Däckbyte med egna däck

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Att köpa däck och få dem bytta?

Kan vara struligt, se till att du kan ta loss fälgarna själv innan du beställer från nätet, mc-verkstäderna är inte sååå pigga på att hjälpa dig när du inte beställer från dem. Ville få bakdäcket bytt på verkstaden för att slippa ställa mcn hos i någons garage..

Fick följande svar:

Mc-varuhuset, Stockholm:
"Det fixar vi, vad har du för reg-nummer. Aha, du har eget däck, reglerna har ändrats och nuförtiden så tar vi 850kr för ett byte, men ska vi boka en tid"

Yamaha-center, kallhäll:
"Ok, men vi har inte så många däck kvar. Jasså du har egna däck, då gör vi det inte om du inte köper däck här. Kolla med Mc bolaget."

Mc-bolaget, Veddesta:
"Javisst, vad har du för regnummer? Jaha, du har egna däck, nä då går det inte. Vi har tillräckligt med jobb redan, tar inte emot byten överhuvudtaget när du beställt däcken själv"

Sagan slutar ju väl eftersom trots att jag egentligen inte orkade, tog loss fälgen själv och en vänlig däckfirma bytte på någon minut till en kostnad på 100kr. Det intressanta är dock att jag ringde runt till fler och alla triggade upp priser som sjutton, det borde vara fast pris på montering..

Nu när jag gjort det själv en gång så behöver jag inte längre lägga ner tid på att böna och be någon annan hjälpa mig med byte av bakdäck. :yoparty

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
I Köping så åkte jag ner med båda hjulen, med mina medhavda inköpta däck, frågade om han kunde byta helst samma dag, 2 timmar senare var det bara att hämta och betala 300 kronor för BÅDA hjulen.

Skall kanske poängtera att jag återkommer till honom flera ggr, så han börjar ju på att känna igen en, samt att man även handlat bildäck där. BRA service m a o:tummenupp

Tror om du ringer till honom så kan han säkert fixa det det medans du tar en fika på stan om du förklarar läget att du åker ca 14 mil enkel väg...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vanliga däckverkstäder brukar generellt vara både bättre att ha att göra med och billigare än mc-verkstäder när man råkar nämna att man har egna däck. Med vissa undantag givetvis. En av mina gamla lokala mc-nasare rådde mig att köpa däck på nätet och sen komma ner och byta hos dem, en sån grej gjorde att jag handlade mycket hos dem, trots att de inte var billigast.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Såklart att det kostar extra om man har med sig egna däck. Känns självklart. Kan man inte utföra det själv känns det dumsnålt att handla däck från tex tyskland bara för att det är lite billigare. Vissa kanske klarar det själv men saknar verktyg och kunskap för andra ingrepp. Glöm inte bort att en duktig verkstad kanske även talar om för dig att dina bromsar är slut eller dina hjullager måste bytas eller måste ekrarna efterdras och rost på insidan tas bort.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Såklart att det kostar extra om man har med sig egna däck. Känns självklart. Kan man inte utföra det själv känns det dumsnålt att handla däck från tex tyskland bara för att det är lite billigare. Vissa kanske klarar det själv men saknar verktyg och kunskap för andra ingrepp. Glöm inte bort att en duktig verkstad kanske även talar om för dig att dina bromsar är slut eller dina hjullager måste bytas eller måste ekrarna efterdras och rost på insidan tas bort.
Jo, just att efterdra ekrarna är ett stort problem på sporthojar, som många glömmer bort :rolleyes: För att inte tala om alla rostproblem på våra alufälgar :(

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Jo, just att efterdra ekrarna är ett stort problem på sporthojar, som många glömmer bort :rolleyes: För att inte tala om alla rostproblem på våra alufälgar :(

Nog för att en BT inte har ekerfälgar men någon sporthoj är det ju inte vilket betyder att detta tydligen inte bara gäller sporthojar med aluminiumhjul.
Trots detta tror jag du är smartare än du ger sken av och förstog min poäng ändå.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003

jo, men 850:-...det är ju inte ens i närheten. Tycker de är korkade som tackar nej till dylika jobb. Visst ska de ta mer betalt än om de inte får sälja däcken också, självklart, men det är 2008 nu och tiderna har ändrats. Kör med två taxor vetja, öppet och ärligt

BLoNKEN

BLoNKEN
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
-97 gsxr 750
Min polare som är "däcknasare" påstår att den firman som monterar dina däck på fälg tar på sig garantiansvaret för bla. reklamationer på ditt däck.. och det ansvaret är inte så många intresserade av om dom inte har sålt däcket själva.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Min polare som är "däcknasare" påstår att den firman som monterar dina däck på fälg tar på sig garantiansvaret för bla. reklamationer på ditt däck.. och det ansvaret är inte så många intresserade av om dom inte har sålt däcket själva.

Det tror jag inte stämmer. Däremot tror jag det är lätt att man får en konflikt mellan Kunden - Däcksförsäljare - Montör om något går snett så därför undviker man det.

För många företag ( vad jag har upplevt) så är det försäljning av reservdelar och dylikt som generar pengar och inte själva skruvandet. I alla fall när det gäller små jobb.

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Synd du bor i Haninge annars hade du kunnat komma till mig har köpt en kvalitetsdäckmaskin (oh balansering)till garaget, 130kr för löst hjul 330kr på mc i kävlinge. Tror det är ganska rimliga priser (särskillt när jag brukar ha lite begnade däck hemma emellanåt för en billig peng) :tummenupp
PM om någon behöver hjälp.

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Synd du bor i Haninge annars hade du kunnat komma till mig har köpt en kvalitetsdäckmaskin (oh balansering)till garaget, 130kr för löst hjul 330kr på mc i kävlinge. Tror det är ganska rimliga priser (särskillt när jag brukar ha lite begnade däck hemma emellanåt för en billig peng) :tummenupp
PM om någon behöver hjälp.

Shweeet! jag lär ju höra av mig är det är dags att byta.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Precis hemkommen med nybytta däck till fram och bakhjul till min lilla cykel.

Lösa hjul och egenhandlade däck, 100 kronor per hjul! :tummenupp
Tror inte att det blir billigare någon annanstans.

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Om någon ringer mig säger jag:

Vad trevligt att du valde min verkstad. :)

Tar du med dig ett löst hjul fixar jag det för 100kr/hjul. Inte det nej?

Kom in med hela hojen så hjälper jag dig med däckbytet för 200kr/hjul.
Då kan vi även passat på att inspektera ditt drivpaket, bromsbelägg och hjullager :tummenupp

Har du inga däck med dig kan du köpa däck av mig för samma pris du ger på däckonline.

Det enda du får stå ut med är mitt tjat på att du ska hänga med på en bandag :tungan

Ps. Detta gäller vanliga hojar utan kardan mm.

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Låt säga att en egenföretagare tar 100 kr för att byta ett däck. Han ska då betala moms på den hundringen. Då har han 80 kr kvar.
Ska han då ta ut en lön på det bytet.. Ja då rycker staten ca 60 % i skatter mm. Dvs han har fått ca 30kr för att byta ditt däck.. Ska han sen ta reda på ditt gamla däck så kostar det honom 50 kr i miljöavgift....

Skulle DU byta ett däck åt någon för 30kr???

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Låt säga att en egenföretagare tar 100 kr för att byta ett däck. Det tar ca 15 min... Han ska då betala moms på den hundringen. Då har han 80 kr kvar.
Ska han då ta ut en lön på det bytet.. Ja då rycker staten ca 60 % i skatter mm. Dvs han har fått ca 30kr för att byta ditt däck.. Ska han sen ta reda på ditt gamla däck så kostar det honom 50 kr i miljöavgift....

Nej, egentligen inte men jag ser det som en chans att locka fler kunder till min verkstad.

Även hojåkare har bilar som förr eller senare behöver tillsyn. :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Låt säga att en egenföretagare tar 100 kr för att byta ett däck. Han ska då betala moms på den hundringen. Då har han 80 kr kvar.

Moms? Skatt? :va Kaffekassa! :fakta
Som Fahrer sa, det är inget man gör för att bli rik, utan för att locka in kunder! :) Vill nån ha 5-600 för att byta ett däck till hojen så går jag inte dit å köper något annat heller. Och om bytet ingår när man köper däck där, men dom vill ha 600 för bytet om jag har däck med mig, hur mycket vinst är det på däcken egentligen? :va

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Byte och balansering för 100:- per hjul är nästan gratis. Vill man ha det billigare då har man ingen respekt för en annan människa ( däckmontören )
Det är ju montörens levebröd.
Man ska leta sig till en liten verkstad, skippa dem stora och nosiga.

Jag fick mina däck monterade hos Fahrer. Mer än nöjd. :tummenupp :bow
Kan bara rekomendera. :tummenupp
Och så har jag bokat en bandag.:yoparty

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Konstigt att inte fler lär sig att byta däck själva ? 3 däckjärn på Biltema o några fälgskydd , 1 skvätt diskmedel o lite luft...värre är det ju inte ?:confused:
Balansering ??...Hmmm...Har precis åkt 470 mil i Europa på obalanserade däck , flera mil i Autobahntempo , utan att märka nåt alls. Har inte balanserat på säkert 10 år....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år