Däckslitage?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har inte någon expert gissning om varför det blivit så. Men som det sagts innan. Gammalt däck och tung cykel.

Jag hade lagt på ett Michelin pilot road 6 ett riktigt bra däck hade det på min H2-SX
Eftersom du har en stor tung mc så har dom GT serien som är starkare stomme.

Sen hade jag kollat noga efter kört lite om kan se någon tendens till lustigt slitage
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kan ha skett nu när jag tänker på det, även om jag inte är aktivt medveten om den körstilen.



Förvaring har skett monterat på hojen som stått i garage respektive stått utomhus under kapell. Det monterades 2014, men tillverkades slutet 2013.
Det var inte hårt, torkat eller sprucket. Gummit greppade så där som 2-3 år gamla däck gör.
Jag har ett nytt däck från 2006 ståendes i garaget som skulle hamnat på en hoj som såldes. Det kommer aldrig monteras på en hoj, utan blir nog en blomkruka någon dag. Men det däcket har förvarats mörkt och rätt tempererat, men där känner man åldern genom att det börjat hårdna och tappa elasticiteten i gummit.
GTR1400 däcket kändes inte något i närheten av det.

Körde "in det" lite innan avfärd för att se hur det kändes. Ingen hård inkörning, mest bara se hur det greppade och betedde sig under belastning. Allting kändes ok.
Framdäcket var från 2008 och byttes så fort jag fick hem hojen.:crash



Däcket är konstruerat för tyngre sporttourers och rekommenderas till GTR1400. Det skall ha förstärkta sidoväggar.
Kawasaki körde ju med BT-021or original och dessa fick man vara glad om de nådde 500 mil enligt de flesta GTR1400 forum.
Tack för utförligt svar!

Dags för ett fräscht kvalitetsdäck nu, va?
Berätta gärna hur du upplever vad du nu byter till!
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Våt vägbana, fart, tyngd och kraft sliter däck och du kan nog inte förvänta dig mer av den gamla pucken.
Jag föreslår att du lägger på ett förstärkt kvalitetsdäck, t ex Pilot road 4 GT, som är ett tämligen säkert kort.
Ska använda denna tråd för att varna kompis som, trots skepsis, låtit övertala sig att testa bridgestone på sin FJR nästa gång...

Hur har den förvarats alla dessa år den inte verkar ha rullat, (om jag förstått sake rätt)?
Bara en fråga som är lite offtopic, varför Road 4???
Har noterat att de fortfarande säljs (tillverkas de fortfarande??)

Men enligt mig är Road 4 det sämsta Road däcket någonsin tom 3 är bättre för att inte prata om Road 5 där kvaliteten var tillbaka igen, och sedan det nya 6 som är ytterligare ett snäpp bättre än 5.

Jag har länge undrat vem som köper Road 4 när Road 6 finns och hoppas kunna få en förklaring.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Annars åker jag på metzeler roadtech 01 just nu o är närmare 1300 mil på det o det är minst 200 mil kvar.

Roadtech 01 och roadtech 01sp (sport)
Sanslöst bra våtfäste har aldrig varit i närheten till obehaglig känsla på vått o kallt. 5mm fegis rand på allmän väg är väll inget man kan påstå är alltför fegis körning. Dom 5mm som är kvar sliter för mycket på stövlarnas utsida då det skrapar i.

Var väldigt tveksam till dessa då jag beställde m9rr o fick dessa roadtech 01 SP, det går att åka så fort i regn med dessa att man troligen får äta vatten o bröd i statens förvar ett tag innan dom släpper pga väta o kyla.. Kör året runt även om det är frost o lätt snö, sporttourer klarar allt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bara en fråga som är lite offtopic, varför Road 4???
Har noterat att de fortfarande säljs (tillverkas de fortfarande??)

Men enligt mig är Road 4 det sämsta Road däcket någonsin tom 3 är bättre för att inte prata om Road 5 där kvaliteten var tillbaka igen, och sedan det nya 6 som är ytterligare ett snäpp bättre än 5.

Jag har länge undrat vem som köper Road 4 när Road 6 finns och hoppas kunna få en förklaring.
Har inte hört någon med dåliga erfarenheter av road 4. En fick underliga fenomen, t ex frossa, på sin FJR med road5, tillbaka till 4. Han snittar 800 mil/omgång och har hunnit prova en del på ca 9000 mil, bl a dunlop.
Själv har jag kört hela roadserien på en ZRX och jag finner 1 och 3 sämst, med undantag för 3ans utmärkta våtegenskaper. Bakdäcket ok men fram är diffust, sajpningarna ger klackighet och det väsnas. Preferens kanske beror också på cykel?
Road 6 kan jag inte uttala mig om men verkar lovande. Prisskillnaden gjorde att det blev 5. Körde pilot power 3 på monstern men gillade inte.
Har själv fått lite att tänka och jobba på med vad som framkommit i tråden.

Det här är så bra!
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Bara en fråga som är lite offtopic, varför Road 4???
Har noterat att de fortfarande säljs (tillverkas de fortfarande??)

Men enligt mig är Road 4 det sämsta Road däcket någonsin tom 3 är bättre för att inte prata om Road 5 där kvaliteten var tillbaka igen, och sedan det nya 6 som är ytterligare ett snäpp bättre än 5.

Jag har länge undrat vem som köper Road 4 när Road 6 finns och hoppas kunna få en förklaring.
Jag köpte Road4 sist.
Varför?
1000 spänn billigare och jag räknar inte med att ha hojen mer än 150 mil till.

Många köpare tänker bara Michelin och kikar på mönster. Då blir jag home safe på den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
PR4 är mycket bra däck, en revolution från PR3. PR5-6 är som jag förstått det utvecklingssteg av ett lysande grundkoncept som framförallt flyttade gränserna för våtgrepp när PR4 lanserades.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
"Spök-Gösta" snackade om att PR6 har 4 sorters gummiblandningar och en livslängd på runt 15-20% längre jämfört med 5an då mitten har hårdast gummi. Jag personligen har inte märkt någon skillnad på 5 eller 6. Men gubbkör numer då kroppen inte tål en klotning per år som tidigare ?

FB_IMG_1672475121900.jpg
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om det är en Monosving, som på BMW
vad är det då som sticker ut på höger sida av däcket i fotona i inlägg #1 och #3.

Eftersom däcket ser helt normalt ut i inlägg #3 efter halva resan så misstänker jag något gått sönder sedan, lagerhaveri , bussninghaveri i svingen ?

Är det en monosving som på BMW så förekommer ju Paralever haverier .....
Jag googlade lite snabbt, och såg bara bild från vänstersidan, och infon om att deras lösning påminde om Paralever. Min hoj har nämligen bara sving på ena sidan så att säga, och hjulet skruvas fast ungefär som på en bil, dvs ingen genomgående axel.
Något som skrapar i kan jag köpa men hur ett fjädring eller den typen av mekaniska fel ska leda till att däcket nöts så där långt ut på sidan får du gärna förklara?
Jag tänkte att fjädringen kanske bottnar så pass att en skärmkant eller liknande skrapar i. Eller något väskstag kanske. Det syns ju inte när hojen står obelastad, och det kanske bara tar i när det gungar till lite extra.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, skit i det gamla trädäcket.
Att försöka sia i vad som hänt med en gammal oktagon är som att försöka spå framtiden i Nescafesump.

På med ett nytt däck, pumpa det som man skall och kör i några hg extra om du kör med last.

Behåll det gamla däcket som referens ifall det nya skull börja slitas konstigt - men risken är inte speciellt stor.

Kör mer, nojja mindre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag googlade lite snabbt, och såg bara bild från vänstersidan, och infon om att deras lösning påminde om Paralever. Min hoj har nämligen bara sving på ena sidan så att säga, och hjulet skruvas fast ungefär som på en bil, dvs ingen genomgående axel.

Jag tänkte att fjädringen kanske bottnar så pass att en skärmkant eller liknande skrapar i. Eller något väskstag kanske. Det syns ju inte när hojen står obelastad, och det kanske bara tar i när det gungar till lite extra.
Däcket kanske bara tar i vänstersidan av svingen när Motop3r gasar (lager-,bussningshaveri)
var min tanke, förhoppningsvis fel utan det är ett däckhaveri, ett Bridgestone måndagsexemplar.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har inte hört någon med dåliga erfarenheter av road 4. En fick underliga fenomen, t ex frossa, på sin FJR med road5, tillbaka till 4. Han snittar 800 mil/omgång och har hunnit prova en del på ca 9000 mil, bl a dunlop.
Själv har jag kört hela roadserien på en ZRX och jag finner 1 och 3 sämst, med undantag för 3ans utmärkta våtegenskaper. Bakdäcket ok men fram är diffust, sajpningarna ger klackighet och det väsnas. Preferens kanske beror också på cykel?
Road 6 kan jag inte uttala mig om men verkar lovande. Prisskillnaden gjorde att det blev 5. Körde pilot power 3 på monstern men gillade inte.
Har själv fått lite att tänka och jobba på med vad som framkommit i tråden.

Det här är så bra!
Det är kul att höra hur olika man kan uppfatta ett däck, jag gillade PR4 de första milen efter PR3 men tyckte de "var nya" bara de första 50-100 milen sedan uppträdde de som ett däck som nästan var slut.
De visade tendenser till överhettning på gata vilket jag aldrig varit med om tidigare.

Klagade till däcknasaren (som säljer Bridgestone huvudsakligen förvisso) när PR5 åkte på och har aldrig hört en längre utläggning av hur många som klagat på samma sak innan.
Allt detta var borta med PR5 som dessutom hade bra våtgrepp.

"Spök-Gösta" snackade om att PR6 har 4 sorters gummiblandningar och en livslängd på runt 15-20% längre jämfört med 5an då mitten har hårdast gummi. Jag personligen har inte märkt någon skillnad på 5 eller 6. Men gubbkör numer då kroppen inte tål en klotning per år som tidigare ?
PR6 är klart bättre än PR5 enligt mig, visserligen rullade jag på 1 uppsättning Metzeler M7R och en M9R emellan så jag bytte inte direkt mellan 5 och 6.

Klart intressant diskussion.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag köpte Road4 sist.
Varför?
1000 spänn billigare och jag räknar inte med att ha hojen mer än 150 mil till.

Många köpare tänker bara Michelin och kikar på mönster. Då blir jag home safe på den.
Misstänkte att priset spelade in till stor del men intressant att få det bekräftat.
Tillverkas PR4 fortfarande?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
PR4 är mycket bra däck, en revolution från PR3. PR5-6 är som jag förstått det utvecklingssteg av ett lysande grundkoncept som framförallt flyttade gränserna för våtgrepp när PR4 lanserades.
Ska man kritisera något är det väl rolighetsfaktorn. Jag lika bra erfarenheter av Pirelli Angel GT på allt som roaddäcken är bra på men Pirelli vinner på att de är kul och inte sällan lägre pris. Med reservation för road 6, som jag inte kan uttala mig om.

Märk väl, detta är personliga både åsikter och erfarenheter. Noll fakta.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ska man kritisera något är det väl rolighetsfaktorn. Jag lika bra erfarenheter av Pirelli Angel GT på allt som roaddäcken är bra på men Pirelli vinner på att de är kul och inte sällan lägre pris. Med reservation för road 6, som jag inte kan uttala mig om.

Märk väl, detta är personliga både åsikter och erfarenheter. Noll fakta.
Nä där säger jag inte emot, rolighetsfaktorn saknas till en del på PRx serien, därav M7R och M9R efter PR5, Metzeler var dock inte i närheten på våtgrepp så återgång till Michelin PR6.
Kanske testa Pirelli nästa gång då.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ska man kritisera något är det väl rolighetsfaktorn. Jag lika bra erfarenheter av Pirelli Angel GT på allt som roaddäcken är bra på men Pirelli vinner på att de är kul och inte sällan lägre pris. Med reservation för road 6, som jag inte kan uttala mig om.

Märk väl, detta är personliga både åsikter och erfarenheter. Noll fakta.
Jag hade Pirelli Angel GT på min förra hoj (Triumph Sprint RS), och bakdäcket hade fått tre säsonger bakom sig till i år och framdäcket en säsong.
Tyckte de uppförde sig tryggt och såvitt jag kan bedöma bra grepp i vått (notera, pressar verkligen inte i vått).
Polaren som tog över Trajan har heller inget att klaga på, och vi körde båda 220 mil till till Norge nyligen i mycket regn halva tiden.
På min Moto Guzzi så sitter det på Pirelli Angel GT 2, alltså senaste generationen.
Kan inte mer än sådär halvt subjektivt bedöma skillnaden, med fördel till Angel GT 2.
Hållbarheten är bra för både gamla versionen (har gått minst 700 mil och bör enkelt klara 300 mil till), samt nya som på min Guzzi (har gått 550 mil varav 150 lugna inkörningsmil, och bör klara minst lika många till).
Ovan gäller bakdäcken, framdäcken kan jag bara spekulera i.

Summering Pirelli:
Bra livslängd
Uppför sig tryggt
Tillräckligt sportiga för vanliga vägar
Bra på vått väglag
Bra mot vattenplaning även som halvslitet (gamla versionen, nya ej halvslitet än).
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag kör med Michelin Pilot Road och är mycket nöjd med uppförande och livslängd, har inte bestämt om det blir Road 5 eller Road 6.

Framdäcket är Road 4 och drygt 1900mil, bakdäcket är Road 5 och drygt 900mil. Tycker inte att bakdäcket är farligt platt efter dom milen, men det syns på fegisranden bak att jag är lite mer bekväm att luta åt vänster än åt höger.

20230808_143729.jpg 20230717_152221.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bara en fråga som är lite offtopic, varför Road 4???
Har noterat att de fortfarande säljs (tillverkas de fortfarande??)

Men enligt mig är Road 4 det sämsta Road däcket någonsin tom 3 är bättre för att inte prata om Road 5 där kvaliteten var tillbaka igen, och sedan det nya 6 som är ytterligare ett snäpp bättre än 5.

Jag har länge undrat vem som köper Road 4 när Road 6 finns och hoppas kunna få en förklaring.
Håller med till 100%! Road 4 var bedrövligt, vagt och sladdrigt i fram. Jag bytte till Metzeler/Pirelli efter det däcket.

Tillbaka på Michelin nu, Road 5 har jag kört ett set och det var ett riktigt bra däck. Har Road 6 nu, märker ingen skillnad, än iaf.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Håller med till 100%! Road 4 var bedrövligt, vagt och sladdrigt i fram. Jag bytte till Metzeler/Pirelli efter det däcket.

Tillbaka på Michelin nu, Road 5 har jag kört ett set och det var ett riktigt bra däck. Har Road 6 nu, märker ingen skillnad, än iaf.
Ca 200-250 mil längre livslängd på förra uppsättningen Road6 (inne på andra nu) än Road 5 för mig.

Road 6 var lite halt men hanterbart på 5-7 cm nysnö (runt 20 mil på de resorna) i vintras, stoppad av polisen i nykterhetskontroll, hon ifrågasatte lite mitt val av fordon. :rofl
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag kör med Michelin Pilot Road och är mycket nöjd med uppförande och livslängd, har inte bestämt om det blir Road 5 eller Road 6.

Framdäcket är Road 4 och drygt 1900mil, bakdäcket är Road 5 och drygt 900mil. Tycker inte att bakdäcket är farligt platt efter dom milen, men det syns på fegisranden bak att jag är lite mer bekväm att luta åt vänster än åt höger.

View attachment 487956 View attachment 487957
Bara luta PR5 håller i.
775,2 mil vid bildtillfället (var ca 1-2 mm kvar när jag stack ut på en runda som skulle varit ca 15 mil men blev runt 45-50 mil i lite högre tempo än planerat)
 

Bifogat

  • road5.jpg
    road5.jpg
    2.6 MB · Visningar: 26
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top