Däck till R6?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag står inför inköpet av en ny uppsättning däck. De alternativ jag överväger är Metzeler Rennsport och Pirelli Diablo.
Däcken kommer förmodligen uteslutande att köras på landsväg (jag har i alla fall inte planerat någon bankörning än).
Jag kör inte som en idiot på de allmäna vägarna heller...

Vad tycker ni att jag ska ha?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Metzeler Sportec om du inte ska köra bana (håller längre, är billigare). Rennsport om du köper begagnade.... begagnade är att rekommendera.

//jaG

fred00 skrev:
Jag står inför inköpet av en ny uppsättning däck. De alternativ jag överväger är Metzeler Rennsport och Pirelli Diablo.
Däcken kommer förmodligen uteslutande att köras på landsväg (jag har i alla fall inte planerat någon bankörning än).

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
fred00 skrev:

Som sagt, Sportec är riktigt bra om du ska köra enbart väg.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Diablo är väl en vidareutveckling av Sportec M-1? Då är det ju knappast sämre. Har dessutom för mig att Diablo var en bra slant billigare äm Sportec.

Begagnat kan vara ett alternativ, för det handlar trots allt om mycket pengar om man köper nytt. Var får jag tag på beggade däck, och vad brukar man få ge för dem?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
fred00 skrev:
Diablo är väl en vidareutveckling av Sportec M-1? Då är det ju knappast sämre. Har dessutom för mig att Diablo var en bra slant billigare äm Sportec.

Begagnat kan vara ett alternativ, för det handlar trots allt om mycket pengar om man köper nytt. Var får jag tag på beggade däck, och vad brukar man få ge för dem?

Diablo är ju ett annat märkte, Sportec är ju ett Metzeler...
Kolla under säljes, många säljer däck där. Eller om du känner nån RRförare som säljer träningskörda däck.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Emmi skrev:
Diablo är ju ett annat märkte, Sportec är ju ett Metzeler...
Kolla under säljes, många säljer däck där. Eller om du känner nån RRförare som säljer träningskörda däck.

Pirelli och Metzeler tillverkas i samma fabrik och är i mångt och mycket samma däck. Rennsport RS1,RS2,RS3 Pirelli Supercorsa SC1,SC2,SC3 tex....Huruvida Diablo och Sportec är besläktade vet jag ej men jag hade aldrig köpt nya Metzeler då de är åt helvete för dyra.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
fred00 skrev:
Diablo är väl en vidareutveckling av Sportec M-1? Då är det ju knappast sämre.

Jag körde på Sportec M-1 förra året, de fungerade utmärkt. Diablo är mycket riktigt en
vidareutveckling av Sportec M-1 som jag tänker prova i år. I det stora hela spelar det
förmodligen ingen större roll vad du väljer, jag tror inte att ett nyutvecklad sportdäck,
oavsett modell, kommer begränsa din körning på landsväg...

/A

Ps. Jag lyssnade med Euromaster igår, 4200 riksdaler för Diablo fram & bak inkl. montering.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Rundningsmärke skrev:
Jag körde på Sportec M-1 förra året, de fungerade utmärkt. Diablo är mycket riktigt en
vidareutveckling av Sportec M-1 som jag tänker prova i år. I det stora hela spelar det
förmodligen ingen större roll vad du väljer, jag tror inte att ett nyutvecklad sportdäck,
oavsett modell, kommer begränsa din körning på landsväg...

/A

Ps. Jag lyssnade med Euromaster igår, 4200 riksdaler för Diablo fram & bak inkl. montering.

Precis! Därför kan jag rekommendera Dunlop D207RR.

3100 inkl montering gav jag.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det lutar nog åt ett par Pirelli Diablo, till viss del beroende på priset, men också att de (förhoppningsvis) är ännu bättre än Sportec.
Ska dock hålla ett öga på begagnatmarknaden. Vem vet; man kanske kan göra ett fynd. Tack för hjälpen!

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Enligt BIKE är det en videreutveckling av Sportec M-1, men BIKE har fel i mycket annat oxå så varför inte i detta fall?

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
kawa69 skrev:
Enligt BIKE är det en videreutveckling av Sportec M-1, men BIKE har fel i mycket annat oxå så varför inte i detta fall?
Haha, helt säker kan man aldrig vara...Det beror på EPA-trenden som sprider sig i samhället. :fakta

/A

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kan säga att jag aldrig provat ett riktigt dåligt däck, greppmässigt. Då har jag iofs aldrig kört på Avon eller regummerat. ;) Livslängdsmässigt däremot, suger Metzeler rejält fett. Pirelli, Dunlop och Michelin har konsekvent hållit längre. Jag köper inte Metzeler igen i alla fall.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...