Däckfråga...

Fenris

Back on a bike!
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Ducati 916
Nja idag fick jag en spik genom mitt sprillans nya bakdäck... )=

Och jag antar att med höghastighets däck är det väl helt uteslutet och inget trix för att laga hålet?? hmmm... antar det var en dyr spik det där... argh!!
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Fenris skrev:
Nja idag fick jag en spik genom mitt sprillans nya bakdäck... )=

Och jag antar att med höghastighets däck är det väl helt uteslutet och inget trix för att laga hålet?? hmmm... antar det var en dyr spik det där... argh!!


Det går men man "får" inte. :D
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Låter som en klart dum idee att försöka laga! .. både känns å är bättre att ta de säkra före det osäkra :)

mvH mar
 

Fenris

Back on a bike!
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Ducati 916
Har hört att det ska gå att borra ett koniskt hål från insidan av däcket in en bit och där limma dit en konisk plugg... någon som testat eller har erfaren het av det?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fenris skrev:
Har hört att det ska gå att borra ett koniskt hål från insidan av däcket in en bit och där limma dit en konisk plugg... någon som testat eller har erfaren het av det?

Japp, för väldans många år sedan på en FJ1200. Det GÅR men man får köra med vissa restriktioner och måste veta med sig att man klarar av att pruta på gasen när polarna håller stumt på motorvägen, eller var de nu tycker det är lämpligt!

Jag körde ett par hundra mil med en sådan plugg i och även om man inte bör ladda fullt några längre sträckor så funkade det åt minstånde till relativt normal körning tills däcket var slut!

Skall du dock köra bana och/eller semestertur med skjuts och packning kan du glömma plugg. Då är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet och hosta upp nya stålar *SURT*. :huvet

Som du säkert förstår är lagning med plugg något i allra högsta grad provisoriskt och har du svårt för att låta bli att gasa ordentligt så skall du inte fundera på något annat än ett nytt däck!

Jag har trots detta aldrig hört talas om någon som råkat illa ut pga. en brusten lagning! Har någon annan här gjort det?


Lycka till!
// Niklas
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mar skrev:
Låter som en klart dum idee att försöka laga! .. både känns å är bättre att ta de säkra före det osäkra :)

mvH mar

Det går helt utmärkt att laga. Det är en klart bra ide.
Åk till en däckshandlare så gör han det för fikapengar. Jag har gjort det och det däcket höll en del mil på motorväg i 200+ utan minsta problem. Skulle dessutom luften gå ut ett bakdäck när man har så bråttom skulle man inte ens märka det med en gång.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Märkligt att man bara får spik i däcket när det är helt nytt.. :död

Men som sagt så går det hur fint som helst att laga för en billig peng.
Har själv kört många mil med ett "pluggat" bakdäck.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top