Däckstryck ?

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Sitter här och funderar :va efter min lilla fadäs på Rörken.

Kanske har fel tryck i däcken.

Hur mycke luft har ni i däcken.

2,5 i fram och 2,9 (låter mycket) i bak enligt Hondas instruktionsbok.

Vad har ni på era hojar ????.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Elis skrev:
Sitter här och funderar :va efter min lilla fadäs på Rörken.

Kanske har fel tryck i däcken.

Hur mycke luft har ni i däcken.

2,5 i fram och 2,9 (låter mycket) i bak enligt Hondas instruktionsbok.

Vad har ni på era hojar ????.

Kör på samma som du :tummenupp

Har du beggade rejsdäck kan du säkert sänka trycket en aning.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Deadmetal skrev:
Har du beggade rejsdäck kan du säkert sänka trycket en aning.
Tror jag inte en sekund på! Jag har rejsdäck och kör 2,5/2,9. Den går som en anka med lägre tryck. Smiskar man bana rejält hårt och länge så bör man dock sänka trycket eftersom trycket ökar av värmen men 15 min på Rörken ger inte den uppvärmingen av luften i däcken.

...hämtade formelsamlingen... :)

Ideala gaslagen PV=nRT där

P = absoluta trycket (dvs 3,5/3,9 i däcken)
V = volymen i däcket
n = antal mol molekyler
R = universella gaskonstanten
T = absoluta temperaturen i luften (Kelvin)

Vi antar att volymen i däcket inte förändras och ingen luft läcker ut. Då kommer alltså inte V och n att förändras och R är ju en konstant. Då ser vi att P och T kommer att vara proportionella mot varandra dvs ökar temperaturen med 10% så ökar trycket med 10%. Notera att temperaturen mäts i Kelvin som börjar vid absoluta nollpunkten (ca -273 grader Celsius). Säg att det är 20 grader varmt (dvs 293 Kelvin) och att däcket blir 50 grader varmt (dvs 323 Kelvin) då vi kört en stund. Förutsatt att luften i däcket hinner värmas upp till 50 grader (vilket inte alls är säkert) så har vi då en temperaturökning av luften på ca 10%. Då kommer trycket i bakdäcket att öka till ca 3,3 kg (+10% på absoluttrycket 3,9 kg) och i framdäcket till 2,8-2,9 kg.

Jag tror dock inte att luften kommer att hinna värmas upp så mycket på 15 min. Speciellt inte med tanke på att fälgen kyler. Möjligen ökar trycket 0,1-0,2 kg.

Alltså: Kör med 2,5/2,9 även på Rörken! Så slipper du ju fylla på luft när du åker hem också. :tummenupp

Men jag kan ju ha helt fel också...
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Elis skrev:
Sitter här och funderar :va efter min lilla fadäs på Rörken.

Kanske har fel tryck i däcken.

Hur mycke luft har ni i däcken.

2,5 i fram och 2,9 (låter mycket) i bak enligt Hondas instruktionsbok.

Vad har ni på era hojar ????.

Va har du gjort nu då ?? Bara för att man är borta från
team dumle så gör du dumheter direkt antar jag...... :va

Va va ska det vara så va va va va..... :fatta!
 

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
2.5 fram o bak på blysläden(enligt instr bok).1.9 fram o 2.2 bak på rejsern(av erfarenhet).men som sagt det är nog olika beroende på hoj.. :confused:
Min lilla erfarenhet säger att man ska sänka trycket lite för bättre grepp..
men vad vet jag.. :va
 

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
BLUERIDER skrev:
Va har du gjort nu då ?? Bara för att man är borta från
team dumle så gör du dumheter direkt antar jag...... :va

Va va ska det vara så va va va va..... :fatta!


Jag lag mig lite i kurvan efter startrakan. Ingår i paketet.

:hördu Var e du ?? Varför sälja, har farbror tacklat av ?? :D
 
Last edited:

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Hmm, låter som man inte är helt fel ute...

Nån mer erfarenhet ??
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Elis skrev:
Jag lag mig lite i kurvan efter startrakan. Ingår i paketet.

:hördu Var e du ?? Varför sälja, har farbror tacklat av ?? :D

Säger han som har byggt garage och inte haft tid och åka...... :arsele
Se till nu och hålla dig på hjulen, man får ju skämmas :pannkyss
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beror på vad det är för däck och vilken stomme de har. Lägre tryck ger större anliggningsyta och mer flex i stommen, vilket ökar värmen snabbare i hela däcket. Högt tryck ger en mindre yta (men med högre anliggningstryck) och värmer mer ytligt (kan överhetta om man kör med för högt tryck).

Jag kör med 1,7 bar i mina slicks, men de är också byggda för det och för den vikten på hojen. När jag har haft gatdäck på, har jag gått ner en aning i tryck (0,2-0,3 bar) om det varit kallt på banan. Annars funkar det nästan bäst med rekommenderat tryck - hojen blir stabilare så och mer förutsägbar.

När däcken väl blir varma (ej blött före) så ser du på ytan om de jobbar rätt (går även att utläsa felaktig fjädringsinställning).
 

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
BLUERIDER skrev:
Säger han som har byggt garage och inte haft tid och åka...... :arsele
Se till nu och hålla dig på hjulen, man får ju skämmas :pannkyss


Det är ju att jag inte får bo ihop med dig som är problemet, :kär :kär fattaru inte det..
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top