Däckdimension

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Järfälla
Hej. Standardmått 190/50/17 bak. Vågar man sig på ett 200 däck? Vilken profil? Anledningen är att det ser fett ut men hur lätt/svrtsvängt blir det? Det är en sporthoj och en och annan bandag lär det bli. Eller ska man hålla sig till 190/55/17? Däcket jag funderar på är Dunlop Sportsmart 2 max
Tacksam för lite feedback.
 
Jag gick från 190/50 till 200/55 på min Fireblade och upplevde inget negativt. Visst är däcket lite bredare, men profilen är lite högre så formen på slitbanan blir lite toppigare och så kommer baken upp lite grand. Sammantaget så borde det mer eller mindre ta ut vartannat.
 
Kolla att hjulet går fritt. Det har ju lite större diameter. Brukar inte vara problem, men i värsta fall får du sätta dit längre kedja. Kolla däckets diameter hos Dunlop. Det teoretiska att radien ökar med skillnaden i profil gånger bredd stämmer inte alltid. Åtminstone inte för Pirelli.
 
Kör själv 150 mm bak på min Thruxton 900 istället för 130 mm som är original. Vissa säger "nej-nej-profilen blir fel" men jag har kört "fel" sedan 2010 och är rätt nöjd med det! :)

Jo, det kan bli lite annan profil, det får man vara klar över.

Mitt 150-däck blir nog lite för runt i profilen. Vilket torde göra det mer snabbstyrt. Samtidigt som man kan tänka sig att "däcket är bredare = mindre snabbstyrt". Eller så tar dessa två ut varandra? Den rundare profilen kan också medföra större slitage mitt på slitbanan om man långkör.

Och man måste kolla så att det bredare däcket verkligen ryms. Och att fälgen är bred nog att klara ett bredare däck.

EDIT: Varför överhuvudtaget välja bredare däck? Enkelt svar, det finns mycket fler bra däck att välja på i 150-bredd än i 130-bredd.
 
Jag har själv en Tiller , varför skall man köra på 200 mm däck ?
Om det inte finns några fördelar mer än att det ser tuffare ut, hade jag kört på 190/55.
190/55 svänger bättre än 190/50 vilket kan vara en fördel. ,men 200/55 är jag tveksam till, risken är den spårar sämre och att köregenskaperna blir sämre samt att däcket kan kränga på fälgen.
Antagligen hade ett 180/55 däck varit bättre :tummenupp
 
Vill minnas att man körde Superstock 1000 med.200/55. Har man problem med att det svänger långsamt så tror jag att man kan slipa på sin motstyrning. Fördelen med ett lite fetare däck är ju större kontaktyta och att däcket jobbar lite bättre vid stora nedläggning om vägbanan är ojämn.
 
Last edited:
Vill minnas att man körde Superstock 1000 med.200/55. Har man problem med att det svänger långsamt så tror jag att man kan slipa på sin motstyrning. Fördelen med ett lite fetare däck är ju större kontaktyta och att däcket jobbar lite bättre vid stora nedläggning om vägbanan är ojämn.

Har du kört en Tiller ?
Den Är ganska trög i styrningen oavsett om man är världsmästare i motstyrning eller inte.
man känner skillnaden på 50 eller 55 profil. går man upp till 200 bredd så känns det som att man får inget extra förutom några nackdelar. :va
Vad skall hojen användas till ?
 
Nej, jag har aldrig kört en Tiller, men jag är nog fortfarande av den uppfattningen att 200/55 är ungefär lika lättsvängt som 190/50. På Firebladen som standard har 190/50 har jag sedan en tid tillbaka Pirelli Supercorsa SP 200/55 på gata och tidig vår på bana medan det sommartid blir Pirelli Superbike 200/60. Jag körde tidigare Superbike 195/55 men jag tyckte att bytet till 200/60 blev lika bra eller bättre i alla avseende, speciellt om banan är ojämn.
Körde BMW K1200R tidigare som sannerligen inte är speciellt lättfotad, men efter att min instruktör pushat mig att verkligen ta i för kung och fosterland i S-kurvor så lärde jag mig att det fanns en stor potential i rå muskelstyrka.
 
Tillern ska användas för gata, bl a bulten i Sthlm samt en och annan bandag. Anledningen till min fråga är enbart då jag tycker det är så snyggt med fett bakdäck. Men det ska ju va användbart oxå. Och däcket jag kommer beställa är Sportsmart 2 eller 2 max. Läste igår att det till våren kommer ett Sportsmart TT också som man ska kunna lätta på trycket inför bana. Osäker p om det är lämpligt på 2 och 2 max. Tacksam för alla inlägg!
/En deprimerad lirare som otåligt väntar på att lufta hojarna för att känna lycka igen...
 
sportsmart 2 max är det du ska ha, de där "5 %" förbättring över den vanliga 2:an är märkbart! Kört med sportsmart 2 innan och nu med 2 max.
Bra däck för vridstarka hojar, håller länge, bra med grepp och bra känsla.

Det ser inte coolare ut med bredare däck. Aldrig sett en glidare och tänkt "fan va koool...om bara jag hade fetare däck på min hoj"
Behåll 190 för körglädjen!
 
ett 200/50 är alltså bredare & har mindre anliggningsyta vid nerlägg
se bild (200 är inte med, men är inte så svårt att räkna ut)


profil.jpg
 
Fälgen kommer ju dessutom pressa ihop däcket så det kommer inte vara speciellt mycket bredare än ett 190 när det är monterat om du inte även byter till bredare fälg
 
Fälgen kommer ju dessutom pressa ihop däcket så det kommer inte vara speciellt mycket bredare än ett 190 när det är monterat om du inte även byter till bredare fälg
Lite av det fenomenet som jag har när jag klämmer in ett 150-däck på en fälg anpassad för 130. Profilen blir troligen "för rund o go'" egentligen.

(Eller det fenomenet jag tror att jag har - har inte legat på garagegolvet med måttband på marken och kontrollmätt...)
 
Tillern ska användas för gata, bl a bulten i Sthlm samt en och annan bandag. Anledningen till min fråga är enbart då jag tycker det är så snyggt med fett bakdäck. Men det ska ju va användbart oxå. Och däcket jag kommer beställa är Sportsmart 2 eller 2 max. Läste igår att det till våren kommer ett Sportsmart TT också som man ska kunna lätta på trycket inför bana. Osäker p om det är lämpligt på 2 och 2 max. Tacksam för alla inlägg!
/En deprimerad lirare som otåligt väntar på att lufta hojarna för att känna lycka igen...

Ska du köra lite bana så vänta o köp nya TT, det gamla sportsmart 1 tillät sänkning av däcktryck, sportsmart 2 har en helt annan stomme, mer gatanpassad, så sänkning av tryck rek. inte.
 
Fälgbredden är det som styr ganska mycket när det gäller Radialdäck.
6" bred för 190 och 200 bredd.

Som redan sagts i tråden, så är 190/50 anpassat för gatkörning och har mer gummi mot marken rakt fram och i mindre kurvor.
190/55 blir toppigare och har mera gummi i marken vid nerlägg.
200/55 lite till av samma egenskaper som 190/55 ger. Men du få i gengäld lite bredare däck som genererar mera fäste.

Med 5,5" fälg så kan du köra 200/55 men risken är att däcket bli mycket toppigare pga den smalare fälgen och "vill" svänga mera bak.
Är man bara ute efter utseende, skulle 200/50 passa bättre. Men den smalare fälgen trycker även ihop däcket och därmed så syns inte den ökade bredden
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top