Däckrekommendation till er6 & bra däckkrängare i Göteborg

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Har läst igenom ett antal trådar kring däckrekommendationer, men har fortfarande inte blivit klok vad som skulle vara lämpligt för mig och min er6. Jag kör mestadels kurvig landsväg, därför blir det inte så mycket extrema lut.

I dagsläget har jag originaldäcken från 2009 med 800 mil körda, därför tror jag det mesta skulle bli ett uppsving. Väghållningsmässigt har de fungerat hyggligt, ända tills jag körde knix och märkte att bakhjulet vill släppa lite.

Låter sporttouring rätt för mig? Är rädd att ett sportdäck snabbt skulle slitas i mitten och få kanter med landsvägskörningen. Kanske är det ett rent touringdäck jag borde ha?

När jag söker om sporttouringdäck dyker det mest upp prat om regngrepp och personer som kör enorma BMW-cyklar, så jag blir lite förvirrad, alla med sporthoj kör väl inte sportdäck för inspirerad landsvägskörning?

PS.
Jag skulle gärna ta emot förslag på bra ställen i göteborg och omnjed för att få däck monterade. Finns det ställen med okej priser för däck+montering eller ska man köpa däck på nätet och ta med sig?

Uppdatering:
Hittade en recension från motorrad om sporttouringdäck:
http://www.directupload.net/down/d/3617/rp42vgwp_pdf.htm

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
När det gäller däck röstar jag för Dunlop Sportsmart (alternativt Sportsmart 2). Jag kör Sportsmart på min ER-6n som jag har som pendlingshoj och lekhoj på Knix- och storbanekurser. Det funkar klockrent på motorväg och på kurviga vägar och däcket känns väldigt säkert på bana.

Däckkrängare i Göteborg har jag ingen koll på...

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
När det gäller däck röstar jag för Dunlop Sportsmart (alternativt Sportsmart 2).
Sökte på däcken, såg ut som sportiga sporttouringdäck? Lyckades inte riktigt förstå mig på skillnaden på ettan och tvåan, är tvåan snällare och mjukare? Såg ut som en del hänt under ytan, men frågan är hur det skiljer sig i praktiken.

Hittade en recension:
http://www.visordown.com/product-features/dunlops-new-sportsmart2-tyre-review/23610.html

Däckkrängare i Göteborg har jag ingen koll på...
Någon koll på billiga nätbutiker för däck? Alltid bra att ha något som referenspris när man pratar med lokala affärer.

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Sökte på däcken, såg ut som sportiga sporttouringdäck? Lyckades inte riktigt förstå mig på skillnaden på ettan och tvåan, är tvåan snällare och mjukare? Såg ut som en del hänt under ytan, men frågan är hur det skiljer sig i praktiken.

Hittade en recension:
http://www.visordown.com/product-features/dunlops-new-sportsmart2-tyre-review/23610.html

Någon koll på billiga nätbutiker för däck? Alltid bra att ha något som referenspris när man pratar med lokala affärer.

Sportsmart tillåter lägre tryck vid körning. Sportsmart 2 skall svänga in lättare och vara lite bättre på blött underlag.

I praktiken skulle jag säga att det är sak samma. Jag har Sportsmart på ER-6:an och Sportsmart 2 på banhojen (för att jag var nyfiken på hur 2:an är). Nu är ju inte banhojen en ER-6:a så det går inte att jämföra rakt av, men jag tycker båda känns lika säkra på bana på både torr och blöt asfalt. Sportsmart 2 har jag, av förklarliga skäl, aldrig provat på vanlig väg...

Höjdäck.se gör reklam här på Sporthoj. Kolla annonsen i högerspalten. ;)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Passade på att ringa TH-Pettersson i stan;
De rekommenderade Michelin Pilot Road 4 och skulle ha 1490+1790 för däck, montering och balansering.
Ville man bara få däck monterade och balanserade tog de 250kr per däck.

Men jag antar att sådana priser bara gäller om man själv monterat av fälgen från MCn? (alltid något man glömmer fråga). Har inte riktigt möjlighet att palla upp MCn och montera av hjulen i garaget.

Sportsmart tillåter lägre tryck vid körning.
När är det en fördel?
Höjdäck.se gör reklam här på Sporthoj. Kolla annonsen i högerspalten. ;)
Tack.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Annars, för lite längre livslängd så funkar dunlops roadsmart bra, och är du ingen fartdemon så duger de gott till allmän väg. (Jag kan köra i långt över bli-av-med-körkortethastighet på dem på allmän väg med min Z1000SX utan en tillstymmelse till släpp nånstans, samt hyfsade tider på bana men då nöts de lite hårdare) De räcker 50-100% längre än sportsmart, men är inte riktigt lika bra fäste i dem.
Annars har du ju michelins motsvarighet till sportsmart, pilot road, som är riktigt bra med. Förutsatt att du inte kör väldans hårt och fort.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag kör roadsmart, tycker de är jättebra.

De räcker länge, har mycket bra grepp och värms upp fort.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Jag kollade vad som sitter original på er6f, Bridgestone Battlax bt21. Någon som vet var på skalan dessa hamnar jämfört mot roadsmart, sportsmart, pilot4 etc?
Produktlänk: http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/bt021.html

Tydligen ska er6n komma med roadsmart, läste lite foruminlägg med personer som bytt från dem till bt21 och upplevt bt21 som mycket bättre, men det kanske är en äldre modell av roadsmart? Riktig djungel det här.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kollade vad som sitter original på er6f, Bridgestone Battlax bt21. Någon som vet var på skalan dessa hamnar jämfört mot roadsmart, sportsmart, pilot4 etc?
Produktlänk: http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/bt021.html

Tydligen ska er6n komma med roadsmart, läste lite foruminlägg med personer som bytt från dem till bt21 och upplevt bt21 som mycket bättre, men det kanske är en äldre modell av roadsmart? Riktig djungel det här.

Om det är roadsmart på din hoj så borde det stå på däcken, så bara att kolla.
Men ja, det är skillnad på roadsmart och roadsmart 2, tvåan är bättre rakt igenom tydligen (aldrig kört på ettan själv).
Har vad jag vet aldrig kört på ett par bt21or, så kan inte göra någon jämförelse.

Skulle tro att alla föreslagna däck i tråden skulle funka utmärkt för dig. Väntar du lite till kommer du garanterat få några till föreslag på däck. ;)

Last edited:

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Jag kör med Pirellis Angel GT som funkar bra både som pendlardäck och knix. Någon form av sporttouring är du nog ute efter.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Roade mig med att ringa några handlare för pris på pilot 4 och rekommendation för kurvig landsväg;

Pris på pilot 4:
hojdäck.se 750kr för bytet (mc), 1213+1546 för däcken, -138kr smc, tot 3371kr
TH-Pettersson 500kr för bytet (fälg), 1490+1790 för däcken, tot 3780kr
JohansMC: 1193kr för bytet (mc), 1675+2175 för däcken, tot 5043kr
Bike Trollhättan 900kr för bytet (mc), 1882+2357 för däcken, tot 5139kr

Som däckrekommendation sa bike Metzler sportec och johans pilot 4.

Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Hej.

Efter vad du berättar, så ska du satsa på Sporttouringdäck.
Michelins Pilot Road 3 och 4. Bäst våtgrepp och lång livslängd
Metzeler Roadtec Z8 Interact. Neutralt däck som inte ger överaskningar
Pirelli Angel GT, Bäst torrgrepp och sportigare profil
Dunlop Roadsmart 2 Bra torrgrepp, bra våtgrepp annars inga överraskningar och bra livslängd
Continental ContiRoadAttack2. Bra allround, neutralt uppförande.

Dessa ger dig mera mil, snabbare uppvärmning samt bättre allroundförmåga för landsvägen.
Hojdäck.se använder sig av Vianor och de borde kunna ta hela hojen för byte. (750:)
Finns i Mölndal och Partille bla, så ring o kolla om de klarar av det jobbet.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kör Pilot Road 2. gav 14xx för backdäck i vintras och i polen gav jag 700 för framdäck (man ångrar sig bittert att man inte köpte däck själv eller utomlands…)
Innan satt de Dunlop (något?) på min. Efter jag fick på mina Pilot Road 2 så blev det ett enormt lyft på min hoj i alla fall.
Köpte Pilot Road 2 för när jag köpte backdäck kunde jag "bara" välja mellan 2an och 3an, de sades då att tvåan var "bättre" för touring och vått väglag, 4an skall vara grymt har jag hört. kan inget mer än att rekommendera Pilot serien so far. :yoparty

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Hojdäck.se använder sig av Vianor och de borde kunna ta hela hojen för byte. (750:) Finns i Mölndal och Partille bla, så ring o kolla om de klarar av det jobbet.
Hej, tack för tipset! Blev billigast hittils att göra så, de hade till och med en liten smc-rabatt.

Bra skrivet om de olika däcken, Pirelli Angel GT låter intressant då vattenkörning endast är ett undantag när skyfallet kommer över mig.

Hittade motorrads lista på sporttouring-däck från 2013
1. Pirelli Angel GT
2. Metzeler Roadtec Z8 Interact
2. Bridgestone T30
4. Continental Road Attack 2
4. Dunlop Roadsmart 2
4. Michelin Pilot Road 3
http://motorsportsnewswire.wordpres...-angel-gt-the-best-sport-touring-tyre-529131/

Hittade även deras lista från 2014:
1. Michelin Pilot Road 4 (2 på torrt, 1 på vatten)
2. Pirelli Angel GT (2 på torrt, 2 på vatten)
2. Continental Attack Evo 2 (1 på torrt, 4 på vatten)
4. Bridgestone T30 (4 på torrt & vatten)
4. Dunlop Roadsmart 2 (5 på torrt, 3 på vatten)
6. Mezeler Roadtec Z8 interact (5 på torrt, 4 på vatten)
7. Avon Storm Ultra 3D X-M (7 på torrt & vatten)
http://www.directupload.net/down/d/3617/rp42vgwp_pdf.htm

Ser ut som att det får bli Road 4 eller Angel GT. Priset är nästan samma, och testresultaten väldigt lika. Attack 2 Evo hittar jag inte hos hojdäck.se

Får väl välja det som verkar hålla längst eller det som ser snyggast ut :kär

Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej har själv haft en er6. Körde med pirelli diablo rosso corsa och med sportsmart på den. Jag vill råda dig att satsa på ett sportdäck du får en vassare profil och roligare körning. Sportsmart är ganska tungt vilket jag tyckte hämmade accelerationen något. Pirelli är riktigt bra på torr väg och pallar med tuff bankörning. Lycka till i ditt val

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Om du orkar åka till borås kan jag kränga däcken åt dig för en hundring styck inkl balansering, depåstöd och verktyg finns här så du kan plocka av hjulen.

Vill du jag ska plocka av hjulen kostar det några öl också

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Jag vill råda dig att satsa på ett sportdäck du får en vassare profil och roligare körning.
Då jag kör mycket landsväg utan extremare kurvtagning är jag rädd att jag snabbt ska köra upp kanter på ett mjukare sportdäck, det känns som att kanter på ett sportdäck blir en ännu tråkigare profil än ett sporttouringdäck, eller?

Sportsmart är ganska tungt vilket jag tyckte hämmade accelerationen något
Du tror inte det kan vara placebo? När jag jämförde de tyngsta och lättaste däcken i recensionen från motorrad skiljer det totalt 1.3kg. Nog för att dessa 1.3kg ska spinnas upp i fart, men det känns ändå som en försvinnande liten vikt på en cykel som väger närmre 300kg våtvikt tillsammans med förare och säkerhetsutrustning.

Om du orkar åka till borås kan jag kränga däcken åt dig för en hundring styck inkl balansering, depåstöd och verktyg finns här så du kan plocka av hjulen.
Vill du jag ska plocka av hjulen kostar det några öl också
Det skulle kunna vara ett alternativ, kul att träffa folk från SH.
Antar att jag får köra med däcken runt magen till borås i så fall :D

Är det någon skillnad på utrustningen du använder för att kränga/balansera mot vad man hittar någon annanstans?

Gissar på att jag behöver köpa bobbiner för att kunna använda depåställ?

Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Tja pirelli har ju en mjukare blandning på sidorna så det hjälper ju till. Tycker överlag att många är så rädda för att köpa nytt gummi när det är dags.

Ett sportdäck med mjukare gummi och en vassare profil blir trevligare men på bekostnad av milen. Varför inte testa och det ända som händer är att du måste köpa nytt gummi lite tidigare men du har kanske fått en trevligare hoj.

Nja beträffande vikten så tyckte jag att det var en liten skillnad. Vi ska ju komma ihåg att detta gäller en förhållandevis svag hoj och har du mer pulver så är det ointressant. Tejpa fast däcken bakpå hojen och åk till Klubba tycker jag :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC