Däckfrågor

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
På mitt bakdäck har jag en "rand" (en upphöjning som är typ 0.5mm hög och 6-7mm bred) mitt på däcket som går längsmed. Är detta slitagevarningen?
Hur mycket finns kvar av däcket när man börjar skönja denna?

Jag har läst att man inte ska blanda fram och bakdäck. Alltså att om man har ett Dunlop D207 fram så ska man ha det även bak. Hur mycket sanning ligger det i detta? Kan man utan vidare smälla på ett Michelin (exempelvis) av samma typ och samma dimension som jag redan har bak eller ska jag köpa ett D207 till och köra på det tills det är dags att byta båda däcken?
Anledningen att jag frågar är att det kanske finns andra däckalternativ som passar mig bättre. Vad kör ni på för däck? Mitt bakdäck har snurrat ca 850mil och jag kör, tycker jag själv, inte sådär särskilt hårt. Borde det inte gå att få ut fler mil ur ett däck, även om det är något mjukare än bakelit? :)

Jag vill ha ett däck som går hyffsat långt vid "vanlig" körning men som ändå ger tillräckligt grepp för att "sträcka ut" emellanåt. Och, nej, jag skrapar inte knän i vareviga kurva och har inte ambitionen att göra det heller, även om det har hänt att foten tagit i ett par gånger i skarpa "långsamma" kurvor.

Slutligen: Var köper man billiga däck i Gbg? De måste kunna kränga på det nya däcket åt mig och gärna balansera hjulet.

Tack på förhand!

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...