Däckskum?!?!?!?!

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
För att kanske dra upp frågan om det mest hatade tillbehöret i fordonsbranschen :hihi

Men har några frågor om däckskum.

Hur mycket kostar en burk och räcker det till en lagning?
Skadar det verkligen fälgen och däcket?
Hur lång tid tar det att laga ett däck med det?
Och hur lagar man ett däck med det? :3freak

Tackar i förväg för seriösa svar :)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Bara för att klargöra, du kan inte laga ett däck permanent med däckskum, det är tänkt att användas från att man måste använda det till att byta däcket så fort som möjligt.

I övrigt kostar det väl en 100-200 för en burk som funkar för typ ett däck, men ska någon firma byta däcket så kostar väl rengöring och extrajobb för att få bort skiten mer än bara ett vanligt däckbyte.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Är det punkteringsspray vi pratar om? sånt man pumpar in i däcket

en liten till mc däck räcker gott och väl för att fixa punktering. håller gör det också. sen finns stora varianten till bildäck. har testat båda och det funkar :tummenupp

tar cirka 20 minuter att laga däcket. man sprutar in det och sen åker man ut och kör i cirka 5km låg hastighet, eller ställer hojen på centralstödet och låter däcket snurra i luften. skadar varken däck eller fälg men man bör byta luften i däcket när man är klar utifall att någon börjar svetsa på fälgen så att däcket inte ska sprängas då det är butangas du pumpar in.

du lagar pyspunka med det här och inte skruv i däcket punka
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Punkteringsfix-for-MC-36446/

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
I övrigt kostar det väl en 100-200 för en burk som funkar för typ ett däck, men ska någon firma byta däcket så kostar väl rengöring och extrajobb för att få bort skiten mer än bara ett vanligt däckbyte.

däckfirmor tar inget betalt för detta då det inte finns något synligt kvar när man plockar bort däcket. det kan vara lite vitt och kladdigt på däcket men fälgen är helt ren om du gjort som du ska göra. Detta funkar för övrigt också som en permanent lagning då jag körde hela förra säsongen på ett däck som vart pumpat med sånt här. och när jag hade i det i min bil så höll det tills däcket tog slut. Men det kanske har med hur mycket tur/otur man har o göra

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
MC har jag inte provat punkteringsskum på men en bil som jag hade som fick punktering en semester fortsatte jag att köra många hundra mil på detta däck efter en lagning med punkteringsspray.Mer osäker om man vågat detsamma på hojen när man färdas på två hjul och det kan gå riktigt illa om något fel skulle uppstå på dessa två däck.Däremot har jag aldrig hört att någon däckfirma tar extra betalt vid byte av däck som lagats med punkteringsspray.

Vilket fick mig att tänka på mer extrema race bilar som säljs idag utan reservdäck där man istället får med en burk däckskum.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
punkaskum funkar på pyspunkor
punkaskum har iaf jag inte märkt något speciellt extra bök när man kränger om bildäck (oh jag har krängt om måååånga däck i min livstid)
enda problemet med punkaskum är att det KAN bli viss obalans om man inte läser instruktionen och KÖR direkt efter användandet ... men då e det rent handhavandefel och ej fel på produkten

skulle inte tveka att fisa i skum i MC däcket vid pyspunka och köra på somvanligt ...

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife