Däckbyte med egna däck

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Internetpriserna är ofta lägre än vad en däckfirma kan köpa in sina däck för från sina leverantörer. Typ Michelin mfl.. Påslaget är inte stort.

Det är detta jag inte fattar?

Hur kan då däcken vara så billiga på internet? Varför köper inte däckfirmorna sina däck på internet om de är billigare än vad leverantören kan erbjuda? Varifrån kommer däcken på internet om de nu är billigare än vad leverantören kan erbjuda för det är väl samma däck? Eller är det skatter och annat som gör att däcken på internet (dvs Spanien och Tyskland) är så billiga? I så fall borde det ju rimligtvis vara motsvarande lika billigt att gå till en "riktig" däcknasare i tyskland för att få sina däck (+ montering) vilket i sin tur borde innebära att internetfirmorna inte har någon vidare kundkrets i sina hemland, eller?

Någon som är insatt kanske kan förklara?

Jag förstår iofs däckhandlarna men samtidigt är jag ju snål och kan jag få samma däck till nästan halva priset så försöker jag ju givetvis få det alternativet att funka, jag bedriver ju inte heller någon välgörenhet!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Det är detta jag inte fattar?

Hur kan då däcken vara så billiga på internet? Varför köper inte däckfirmorna sina däck på internet om de är billigare än vad leverantören kan erbjuda? Varifrån kommer däcken på internet om de nu är billigare än vad leverantören kan erbjuda för det är väl samma däck? Eller är det skatter och annat som gör att däcken på internet (dvs Spanien och Tyskland) är så billiga? I så fall borde det ju rimligtvis vara motsvarande lika billigt att gå till en "riktig" däcknasare i tyskland för att få sina däck (+ montering) vilket i sin tur borde innebära att internetfirmorna inte har någon vidare kundkrets i sina hemland, eller?

Någon som är insatt kanske kan förklara?

Jag förstår iofs däckhandlarna men samtidigt är jag ju snål och kan jag få samma däck till nästan halva priset så försöker jag ju givetvis få det alternativet att funka, jag bedriver ju inte heller någon välgörenhet!

Marknad.. Sveriges 9 miljoner invånare mot Tysklands 55 miljoner.. eller nått sånt..
Handlare i tyskland kan köpa på sig betydligt större lager. De kan då pressa priserna mot sina leverantörer.

Skatter, Miljöavgifter.. mm.
Man är som handlare ofta uppbunden med avtal för att säkra leveranser.
Skulle tex svenksa michelinåterförsäljare börja ta in däck via internet. Så skulle de aldrig få köpa däck från tex Svenska Michelin.
De är oftast bundna via avtal....

Jag försvarar inte en högre prissättning. Jag vill också köpa billiga däck och gör det.
Men jag klagar inte på priserna för produkter och tjänster pga det finns en orsak bakom.. Och orsaken är inte ocker.
Alla svenska gummiförsäljare skulle garanterat vilja sälja billiga däck och ge en service där kunden är skitglad. Tyvärr är svenskt företagsklimat inte anpassat till övriga europa. Eller man kanske ska se det som att övriga europa inte är anpassat efter oss.

Orsak och verkan...

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom