Däcksrestriktioner i MotoGP 2007

sandstream

Guest
Det hade varit lite intressant att veta hur många däck varje förare gör av med på en helg i år för att veta hur stor begränsning 17 bak- och 14 framdäck innebär.

Som de skriver i Eurosport-artikeln kanske hela idéen är att tillverkarna inte ska kunna tillverka nya däck på fredagen om de däck de hade med sig inte fungerar tillräckligt bra.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2496472 Jag tycker det är lite trist. Är det high-end racing så är det.
Är beredd att hålla med.
Däckskostnaderna är väl om jag minns rätt inte den största kostnaden.
Har för mig att LCR betalade ca $3.500.000 för att leasa en RC211V och att däcken för en säsong kostade $1.500.000.
Okej, det är 10 miljoner för däcken men om hojtillverkarna kallar sponsorpengar på ca 100 miljoner för kaffepengar så...

Det kanske är för att göra det lite lättare för de små teamen som just LCR, D'antin och Tech 3?
(Tech 3 kommer iofs inte att beröras eftersom de kör Dunlop och knappast kommer att vinna 2 st race näst år)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag är normalt emot alla begränsningar i "rättvisesyfte" vad gäller högsta divisionen (F1, MotoGP) men det här kanske jämnar ut det lite. De verkar ju ha tänkt igenom det på det viset att team som inte vunnit får använda fler däck, typ alla Dunlop-team och även Kawa m fl. Med 4-takt verkar det ju inte gå att konkurrera utan megabucks.

Idealistiskt tycker jag det är fel men praktiskt så kan det bli bra. :)
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
De verkar ju ha tänkt igenom det på det viset att team som inte vunnit får använda fler däck, typ alla Dunlop-team och även Kawa m fl.
Nej, det är däckstillverkare som inte vunnit 2 lopp sen början av 2005 som får förse sina team med obegränsat antal däck.
Det gäller alltså inte Bridgestone och Michelin.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2496586 Nej, det är däckstillverkare som inte vunnit 2 lopp sen början av 2005 som får förse sina team med obegränsat antal däck.
Det gäller alltså inte Bridgestone och Michelin.
Så står det inte på Eurosport i alla fall:

The rule however, only applies to teams using tyres that have won a race since the start of the 2005 season.

Är det alltså däcket som ska ha vunnit ETT race eller är det teamet? Däcket tolkar jag det som när jag läser det igen.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2496636 Så står det inte på Eurosport i alla fall:
Läs på MotoGP istället, där finns reglementet i artikeln.
Kolla speciellt första meningen i 2.9.3.
Neutral skrev:
Är det alltså däcket som ska ha vunnit ETT race eller är det teamet? Däcket tolkar jag det som när jag läser det igen.
Ja, det är däckstillverkaren som ska har vunnit TVÅ race från starten av 2005.
Vinner tex Dunlop de två första loppen 2007 så gäller restriktionerna även dem från och med tredje tävlingen.

BTW: Stavar man restriktioner restriktioner?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top