Däckmärkning, tyngsta delen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har fått hem Dunlop Sportsmart till Suzukin idag. Har hört nått om att tyngsta delen av däcket (den man sätter mitt emot luftventilen väl?) är märkt på däcket.
Har några frågor som den n00b jag är.
1) Har däcken nån sån märkning?
2) Se foton, FRAM-däcket har inget märke på slitbanan, två märken på ena sidan, Ett vitt märke (stämpel?) och ett runt gröngult. Betyder de något?
3) BAK-däcket har ett grönt märke på slitbanan och två märken på ena sidan, Ett vitt märke (stämpel?) och ett runt gröngult. Betyder de något?

Bifogat

• Fram-sida.JPG
    Fram-sida.JPG
    95.4 KB · Visningar: 358
  • Bak-Sida.JPG
    Bak-Sida.JPG
    96.3 KB · Visningar: 485
  • Bak-Slitbana.JPG
    Bak-Slitbana.JPG
    86.9 KB · Visningar: 259

Lasseluring81

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
FZ1-N & KTM 525 smr
man säger det men har ingen betydelse.Varken däck eller fälgar är helt hundra... Sätt bara på det åt det håll som det ska rulla:)

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Det bör ju rimligtvis vara den gröngula punkten och isf skall den vara där ventilen sitter om jag inte minns fel. Det kan löna sig att följa de rekommendationerna för om det stämmer blir inte vikterna lika många vid balanseringen. Så var det ivf senast jag balanserade, men då var det ett Metzeler Sportec M5 Interact.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som Ässet säger, gröngula ringen vid ventilen.

Dunlop kör gröngult som markering för lättaste stället på däcken, dvs mot ventilen precis som Täppas och Ässet säger. Andra däckstillverkare brukar markera tyngsta delen istället dvs det som skall vara mitt emot däcket, brukar vara en röd punkt...

Rättelse: Tydligen så kör alla med markering av däckets lättaste punkt, dvs färgpunkten oavsett om den är gröngul eller röd skall placeras vid ventilen. Bara så att det blir helt rätt detta...:)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SH vet alltid, tackar för inläggen, GRÖNGULA vid ventilen.
Och så rätt rotationsriktning så klart.
Nu gäller det bara få dem på fälgarna. De känns "sten"hårda och jag måste ju få in dem mot mitten av fälgen för att kunna kränga dem över fälgen....Sonens moppedäck blev betydligt trevligare hantera efter en stund i badkaret med varmt vatten men de här är för stora.
Nån som har en däckvärmare att låna ut i Gbg?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nu gäller det bara få dem på fälgarna. De känns "sten"hårda och jag måste ju få in dem mot mitten av fälgen för att kunna kränga dem över fälgen....Sonens moppedäck blev betydligt trevligare hantera efter en stund i badkaret med varmt vatten men de här är för stora.

Lägg däcken i solen, på nåt svart underlag. Använd ordentligt med däckpasta också.

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
cbr 1000rr -04

Lägg dom i solen ett tag? :)

Lasseluring81

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
FZ1-N & KTM 525 smr
Eller kanske åka till däck handlaren så dom får fixa det än att du ska fördärva dom:tungan Har sett tusen fall av sånt där dom själv ska på och kränga:arsele

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Eller kanske åka till däck handlaren så dom får fixa det än att du ska fördärva dom:tungan Har sett tusen fall av sånt där dom själv ska på och kränga:arsele

Ja, för dom gör ju alltid rätt också.. Min flickvän lämnade in och hämtade mitt bakdäck från den lokala Vianor-däckverkstaden. Tro fan att de sket i den röda punkten och monterade den ett kvarts varv fel. Istället kompenserade de med en 10g vikt, en vikt som de hamrade fast på fälgen, där den röda punkten på däcket var.
Skitsnyggt, verkligen. :huvet

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Hur väger man ett däcks tyngsta del?
Varför ska man montera den vid ventilen, när ventilen garaterat väger mer än aluminumet som borrats bort?

Jag jobbar som däckmontör och har faktiskt provat att sätta den röda/gula/gröna/vita pricken på ett antal däck och har kommit fram att det inte spelar nån roll hur man sätter det som mest fick jag 3 GRAMS skillnad beroende på vart jag satte pricken vid 4 olika punkter. Nu var det iof BILDÄCK men det är samma skit.

Däremot så brukar jag sätta pricken vid ventilen då det alltid är nån kund som tycker att jag borde satt den precis vid ventilen för att dom har hört att sin kusins brors mammas pojkväns chefs kompis har sagt att däcken är minst ett halv kilo tyngre där...

Och sen montera slagvikter och använda däckjärn mot mc fälgar är inget jag skulle få för mig att göra :D

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur väger man ett däcks tyngsta del?
Varför ska man montera den vid ventilen, när ventilen garaterat väger mer än aluminumet som borrats bort?

Jag jobbar som däckmontör och har faktiskt provat att sätta den röda/gula/gröna/vita pricken på ett antal däck och har kommit fram att det inte spelar nån roll hur man sätter det som mest fick jag 3 GRAMS skillnad beroende på vart jag satte pricken vid 4 olika punkter. Nu var det iof BILDÄCK men det är samma skit.

Däremot så brukar jag sätta pricken vid ventilen då det alltid är nån kund som tycker att jag borde satt den precis vid ventilen för att dom har hört att sin kusins brors mammas pojkväns chefs kompis har sagt att däcken är minst ett halv kilo tyngre där...

Och sen montera slagvikter och använda däckjärn mot mc fälgar är inget jag skulle få för mig att göra :D

Jag har fått skillnader på 50-70 gr när jag har monterat hojdäck fel. Förr i tiden så markerade färgpunkten däckets tyngsta ställe, där själva ihopvulkningen var. Nuförtiden är det däckets lättaste punkt och det skall sitta mot fälgens tyngsta del, dvs ventilen.

Kör man mycket bana och lägger om massor av däck på kort tid så brukar jag balansera fälgen utan däck, sen är det bara att sätta punkten mot ventilen och köra. Går snabbt och funkar kanon. Jag har hittils under alla inte haft ett obalanserat däck på bana...:tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har fått skillnader på 50-70 gr när jag har monterat hojdäck fel. Förr i tiden så markerade färgpunkten däckets tyngsta ställe, där själva ihopvulkningen var. Nuförtiden är det däckets lättaste punkt och det skall sitta mot fälgens tyngsta del, dvs ventilen.

Kör man mycket bana och lägger om massor av däck på kort tid så brukar jag balansera fälgen utan däck, sen är det bara att sätta punkten mot ventilen och köra. Går snabbt och funkar kanon. Jag har hittils under alla inte haft ett obalanserat däck på bana...:tummenupp

Om du balanserar fälgen kan du sätta punkten var du vill,då har du inget tyngsta ställe på fälgen längre.

Ska man vara riktigt noga så märker man ut var fälgen är tyngst och sätter punkten där,sen balanserar man.
Är inte säkert att ventilen är det tyngsta stället men det är sannolikt.

Lasseluring81

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
FZ1-N & KTM 525 smr
Rätt av er båda. Det är inte säkert att det är lika mycket gods i varje ekra heller! Just punkterna sätter man oftast vid ventilen men det betyder inte att det kommer bli minst vikter på för det. det måste kompenseras med varandra.. låt säga att punkten är vid ventilen och den vill ha 30 gram! snurar du då däcket på fälgen ett kvarts varv eller ett halvt så kan det minskat till hälften eller till och med bli noll. exempel var det då och inte för att det behöver stämma alltid.... Men vad vet jag? jag har bara jobbat med det hela mitt liv (tyvärr):huvet

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ja, för dom gör ju alltid rätt också.. Min flickvän lämnade in och hämtade mitt bakdäck från den lokala Vianor-däckverkstaden. Tro fan att de sket i den röda punkten och monterade den ett kvarts varv fel. Istället kompenserade de med en 10g vikt, en vikt som de hamrade fast på fälgen, där den röda punkten på däcket var.
Skitsnyggt, verkligen. :huvet
Råkade ut för nästan samma som dig.. Lämnade in ett framdäck hos en mc firma i ludvika, där dom inte fick på de nya däcket:va slutade med att mekanikern stoppade i en slang för att få de att täta.. Märkte sen hemma ~10mil bort, att de satt klistervikter och En slagvikt på fälgen..

Yrkesfolk kan sina saker ja.. *host* *host* :brinnerup

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
Råkade ut för nästan samma som dig.. Lämnade in ett framdäck hos en mc firma i ludvika, där dom inte fick på de nya däcket:va slutade med att mekanikern stoppade i en slang för att få de att täta.. Märkte sen hemma ~10mil bort, att de satt klistervikter och En slagvikt på fälgen..

Yrkesfolk kan sina saker ja.. *host* *host* :brinnerup

balanserar alldrig mina hjul o är endån däck krängare, alldrig märk något våbbel märkligt då man kör en del bana o som en idiot på vägarna, bil märks det direkt men inte på hoj , rätta mej om jag har fel

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
Hhhmm......... Hur många kilo vikter som jag spart genom att följa anvisningen med att montera ett däck efter dessa prickar kan jag inte säkert säga: men jag lovar, många är det!! :krama

:tummenupp

Du har fel!! :krama

:tummenupp

våga våbbla,, vikter??? du måste man vara MYCKET KÄNSLIG ,,ÖKA o ha en go mc sommar med mycket våbbel haha

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Sen så är det skillnad på bra däck och dåliga däck!

Om man nu får 50g när man vridit på däcket så kan det inte vart ett bra däck eller så har det varit fel förvarat mm eller så med största sannolikhet att det är fälgen som har en tyngre punkt och däcket har minimal inverkan på balansen.

Fursten: förra året när du monterade mina däck så hamnade pricken 2cm från ventilen... :D

Ni som jobbar som däckmontörer kan även prova att balansera ett hjul 100% perfekt och sen balansera ett annat hjul och sen gå tillbaka till det första och balansera det så ser ni att helt plötsligt var det 100% perfekta hjulet inte så perfekt längre.

Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...