Däckbyte med egna däck

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Snåla jävlar, vakna upp och inse vad saker kostar.
Kolla vad en oljeservice på bil kostar på en större firma om du kommer med eget material.
850kr per påbörjad verkstadstimme är klart rimligt, till och med billigt skulle jag påstå!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Snåla jävlar, vakna upp och inse vad saker kostar.
Kolla vad en oljeservice på bil kostar på en större firma om du kommer med eget material.
850kr per påbörjad verkstadstimme är klart rimligt, till och med billigt skulle jag påstå!
Fast nu jämför du äpplen och Dajm.
En normal bilverkstad kräver mängder med dyra specialverktyg och förhållandevis välutbildad personal som dessutom behöver uppdateras löpande.
En normal däckverkstad kräver ett minimum av utrustning jämfört med bilverkstaden, mindre lokalyta och ärligt talat betydligt lägre utbildning av personalen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha, nu börjar det bli riktigt roligt igen.

Jag tror de flesta har en ganska klar bild av utbildningsnivån och den allmänna ambitionsnivån den genomsnittlige däckbytaren. Hoj som bil.

Jag säger inte att man måste vara dum för att ha en anställning som däckbytare, men de flesta med läshjärna tenderar att välja en annan väg i livet.

Jag tror inte heller att en rundringning till däckverkstäder skulle ge vid handen att mc-däckbyte skulle kräva mer kvalificerad personal än bildäck.


Det skulle vara att man får reda på att allt annat än Dunlop suger och gör att man vurpar i första rondellen som ingår i den högre kvalificeringsnivån.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
69:an

En normal bilverkstad kräver mängder med dyra specialverktyg
-Och du tror att däcksmaskinen samt balanseringsmaskinen är helt gratis då?? :va
-Du kanske har missat att en vettiga maskiner kostar runt 100000kr + moms?? :va

förhållandevis välutbildad personal som dessutom behöver uppdateras löpande.
-En däcksverkstad vad beträffar byta bildäck kanske stämmer in på det du säger men ändå INTE - men knappast vad beträffar motorcyklar då montören måste vara mycket kunnig på varje olik mc model för att kunna utföra ett seriöst & riktigt arbete på tex din pärla!! :pannkyss

En normal däckverkstad kräver ett minimum av utrustning jämfört med bilverkstaden, mindre lokalyta
-Återigen - vet du egentligen ett dugg vad du pratar om när du nämner "minimum av utrustning", "mindre lokalyta"?? :va
-Dags för vissa att vakna upp, och det ordentligt i stället för att uttala sig värre än i fablernas värld!! :tummenupp

Skall du fullutrusta en bilverkstad som kan ta 850/tim så räcker utrustning för 100 kkr inte särskilt långt, det måste du hålla med om. Mätutrustningar, abonnemang på servicedatabaser etc... Lägg på en nolla så hamnar vi närmare verkligheten.:tummenupp
I den bästa av ideala världar är en däckmontör kunnig på olika hojmodeller men så ser det ju inte riktigt ut i verkligheten annat än i undantag - jag tvivlar inte på att det gör det hos just dig dock. Men jag vidhåller att utbildningsbehovet för en däckmontör (även på hoj) är betydligt lägre än för en bilmekaniker.
Däremot backar jag på lokalytan, där är verksamheterna jämförbara när man tar med lagerytor, my bad.

Runt 200-300 kr/däck anser jag kan vara rimligt för omläggning med egna däck, om man nu skulle behöva hjälp med det. Är det kinkiga crossdäck får man väl debitera timtaxa helt enkelt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag undrar fortfarande hur det kommer sig att däcksfirman här i närheten av jobbet tog en hundring för att byta däck till racebussen (jag hade eget däck och lös fälg) när hojfirman i samma område ville ha 600kr för exakt samma sak, med hojhjul istället då. Nu böt jag iofs bägge själv, och det var fan så mycket jobbigare att få loss bildäcket, så det faller nog på det också, även om jag slet med däckjärn och inte hade Däckskrängarmaskinen från StarTrek :rolleyes:
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Såklart att det kostar extra om man har med sig egna däck. Känns självklart. Kan man inte utföra det själv känns det dumsnålt att handla däck från tex tyskland bara för att det är lite billigare. Vissa kanske klarar det själv men saknar verktyg och kunskap för andra ingrepp. Glöm inte bort att en duktig verkstad kanske även talar om för dig att dina bromsar är slut eller dina hjullager måste bytas eller måste ekrarna efterdras och rost på insidan tas bort.

Nej det är inte dummsnålt att köpa däck från Tyskland o sedan be någon firma sätta på dom.
Det skiljer så mycket så även fall man får betala lite xtra så tjänar man tusenlappen/lappar på att handla tyskt på enbart 1 set däck.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
-Självklart INTE - precis lika enkelt varför jag bjuder in dig att arbeta hos oss med en bil respektive mc... :tummenupp

Det känns rätt givet att du vill försvara ditt arbete men ärligt talat, att montera däck är inte särskilt svårt och med däckmaskin blir det ännu enklare. Det räcker att ha ett litet garage om det nu är bara däck man ska arbeta med, maskinen tar inte så mycket plats och du behöver ju knappast några hiskeligt dyra specialverktyg. En hyfsad däckmaskin får du loss för under 10 000 kr och en balanseringsmaskin kostar inte många kronor till. Du får, som sagt, gärna glorifiera ditt arbete men att försvara 850 kr när det faktiskt finns folk som byter däck på ~20 minuter och tar en hundring per däck (Fahrer :tummenupp) känns bara dumt. Dålig reklam för dig själv helt enkelt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Haha, däcktrådar är den nya generationens film/nerladdningstrådar :rofl
Fürstenhoff, ta något blodförtunnande och andas djupt annars kommer det gå illa.
 

Errol

mek.
Gick med
11 Mar 2007
Ort
småland
Hoj
kolfiber
blodförtunnande

Victor, haha tack.

OT: Status har väl ingen gummigorilla/gubbe direkt.
Men nu besitter ex Fürsten en rad mer tekniska kunskaper än så om en båge.
Noggranna arbeten, balanseringar & vilka däck till rätt båge (OCH ANV OMRÅDE)

... får man där, inte av Roffe runt hörnet i sin garage alá jordkällare som mest kränger folkrace däck och nöjer sig med sin betydligt mindre kundkrets.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
-Du är mer än välkommen att komma och visa hur enkelt det är på dom olika motorcyklar som kommer in under tex en kväll!!

Du menar alltså på allvar att det är olika svårt på olika hojar? Nu har jag inte arbetat med särdeles många hojar men de fyra jag själv ägt har alla varit väldigt snarlika att byta däck på. Alla har haft 17"-fälgar så visst har jag haft en liten fördel där men om du alltså menar att det är sån väldig skillnad på olika motorcyklar så vete katten om du själv är så kompetent.

-Ofan säger jag då det tydligen enligt dig INTE tar ngn plats alls att jobba med däck då ett tex däckslager verkar rymmas i en skrivbordslåda enl dig!!

Jag har inte sagt att man måste ha ett däckslager, jag pratade om en verkstad där man bytte däck åt folk. Och ett vidare stort däcklager behöver man väl inte ha heller, jag fick plats med mina 30 däck i ett 50 kvm garage och skulle lätt fått in både däckmaskin och balanserare samt säkert 30 däck till.

-Ska du arbeta yrkesmässigt med en däcksmaskin så kan du ta den den maskin du hittat för under 10000kr och köra upp den i häcken (där du klart redan förvarar din hjärna) då den inte skulle hålla på något sätt och därför förstöra kunders fälgar mm - men du vet kanske bättre än jag på den punkten!!

Titta på t.ex. den här maskinen. Den ser hemskt mycket ut som de maskiner jag sett verkstäderna jobba med. Men att du inte kan arbeta med saker som är billiga har vi förstått då t.ex. de alldeles utmärkta Maxxis-däcken onekligen är helkass i dina ögon bara för att de råkar kosta lite mindre.

-Har aldrig försvarat några specifika summor över huvud taget som du så fint säger - dock står jag för att det skall vara KLART DYRARE för kunden om han kommer med egna internet däck än om han köper dem hos mig!!

Eller är du så förbannat ointelligent att du INTE förstår att det skulle krävas ca 1000 eller mer däck a 100kr I MÅNADEN för att få den minsta firman att gå runt om man resonerar som dig - och den kundkretsen har INGEN handlare i Sverige som handlar med mc-däck vilket du verkar ha mycket svårt att förstå!!

Det är du som driver din firma men jag ser bara fördelar med att erbjuda folk som köper på internet lika billig montering som de som handlar hos dig. Det ökar din kundkrets och vad jag vet har det aldrig varit dåligt. Jag är inte alls ointelligent, tvärtom, men jag anser att service är bättre än att stenhårt hålla på sina inkomster. I mina ögon skulle du enbart tjäna pengar på att erbjuda billig montering men å andra sidan så kvittar det mig eftersom jag själv byter mina däck och aldrig skulle få för mig att åka till en verkstad som tar mer än 200 kr/däck oavsett var jag handlat däcken.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
I Köping så åkte jag ner med båda hjulen, med mina medhavda inköpta däck, frågade om han kunde byta helst samma dag, 2 timmar senare var det bara att hämta och betala 300 kronor för BÅDA hjulen.

Skall kanske poängtera att jag återkommer till honom flera ggr, så han börjar ju på att känna igen en, samt att man även handlat bildäck där. BRA service m a o:tummenupp

Tror om du ringer till honom så kan han säkert fixa det det medans du tar en fika på stan om du förklarar läget att du åker ca 14 mil enkel väg...

Du glömde skriva var ;) Mittemot Jet ?
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Du glömde skriva var ;) Mittemot Jet ?
Kan nog svara åt honom då jag läste ett tidigare inlägg av honom gällande detta, och då var det Johannisdals Däckservice mittemot Jet. Lämnade då in mina däck dit nyligen och fick ett fördelaktigt pris! Tack sportlover!
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Du menar alltså på allvar att det är olika svårt på olika hojar? Nu har jag inte arbetat med särdeles många hojar men de fyra jag själv ägt har alla varit väldigt snarlika att byta däck på. Alla har haft 17"-fälgar så visst har jag haft en liten fördel där men om du alltså menar att det är sån väldig skillnad på olika motorcyklar så vete katten om du själv är så kompetent.



Jag har inte sagt att man måste ha ett däckslager, jag pratade om en verkstad där man bytte däck åt folk. Och ett vidare stort däcklager behöver man väl inte ha heller, jag fick plats med mina 30 däck i ett 50 kvm garage och skulle lätt fått in både däckmaskin och balanserare samt säkert 30 däck till.



Titta på t.ex. den här maskinen. Den ser hemskt mycket ut som de maskiner jag sett verkstäderna jobba med. Men att du inte kan arbeta med saker som är billiga har vi förstått då t.ex. de alldeles utmärkta Maxxis-däcken onekligen är helkass i dina ögon bara för att de råkar kosta lite mindre.



Det är du som driver din firma men jag ser bara fördelar med att erbjuda folk som köper på internet lika billig montering som de som handlar hos dig. Det ökar din kundkrets och vad jag vet har det aldrig varit dåligt. Jag är inte alls ointelligent, tvärtom, men jag anser att service är bättre än att stenhårt hålla på sina inkomster. I mina ögon skulle du enbart tjäna pengar på att erbjuda billig montering men å andra sidan så kvittar det mig eftersom jag själv byter mina däck och aldrig skulle få för mig att åka till en verkstad som tar mer än 200 kr/däck oavsett var jag handlat däcken.

Oj den maskinen är ju en direkt CORGHI kines kopia ( har en CORGHI i min verkstad, tror det är världens största tillverkare FINA MASKINER HAR DOM) men inte gick den på 8200kr inte utan BETYDLIGT MER. Kan iofs vara bra för det men en vän till mig köpte en sån kinesmaskin, till och börja med så gick inte armen för att bryta loss däcket från MC FÄLGEN tillräckligt långt in så vi fick svarva en distans, sen var det något med att käftarna inte tog rätt eller va det var (var inte kvar då fick höra det i efterhand) nu fungerar ju maskinen men vem vet. Jag har inget emot lågpris oftast fungerar dom sakerna också, men inte alltid. Bara så ni vet. Ja har bytat ett antal däck till folk i malmö/lund området och har man ordentliga maskiner som håller i längden så är det bäst, så mitt råd är kanske att lägga några tusingar till på en maskin kanske (iofs så har jag inte sett just denna i verkligheten så jag vill inte säga för mycket).
Sedan så är ju 8200kr mycket om man bara använder den hemma till sig själv jag tar runt 300kr på mc, 130kr på lös fälg så det skall till några däck innan det lönar sig, också en tanke kanske. Mvh :tummenupp
Oj, blev ganska lång inlägg sorry:va
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Har en god vän som äger en MC-verkstad och han kör med fastpris på däcksbyte på hojar, tror han tar en trehundring för att byta då kunden kommer dit med hojen, köper kunden däcket av honom blir det något billigare. Då de flesta andra däcksverkstäder/hojverkstäder här i närheten inte alls är intresserade att byta till medhavda däck är detta en hyfsat bra affär då det blir en del volymer.

Och visst är det som fursten skriver väldigt olika på olika hojar hur lång tid det tar! Var till exempel in en HD häromveckan med svindyra magnesiumfälgar (47 papp) och dessutom en sinnessjuk konstruktion på infästning av bromsok och bakhjul. Kombinationen av besvärlig montering/demontering plus stor försiktighet i däcksmaskinen gjorde att det blev en förlustaffär förstås, men kunden kommer gärna tillbaks för att köpa mer däck och göra andra servicearbeten/reparationer så i längden lönar det sig nog!
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Kan nog svara åt honom då jag läste ett tidigare inlägg av honom gällande detta, och då var det Johannisdals Däckservice mittemot Jet. Lämnade då in mina däck dit nyligen och fick ett fördelaktigt pris! Tack sportlover!

Ok, där ser man!
Jo, har hållit mig där jag också sen man tröttnade på Euromaster här i stan.
Lika här, fått bra priser och bemötande och tänker fortsätta lämna in där:)
Dock är jag osäker på om det är den.. finns ju en däckfirma "vägg-i-vägg" eller på samma gata och nummer; BSI AB?
Hm.. jaja, nån av firmorna är det iaf och dom tar 150spänn för skifte och balansering och snabbt går det :)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Ok, där ser man!
Jo, har hållit mig där jag också sen man tröttnade på Euromaster här i stan.
Lika här, fått bra priser och bemötande och tänker fortsätta lämna in där:)
Dock är jag osäker på om det är den.. finns ju en däckfirma "vägg-i-vägg" eller på samma gata och nummer; BSI AB?
Hm.. jaja, nån av firmorna är det iaf och dom tar 150spänn för skifte och balansering och snabbt går det :)
Johannisdals var mina däck hos, billigt o snabbt som du säger. Lämnade in på förmiddagen/lunch och hämtade på eftermiddagen.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Alla har haft 17"-fälgar så visst har jag haft en liten fördel där men om du alltså menar att det är sån väldig skillnad på olika motorcyklar så vete katten om du själv är så kompetent.
Nu är det så att 17 tum är vanligaste dimensionen på sporthojar.
Men kollar du in glidare mm så finns de få av de modellerna som har så små däck. Här pratar vi kromade ekrade saker.. bland mycket mycket annat.
Och det finns fler modeller på fälgar än vad du har tänkt dig.

Jag fick plats med mina 30 däck i ett 50 kvm garage och skulle lätt fått in både däckmaskin och balanserare samt säkert 30 däck till.

Så vill man ha något som kallas arbetsmiljö samt ha plats för kundhojar mm...*
Vissa hojar kräver att du lyfter upp dem på en mc-lyft för att ens få lös bakhjulet. Alternativt demotera alla väskor och skärmar mm som täcker in bakhjulet.
Vilket kräver större lokal.


Titta på t.ex. den här maskinen.
En kinamaskin får du för det priset. En sådan maskin är inte något du kränger däck med hela dagarna. De klämmer för hårt/för löst vilket ger skador på KUNDERS fälgar. Det är svårt att få tag på reservdelar om det ens går att få tag på dem. Kör du en riktig firma som livnär sig på att lägga om däck... Ja då är det inte den typen av maskin du ska ha. Du ska ha något betydligt mer pålitligt. Visst hobby mek. Men inte för din dagliga inkomst.
Maskinen ska bör kunna ta från 13" till minst 22" utvändigt grepp på fälgar.

Samma sak gäller ballanseringsmaskiner. Den ska dessutom vara så exakt som möjlig.

Pris från ca 50 000 styck för BRA maskiner.


Det är du som driver din firma men jag ser bara fördelar med att erbjuda folk som köper på internet lika billig montering som de som handlar hos dig. Det ökar din kundkrets och vad jag vet har det aldrig varit dåligt.

Visst är det jag som driver en firma som avgör om jag vill lägga om internet däck.
Priset på omläggning räknar man in i marginalen på däcket man säljer.
Varför ska jag jobba gratis åt en kund som inte köper däcken hos mig.
om jag nu skulle driva en däckfirma.
Visst att man kanske kan lägga om enstaka däck för 100-200 kr utan kvitto.
Men du måste redovisa något till rsv- Och vad ska du redovisa där då?
Som jag sa tidigare på 100 kr in så har du tänat ca 30 kr när alla skatter är dragna. Till det kommer en miljöavgift på 50 kr/ däck.. Dvs då skulle jag jobba för - 20 kr för att lägga om internetdäck.

Skärp dig.. Eller flytta till polen.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker att det är helt förståeligt att man inte vill kränga internetdäck för småpengar. Det är väl ingen välgörenhet firmorna sysslar med. Personalen ska ju ha lön, lokaler och utrustning kostar osv.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Pris från ca 50 000 styck för BRA maskiner.
50 kkr är inte mycket pengar för den huvudsakliga företagsinventarien. De flesta hyfsat yrkeserfarna egenföretagande hantverkare har prylar för lika mycket, och däckkunderna har fritidsleksaker (hojar) för två-tre gånger så mycket eller mer.
Visst är det jag som driver en firma som avgör om jag vill lägga om internet däck.
Absolut! Antingen genom att säga ja eller nej redan i dörren, eller genom att prissätta tillräckligt obekvämt.
Priset på omläggning räknar man in i marginalen på däcket man säljer.
Fast det är där det spricker, vilket ju är grunden till hela diskussionen. Hade inte däcken i sig varit överprissatta från början så hade inte kunderna köpt dem till halva priset på nätet.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
50 kkr är inte mycket pengar för den huvudsakliga företagsinventarien. De flesta hyfsat yrkeserfarna egenföretagande hantverkare har prylar för lika mycket, och däckkunderna har fritidsleksaker (hojar) för två-tre gånger så mycket eller mer.

Absolut! Antingen genom att säga ja eller nej redan i dörren, eller genom att prissätta tillräckligt obekvämt.

Fast det är där det spricker, vilket ju är grunden till hela diskussionen. Hade inte däcken i sig varit överprissatta från början så hade inte kunderna köpt dem till halva priset på nätet.

Varför tar du då inte och startar en liten egen gummi-firma. Skaffar fram en lokal en lyft, kompressor. Däckmaskiner och kringutrustning.. och kränger om däck.
Det kostar ju inte så mycket pengar???

För mig som nystartad egen företagare så är 50 000 för en maskin MYCKET pengar. Det är fler saker än så som ska betalas...
Finns många som säljer sina leksaker fär att satsa kapitalet i den egna firman... För att sen jobba 24-7 för att få det att gå runt...


Du pratar om överprissatta däck. Vad är det som reglerar priset då? Hur mycket tror du en däckfirma gör på ett däck?
Internetpriserna är ofta lägre än vad en däckfirma kan köpa in sina däck för från sina leverantörer. Typ Michelin mfl.. Påslaget är inte stort. De hamnar i en rätt orättvis konkurrenssituation. Där de skulle behöva hålla lägre priser på däcken.. Men kan inte för det kostar för mycket att köpa in.
Vad kan de då konkurerra med?
De kan erbjuda service om du köper däcken hos dem.
Ofta så har däckfirmor rabatter hos sina leverantörer beroende på hur mycket däck de köper..
Ska de då bita sig själv i svansen för att lägga om internetdäck för 150 kr
Vilket i sig innebär att de säljer färre däck själva. De får sämre vilkor från sina leverantörer. Var ska firman leva på om de inte får ta betalt för sina produkter och tjänster?

Hela den här diskussionen är så absurd. Försöker du pruta på mjölken i affären med?
Det går garanterat att köpa mjölk för halva priset via internet.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top