Däckfråga!

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Skall byta däck på min gsxr 750 -00 till våren och undrar vad man skall sikta in sig på om man kör 500-700mil, ganska mycket rakt fram men planerar också att göra mitt bästa på 2-3 banträffar. Vilka däck är en bra kompromiss med tillräcklig livslängd och ändå tillräckligt grepp? Eller är det här en omöjlig kompromiss? :confused:
Tacksam för tips!
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Metzler sportec M1. för övrigt vinnare i test av bike denna sommar.
Kör själv ca: 500-600 mil på dessa innan det är dags för byte (inkl 3-5 bandagar)
 

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Däcksval

Ok! Tackar för de tipsen. Någon som vet hur livslängden är i gatkörning med Pilot Power? Är det någon som provat Dunlop 208 el 208Gp och har några synpunkter på dessa?

Honda forever skrev:
Metzler sportec M1. för övrigt vinnare i test av bike denna sommar.
Kör själv ca: 500-600 mil på dessa innan det är dags för byte (inkl 3-5 bandagar)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har hört gott om Bridgestone BT020 (bak) i kombination med BT010 fram, men inte provat själv... Tydligen har BT020 annan gummiblandning på sidorna jmf med mitt på, vilket då ska kunna vara bra kompromiss...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har Dunlop 218 original på min och de håller fint och blir snabbt varma, även vid vanlig gatåkning. De är tydligen en vidareutveckling av 208. 207 ska tydligen vara väldigt hala kalla så undvik dem.
 

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
däck

Det här med livslängd är tyvärr lite viktigt för min del, då jag kör en hel del mil. Någon som vet hur livslängden är på Michelin pilot power, Dunlop 218?

Ninjaboy skrev:
Jag har Dunlop 218 original på min och de håller fint och blir snabbt varma, även vid vanlig gatåkning. De är tydligen en vidareutveckling av 208. 207 ska tydligen vara väldigt hala kalla så undvik dem.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Daiwan skrev:
Det här med livslängd är tyvärr lite viktigt för min del, då jag kör en hel del mil. Någon som vet hur livslängden är på Michelin pilot power, Dunlop 218?

Beroende på hur hårt du kör (resp. ovarsam med gasen) så kan du kanske klara dig med Micheline Pilote Road alternativt en kombination av Pilote Road bak och Pilote Sport fram.

Själv kör jag på Pilote Road både fram och bak, liksom flera av mina klubbkamrater, och vi får ut mellan 1600 - 1800 mil på dessa. Vilket för personlig del inkluderar 2-4 bandagar/säsong.

Är man bara mjuk (allt är relativt) i gaspådraget ut ur böjarna har jag aldrig några som helst problem trots någorlunda tempo på bandagarna. Om jag dock pressar lite extra och "kräma ur allt" lite väl abrupt så går det att få däcket att släppa. Dock sker det kontrollerat och man blir knappast överraskad.

Om du nöjer dig med 6 - 700 mil / uppsättning skulle dock mitt val hamna på Pilote Power som kostar ung lika mycket som Pilote Road. Vad livslängden är på dessa är jag dock osäker men nyfiken på!

// Niklas
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Kevorkian säger Pilot Power. Om du inte är uppe på slangen hela tiden, rejsar med kreti å pleti vid varje rödljus kan du säkert få ut 500 mil.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Psyko skrev:
:va Då är det fel på mina då... :7peta

Skrev "tydligen" eftersom jag inte provat dem själv men då jag hört det av så många som tävlar och åker snabbt så tänker jag själv undvika dem i alla fall.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
HansJ skrev:
Bästa sportdäcket ja, med kommentar om "Kända slitaget"...
Köp beg race däck av mig..Dunlop 208 GP..1500 paret
070/377 39 00 Larzon
finns i Stockhilm skickas inte
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kevorkian skrev:
Kevorkian säger Pilot Power. Om du inte är uppe på slangen hela tiden, rejsar med kreti å pleti vid varje rödljus kan du säkert få ut 500 mil.

Är det din högst personliga erfarenhet efter att ha kört på dem? Jag är nämligen nyfiken på hur stor skillnaden i livslängd är jämfört med Pilote Road!

// Niklas
 

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Däcksval

Visst kan man köpa beggade bandäck, men jag vill ju också åka nån sväng på bana och sidorna brukar väl vara ganska slut på de som använts i tävling, eller?
Pirelli och Avon är de helt ute ur leken?


Larzon skrev:
Köp beg race däck av mig..Dunlop 208 GP..1500 paret
070/377 39 00 Larzon
finns i Stockhilm skickas inte
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Denna säsongen åkte det på pilot power både fram och bak, enligt däckhandlaren skulle det skilja 100-150mil mellan power och road.
Detta är första settet med power jag kör på så livslängden vet jag inte.
Men jag är väldigt nöjd med hur däcken beter sig iaf, lugna och fina i utgången av böjarna även om man hetsar ganska bra med gasen.
Då har jag ju iofs en pansarvagn i jämförelse med din maskin, lär ju skilja ngr kilo på dom.
Men som sagt jag är väldigt nöjd och dom beter sig väldigt bra i väta med, men är det väldigt viktigt med mkt mil så är det kanske en ide att köpa power fram och road i bak som ngn redan föreslagit.
//Tobbe
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
AleX skrev:
byt ofta istället för att byta kåpor....

Bra rekommendation! Men nu var det inte frågan om att byta ofta eller sällan utan till VAD han skulle byta till! Dessutom finns det ju heller ingen anledning att byta för än däcket har gjort sitt. Personligen anser jag nog att man BÖR byta vid ca. 2 mm mönsterdjup för risken för vattenplaning vid lite högre farter + 140 km/h (speciellt under hösten när det regnar mycket).

Sedan lever jag inte alltid som jag lär utan kör ibland längre än så. Lite beroende på var i säsongen jag är och om semestern är nära förestående eller ej.

// Niklas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top