varje varv man kör snabbare på då! :) Kör på bara! :tummenupp





a förpå sviesta har ja kanon fin slitning.. :)
tackar förhjälpen.. men om man nu ska börja labba me fjdringen sen..
vilken skruv på dämparen gör vilket
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
R1Lillen skrev:
2384667 jag åker på pirelli slicks.. har kört typ 3 träningar på sviesta me dom och de slits jättefint.. sen kom jag till åsen där ja aldrig har kört innan å får ett konstigt slitage det har liksom ätit å nästan blivit gropigt (men bara på höger sidan, ok att det slits mer på höger sidan)
ska jag ta å skruva på stötdämparen bak för att det inte ska bli lika på nästa bakdäck.
hojen är en r6-06
Jag hade samma problem på åsen i början (körde då låga 17 tider typ):va
Frågade Linden om varför det såg ut så. Han sa kör fortare... :rolleyes:
Sen när jag hade kört där någon gång så "försvann" slitaget (körde då höga 12:eek:r). Så jag håller med. Svår bana som äter däck framförallt ibörjan.:tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Masen skrev:
2385017 Jag hade samma problem på åsen i början (körde då låga 17 tider typ):va
Frågade Linden om varför det såg ut så. Han sa kör fortare... :rolleyes:
Sen när jag hade kört där någon gång så "försvann" slitaget (körde då höga 12:eek:r). Så jag håller med. Svår bana som äter däck framförallt ibörjan.:tummenupp


okej.. då får ja slå å mer nästa gång då hehe:D
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Masen skrev:
2385017 Jag hade samma problem på åsen i början (körde då låga 17 tider typ):va
Frågade Linden om varför det såg ut så. Han sa kör fortare... :rolleyes:
Sen när jag hade kört där någon gång så "försvann" slitaget (körde då höga 12:eek:r). Så jag håller med. Svår bana som äter däck framförallt ibörjan.:tummenupp



Nyckeln till all framgång är alltså ÖKA FARTEN :tummenupp :tummenupp


Låter skitenkelt :D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Rotorp skrev:
2386221 Nyckeln till all framgång är alltså ÖKA FARTEN :tummenupp :tummenupp


Låter skitenkelt :D
Mmm... Det var inte så svårt. Nya däck på och gå in med mer fart i böjarna så går det kanon :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
fick även detta på sviesta i tisdags där ja inte fått det innan
 

MC Doktorn

Guest
Jag fick också ett härligt slitage på 2 bandagar KGA = 2 st splitt nya däck kasserades dvs Pirelli SBK och Diablo båda SC2

Metzeler K2 funkar dock utmärkt fråga mig inte varför borde vara samma lr liknande :va


Något är fel med bakdämparen ska lämna in för renovering i höst.

Bakändan kändes gungig i utgången av acc böjar .

Försökt prova med mer fart in och tidigare gas vilket gav bättre vartider men mer slitage.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top