Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.Någon annan som har erfarenhet?
Är som sagt inte intresserad av värmare. Handlar inte om kostnad.
Tack för ett utförligt svar.Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.
Till slut så föll jag till föga och köpte värmare. Det funkade kanon både på gatdäck och racedäck. (Japp, även sportdäck för gata funkade kanon med värmare)
Efter att ha använt värmare några gånger så tänkte jag inte ens på dem, de åkte bara på med automatik så fort jag kom in i depån.
De senaste åren kör jag enbart på bandagsdäck som är ungefär som gatdäck i stommen men saknar mönster. Typ Metzeler TD slicks.
Den typen av däck har inte lika bra fäste som rena racedäck men håller för mig ca sex bandagar, på en 1000-kubikare, med värmare såklart.
Fördelen med att använda värmare hela dagarna är att även fälgen värms upp och då blir temperaturen jämnare och däcken slipper värmecykler. Cyklerna sliter ganska mycket på däcken, speciellt om det är kallt i backen.
Med värmare blir det stabilare, mindre fluktuationer, vilket ger fördelar som att det blir mycket lättare att hantera lufttrycket också, och att läsa av slitaget, och justera fjädringen... ja allt blir faktiskt bättre med värmare så jag kan inte nog rekommendera att använda dem.![]()
-Vad var grundfrågan nu igen?![]()
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5
Screenshot I maj är det ... |
|
![]() |
Indian-träff i Cornwall i augusti
Andra veckan i augusti håll... |
![]() |
Var femte mc-förare byter hjälm för sällan
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
KTM erbjuder upp till fyra års garanti
KTM erbjuder nu sina kunder... |
![]() |
Pirelli Diablo Powercruiser
Pirelli har presenterat Dia... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |