Däckbyte i NASCAR

sandstream

Guest
Har noterat att killarna som byter hjulen i NASCAR är grymt snabba med mutterdragaren. Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

Vet nån vad de har för typ av maskin?

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
sandstream71 skrev:
Har noterat att killarna som byter hjulen i NASCAR är grymt snabba med mutterdragaren. Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

Tänkte förstöra din tråd lite , har ingen aning om vad dem använder för muttermaskin.
Men NASCAR måste vara det läckraste på fyra hjul, så otroligt häftigt när dem drar fram över 300 :felämne

sandstream

Guest
Beanise skrev:
Tänkte förstöra din tråd lite , har ingen aning om vad dem använder för muttermaskin.
Men NASCAR måste vara det läckraste på fyra hjul, så otroligt häftigt när dem drar fram över 300 :felämne

Det är okej! :tummenupp

Själv gillar jag IRL och CART mer, tycker det är lite för jämt i NASCAR.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
sandstream71 skrev:

Jag tror att dom limmar muttrar på hjulen i förväg, har läst det någonstans.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
sandstream71 skrev:
Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

De har muttrar limmade på de nya fälgarna.
De "gamla" flyger åt alla håll när dom muttrar bort.

Så de är inget speciellt med den muttermaskinen.
Förutom att de kanske är en DeWalt :)

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Hoj på dig själv du...
sandstream71 skrev:

Bara en vild chansning, men är det inte så att muttrarna sitter kvar i fälgen...

Låter som en lättare lösning en någon automatavapenmuttermaskin...

:va

Edit: bajs vad långsam man var idag då...

sandstream

Guest
Fan, jag som trodde att de hade en ball mutterdragare! :(

Axman

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kenta skrev:
Är inte bilarna balla nog? :)
nä det är dom inte. nascar är den enda (nästan) motorsporten som får mig att stänga av tv:n. förutom f1 förstås. :D

t.ex. jämför man bilsport mot mcsport så vet man vad som är kortegekörning och vad som är riktig racing. :7peta

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
En annan sak som är skoj är att dom bär runt på en flaska med luft istället för att ha en kompressor ståendes någonstans, vilket innebär att dom kör sjukthöga bar i mutterdragaren.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
man kan ju fråga sig vad vitsen är att inte ha centrummutter?

Sen blir jag mest yr i huvet av att se de köra så många varv åt samma håll.

Mycket av de amerikanska genuina motorsporterna består av att köra runt åt vänster, varför då tro?

sandstream

Guest
Silwer skrev:

Bättre säkerhet! (Sällan en NASCAR-bil tappar ett hjul men det sker titt som tätt i IRL, CART och de andra klasserna med centrumbult)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Silwer skrev:

Varför skulle det behöva finnas en logisk mening?
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5 bultshjul osv... snabbt som F1 och "tätare än bilarna på parkeringen".
Helt galet, man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Josef skrev:
Varför skulle det behöva finnas en logisk mening?
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5 bultshjul osv... snabbt som F1 och "tätare än bilarna på parkeringen".
Helt galet, man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.

tyvärr förstår jag inte, köra runt runt är inget jag tycker är kul att titta på i längden så för mig har kanske bilarna charm men inte tävlingsformen.

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Beanise skrev:

nja WRC e grymmast

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För att faktiskt vara lite ON topic så finns det coola muttermaskiner som matar fram muttrarna själva men i NASCAR får man inte använda dylik hightech så man limmar som sagt muttrarna i fälgen istället.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Axman skrev:
t.ex. jämför man bilsport mot mcsport så vet man vad som är kortegekörning och vad som är riktig racing :7peta
Ja.
Men nu var de muttermaskiner och Nascarkärror vi jämförde.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Josef skrev:
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: Förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5-bultshjul osv...
Snabbt som F1 och racing som går tätare än bilarna på parkeringen.

Helt galet. Man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.
Word mannen!! :fakta

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...