Däckbyte - corden poppar inte ut

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Har precis fått på nytt däck men jag har problem med att få ut corden i sitt rätta spår. På bägge sidor är det ca 30cm av däcket som inte åkt ut. Jag har med en cykelpump pumpat upp däcket för att få corden att poppa ut men det verkar inte hjälpa. Jag har penslat på en hel del diskmedel där corden inte ligger som den ska.
Funderar på att dra till macken och pumpa upp det rejält för att se om det funkar.
Ungefär hur mycket tål slangen och däcket?

edit: det är ett 160/16 r17 däck

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tagit ur ventilen? Blir mer tryck snabbare. Annars kan du prova med att spänna ett spännband runt däcken för att spänna ut kanterna.

namn

Guest
cykelpump?

ja prova du på macken 2-3 bar lär du behöva innan den poppar ut i spår.

namn

Guest
Funkar alltid som almgren skriver!

tydligen så har ju däcket redan "tagit luft" och vad ska du då med spännbandet till, halssmycke?
jag hade köpt den iden om han inte alls hade fått luft i det, men som det verkar just nu så får han den inte att "smälla" ut till sina fälgkanter runtom.

Ozzi

Guest
Naturligtvis fungerar det inte med en cykelpump, du måste ha en MOTORcykelpump.:D

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
tydligen så har ju däcket redan "tagit luft" och vad ska du då med spännbandet till, halssmycke?
jag hade köpt den iden om han inte alls hade fått luft i det, men som det verkar just nu så får han den inte att "smälla" ut till sina fälgkanter runtom.

Det är bara ladda på med en kompressor, vid 3-3,5bar så smäller det till.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr

Precis just exakt därför! Man vill motverka expansionen radiellt å trycka ut däcket åt sidorna.

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Eller spruta lite gas och tänd på det hjälper garanterat :) OBS bara lite!!

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Luften smiter ut på sidorna. O poppar därför inte ut.
Har du bytt däck nån gång :va Lr har du sett när andra gör?

Ozzi

Guest
Luften smiter ut på sidorna. O poppar därför inte ut.
Har du bytt däck nån gång :va Lr har du sett när andra gör?

:rolleyes:Han skriver att han pumpat upp däcket, har man pumpat upp ett däck får man förutsätta att det tagit luft..eller?? Och då gör spännbandet NADA nytta som jag skrev, hans enda problem ligger i att han står o leker med en cykelpump.

Och jodå jag har bytt ett antal däck, allt från skottkärror till entreprenadmaskiner inklusive hojdäck.:arsele

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag har slang i däcket så det smiter inte ut nån luft.
drog till tre olika mackar utan att få till nån bra koppling mellan kompressor och däck. Jag får ingen anvisning om hur mycket tryck jag har i däcket. Däremot lyckades jag fylla på med luft men eftersom jag inte vet trycket vågade jag inte köra på för mycket. Däcket vart iaf stenhårt och ser deformerat ut pga att den inte poppat ut.
Får prova att byta ventil, det verkar som att ventilen är lite grund för att det ska funka med tryckanvisning i mack-systemen..

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Oki han e kass :D

:rolleyes:Han skriver att han pumpat upp däcket, har man pumpat upp ett däck får man förutsätta att det tagit luft..eller?? Och då gör spännbandet NADA nytta som jag skrev, hans enda problem ligger i att han står o leker med en cykelpump.

Och jodå jag har bytt ett antal däck, allt från skottkärror till entreprenadmaskiner inklusive hojdäck.:arsele

Ozzi

Guest
jag har slang i däcket så det smiter inte ut nån luft.
drog till tre olika mackar utan att få till nån bra koppling mellan kompressor och däck. Jag får ingen anvisning om hur mycket tryck jag har i däcket. Däremot lyckades jag fylla på med luft men eftersom jag inte vet trycket vågade jag inte köra på för mycket. Däcket vart iaf stenhårt och ser deformerat ut pga att den inte poppat ut.
Får prova att byta ventil, det verkar som att ventilen är lite grund för att det ska funka med tryckanvisning i mack-systemen..

Kolla så att inte slangen ligger veckad och bråkar just där som däcket inte poppar ut.:tummenupp

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Kontrollerade precis slangen och den ligger rätt runt om.
Borde inte cykelpump räcka? Man har ju 7-10 bar i ett cykeldäck

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...