Däckguiden

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag noterade den mystiska dimensionen 195/67 på mitt Dunlop-slicks jag krängde på i söndags. Eftersom jag bara kört gatdäck förut (bara kört gata helt enkelt :hihi) så är ju 180/55 o 190/50 välkända för mig. Vad är det här nya för påfund? Att det är en högre profil, det fattar jag för det syns men finns det nån generell guide för när man vill ha olika profiler, hur hojen reagerar och så vidare?

Och däcktrycket. Hur mycket är lagom för en rookie? ;)

Generalisera ordentligt nu, jag har inga uppfattningar alls så jag behöver få lite generella linjer att gå efter. :tummenupp

EDIT: Och så den viktigaste frågan. Kan man köra på sina slicks ända tills hålen är 'slut' så att säga, även om däcket är ruggat i kanterna och ser allmänt kass ut? :va

Last edited:

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss

EDIT: Och så den viktigaste frågan. Kan man köra på sina slicks ända tills hålen är 'slut' så att säga, även om däcket är ruggat i kanterna och ser allmänt kass ut? :va

Hålen är väl "mönsterdjupet" sas. Är det ok grepp så går det väl bra att träna mm på dom, märks väl ganska snart om grepept är borta. Finns ju dom som åker tills corden kommer fram men det är väl inte att rekommendera tror jag.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hålen är väl "mönsterdjupet" sas. Är det ok grepp så går det väl bra att träna mm på dom, märks väl ganska snart om grepept är borta. Finns ju dom som åker tills corden kommer fram men det är väl inte att rekommendera tror jag.

Man kan köra ner till botten av hålen. Man märker dock att det sladdar lättare. Troligen pga av att däcket blir tunnare med värmehantering etc.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag kör på Dunlop slicks 195/70, de är ca 7 mm högre profil än ett 190/55. Har man skickat upp gaffelben för brantare vinkel kanske man får fundera på sina inställningar och kanske ändra tillbaka. Rek. däcktryck är väl ca 1.9 bak och 2.1 fram, det är vad jag kör på.
Ang hålen beror ju på hur fort man kör. Ju bättre varvtider du presterar desto tidigare kommer däcket börja sladda. Kör du riktigt långsamt och är mesig på gasen kan du köra tills korden kommer fram. Du får nog själv känna efter vilken ekonomi du har men ibland kan det bli jävligt dyrt att vara snål med däcken.

Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Jag kör på Dunlop slicks 195/70, de är ca 7 mm högre profil än ett 190/55. Har man skickat upp gaffelben för brantare vinkel kanske man får fundera på sina inställningar och kanske ändra tillbaka. Rek. däcktryck är väl ca 1.9 bak och 2.1 fram, det är vad jag kör på.
Ang hålen beror ju på hur fort man kör. Ju bättre varvtider du presterar desto tidigare kommer däcket börja sladda. Kör du riktigt långsamt och är mesig på gasen kan du köra tills korden kommer fram. Du får nog själv känna efter vilken ekonomi du har men ibland kan det bli jävligt dyrt att vara snål med däcken.

När ni snackar däckstryck generellt snackar ni varma eller kalla däck? Det kan ju skilja rätt mycket på "kalla" och "kalla" däck. T.ex. het soldag med 30 C i skuggan eller 5 C nu i april.

sandstream

Guest
När ni snackar däckstryck generellt snackar ni varma eller kalla däck? Det kan ju skilja rätt mycket på "kalla" och "kalla" däck. T.ex. het soldag med 30 C i skuggan eller 5 C nu i april.
Kalla däck = inte varma från körning. Vid körning ligger de kanske på 70-80 grader för en normal förare medan MotoGP-förarna får upp dem i över 100 grader.

Man kollar däckstrycket innan träningen eller tävlingen börjar och kan sedan justera genom att öka eller minska.

Själv kör jag med ca 2.1 både fram och bak.

Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Kalla däck = inte varma från körning. Vid körning ligger de kanske på 70-80 grader för en normal förare medan MotoGP-förarna får upp dem i över 100 grader.

Man kollar däckstrycket innan träningen eller tävlingen börjar och kan sedan justera genom att öka eller minska.

Själv kör jag med ca 2.1 både fram och bak.

Ok. Jo jag brukar köra på typ 2.1 innan man rullar ut men borde man inte mäta trycket efter ett pass då i stället för att finjustera. Vad har ni för tryck i däcken när ni kommer in från ett pass då?
Om man trycker i 2.1 när det är 10 grader så lär de öka rätt mycket när man bränner runt på banan jämfört med om det är 40 C från början.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
En viktig sak att tänka på förutom det allmäna slitaget är också om man kan se tydliga kanter på däcket, ett femkantigt däck släpper lättare än ett däck som är mer jämnt slitet, går även att vända på däcket då många banor går i högervarv. Gasar man för hårt och sent ur kurvor så får man lätt kantigt slitage.

Detta är vad jag har fått höra iallafall, är ju själv rookie :)

sandstream

Guest
Ok. Jo jag brukar köra på typ 2.1 innan man rullar ut men borde man inte mäta trycket efter ett pass då i stället för att finjustera. Vad har ni för tryck i däcken när ni kommer in från ett pass då?
Jag brukar personligen inte ändra däckstrycket eftersom jag inte känner att jag är på en sån nivå ännu att 0.1 Kg hit eller dit spelar någon roll.

När vi var på Anderstorp i söndags körde jag med 2.1 enligt min mätare och ett tag efter ett pass kollade kompisen mitt bakdäck (som då fortfarande var lite varmt) med sin mätare och den visade 2.4. Trycket ökar med värmen så har man tex 2.1 när man rullar ut kanske det är 2.5 när man väl kör.

Vända däcken brukar jag också göra ibland för att spara lite pengar. Har inte kunnat märka någon skillnad trots att däcken jag kört på alltid haft en angiven rotationsriktning. Så det kan rekommenderas för den ekonomiske :)

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Om man trycker i 2.1 när det är 10 grader så lär de öka rätt mycket när man bränner runt på banan jämfört med om det är 40 C från början.

Jag brukar ibland mäta både när de är kalla och när de är riktigt varma. Oavsett omgivande temp brukar varma däck öka med ca 0.3. Har i och för sig inte mätt när det är 5 grader ute och har nog aldrig kört när det har varit 40 grader. Känns inte relevant att utgå från två ytterligheter.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4

Vända däcken brukar jag också göra ibland för att spara lite pengar. Har inte kunnat märka någon skillnad trots att däcken jag kört på alltid haft en angiven rotationsriktning. Så det kan rekommenderas för den ekonomiske :)

Jo det är ju så härligt att tappa bakhjulet i crossböjen på LMS :confused: Tänk på det ni som vänder däck att på tex LMS har vi (gammla sträckningen) 2 vänster böjar vad händer när ni kommer där med blanksliten vänster sida :rolleyes:

björn.e

sandstream

Guest
Jo det är ju så härligt att tappa bakhjulet i crossböjen på LMS :confused: Tänk på det ni som vänder däck att på tex LMS har vi (gammla sträckningen) 2 vänster böjar vad händer när ni kommer där med blanksliten vänster sida :rolleyes:
Självklart måste man vända däcket innan det är helt slut men det trodde jag som sagt var en självklarhet.

#8 R1000

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
ingen
Jag noterade den mystiska dimensionen 195/67 på mitt Dunlop-slicks jag krängde på i söndags. Eftersom jag bara kört gatdäck förut (bara kört gata helt enkelt :hihi) så är ju 180/55 o 190/50 välkända för mig. Vad är det här nya för påfund? Att det är en högre profil, det fattar jag för det syns men finns det nån generell guide för när man vill ha olika profiler, hur hojen reagerar och så vidare?

Och däcktrycket. Hur mycket är lagom för en rookie? ;)

Generalisera ordentligt nu, jag har inga uppfattningar alls så jag behöver få lite generella linjer att gå efter. :tummenupp

195/67 är ett däck som Dunlop säljer, detta för att få mer gummi i backen vid nedlägg. Pirelli kör med 190/55. Michelin har också en högre profil det heter 18/67 eller nått sånt, där bredden 18 är 180 och 67 är profilen.

Pirelli rekommenderar att man skall ha 2.1 bar i framdäcken och 1,9 bar i bakdäcken. Det är svårt att argumentera för att man ska köra nått annat lufttryck då. De andra tillverkarna har säkert rekommendationen med, kolla upp.

Med däckslitage så är det inte bara hur slitet det är utan även hur många gånger det blivit uppvärmt. Det blir sämre för varje uppvärmningscykel.

Jag gjorde så här:
Nya däck till varje race. Nästa tävling så vände jag förra tävlingens racedäck och körde första tidskvalet på dom, vände igen och körde andra tidskvalet. Nästa tävling så körde jag fredagsträningen på dom osv. Med detta upplägg så blir det ett par nya set per tävling och bra däck till träning/kval.
När man kört fredagsträning med dom så kan man ha dom ett par gånger för vanliga onsdagsträningar.
Kom ihåg att skriva på däcken när du har använt dom så att du vet vilka däck du använt och hur mycket.
Det blir lika många nya set däck som tävlingar på detta viset, rätt dyrt men det kostar att krascha pga dåliga däck med....
Någon skillnad på fäste (eller nånting alls)vid byte av rotationsriktning kändes ej.

Ruggade däck har sämre fäste, man kan dock köra med dom och få dom fina igen. Det beror på fjädringsinställning, gaspåslag, yttertemp, banbeläggning, hur hårt du kör osv.

/Niklas

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08

Jag gjorde så här:
Nya däck till varje race. Nästa tävling så vände jag förra tävlingens racedäck och körde första tidskvalet på dom, vände igen och körde andra tidskvalet.

/Niklas

känns det inte lite onödigt att vända två gånger:va :D :D :D

#8 R1000

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
ingen
känns det inte lite onödigt att vända två gånger:va :D :D :D

Hej.

Det sliter rätt hårt på däcken med en 1000 cc och däcken blir uppruggade på den sidan som banan svänger mest åt (höger på 99% av banorna)) + att de blir lite finare på den andra sidan där det var lite ruggat. Därför detta envisade med att byta rotationsriktning.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping