Deadmetal skrev:
Har du beggade rejsdäck kan du säkert sänka trycket en aning.
Tror jag inte en sekund på! Jag har rejsdäck och kör 2,5/2,9. Den går som en anka med lägre tryck. Smiskar man bana rejält hårt och länge så bör man dock sänka trycket eftersom trycket ökar av värmen men 15 min på Rörken ger inte den uppvärmingen av luften i däcken.
...hämtade formelsamlingen...
Ideala gaslagen PV=nRT där
P = absoluta trycket (dvs 3,5/3,9 i däcken)
V = volymen i däcket
n = antal mol molekyler
R = universella gaskonstanten
T = absoluta temperaturen i luften (Kelvin)
Vi antar att volymen i däcket inte förändras och ingen luft läcker ut. Då kommer alltså inte V och n att förändras och R är ju en konstant. Då ser vi att P och T kommer att vara proportionella mot varandra dvs ökar temperaturen med 10% så ökar trycket med 10%. Notera att temperaturen mäts i Kelvin som börjar vid absoluta nollpunkten (ca -273 grader Celsius). Säg att det är 20 grader varmt (dvs 293 Kelvin) och att däcket blir 50 grader varmt (dvs 323 Kelvin) då vi kört en stund. Förutsatt att luften i däcket hinner värmas upp till 50 grader (vilket inte alls är säkert) så har vi då en temperaturökning av luften på ca 10%. Då kommer trycket i bakdäcket att öka till ca 3,3 kg (+10% på absoluttrycket 3,9 kg) och i framdäcket till 2,8-2,9 kg.
Jag tror dock inte att luften kommer att hinna värmas upp så mycket på 15 min. Speciellt inte med tanke på att fälgen kyler. Möjligen ökar trycket 0,1-0,2 kg.
Alltså: Kör med 2,5/2,9 även på Rörken! Så slipper du ju fylla på luft när du åker hem också.
Men jag kan ju ha helt fel också...