Däckdjungel

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Har letat mig blå i däckdjungeln och tillslut hittat några som kanske passar mig och min hoj (Bandit 600).
Michelin Pilot Road Rear 150/70 ZR17 TL 69W och Michelin Pilot Road Front 110/70 ZR17 TL 54W.
Min fråga är då vad betyder ZR, TL och 69/54? (W antar jag är hastigheten.) Har sökt och letat på SH utan att finna något svar..

Jag undrar också ifall det är någon som har erfarenhet av dessa däck? vad kan ni säga om dem? duger det för en nybörjare som inte skrapar knäna (än).

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
zr är hastighetsmärkningen ,tl=tubeless sista siffrorna med w efter är nåt med stommen på däcket tror det är varv med vire i stommen men är kanske helt ute o cyklar

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Ok, då är jag iallfall lite klokare...
Tack för snabbt svar....

Åter till mina andra frågor....

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ska du ha pilot road, så satsa på det uppdaterade pilot road 2CT. är ett däck med hårdare mitt och mjukare kanter. Livslängden är kanon och fästet i regn det bästa jag kört med på gata. (Kanske är det, kan inte de beteckningarna).

Ett prisvänligare alternativ är Dunlop roadsmart, kanonpris på däckonline! Sen är bara frågan var du kan få det pålagt för en vettig peng. Också ett däck med hård mitt/mjuka kanter, som tydligen skall vara bättre än pilot road 2CT på alla punkter. Hade tänkt testa det när mitt framdäck är slut, alltså efter detta och ett bakdäck till.

Sök på forumet, finns spaltmil om detta!

V 2

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Hoj
Aprilia RST 1000 -01
Maximala belastningskapacitet 69 = 325 kg, när däcket körs vid den maximala hastigheten. 54 torde vara drygt 200 kg. Hastighetsindex ZR innebär att däcket åtminstone klarar 240 km/h, men då det också på ditt däck står W innebär det 270 km/h - tydligen har just ZR-däck ofta ytterligare en bokstav som i detta fallet alternativt att maxhastigheten är utskriven.

Ska du inte ha 120- resp. 160-bredd på lilla banditen? För övrigt har jag kört storbanditen med Michelin Pilot Road och varken jag eller ägaren av den hojen klagar, men har du råd bör du istället skaffa Pilot Road 2 efter vad jag hört.

Last edited:

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Ska du inte ha 120- resp. 160-bredd på lilla banditen? För övrigt har jag kört storbanditen med dylika sulor och varken jag eller ägaren av den hojen klagar, men har du råd bör du istället skaffa Pilot Road 2 efter vad jag hört.

Det är 110 och 150 som sitter på nu, men jag har ochså funderat på att 120 och 160. Vet dock inte vad det gör för skillnad, trögare och styra, ser bättre ut och sen då?
Vad får man mer ut av bredare däck, framförallt säkerhetsmässigt, och är inte hojjen tillverkad för dessa däckdimensioner?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vet du fälgbredden? 110/150 låter som en TDM-kombination. 120/160 är vanligare och stämmer nog bra på Banditen. En kvalificerad gissning är att du har 3,5 resp 5" fälgar och att det då egentligen är 120/60-17 samt 160/60-17 originalmonterat.

Om så är fallet blir urvalet genast lite större och ett Michelin 2-däck samt en massa annat gott för bruk på landsvägen blir genast tillgängligt.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...