Däckstryck

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Tjena,
Undrar bara hur lågt man kan gå i däckstrycket om man ska öva lite på bana (väldigt amatörmässigt)?
Jag ska ha 2,5 fram och 2,9 bak på min ZX-9R enligt boken, och jag kör med helt vanliga gatdäck, inget klibb där inte... :(

Jag provade att släppa ut lite till 2,1/2,5 men jag tror att jag kan släppa mer än så. Tips tack...

/NN

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
NinjaNurse skrev:
Tjena,
Undrar bara hur lågt man kan gå i däckstrycket om man ska öva lite på bana (väldigt amatörmässigt)?
Jag ska ha 2,5 fram och 2,9 bak på min ZX-9R enligt boken, och jag kör med helt vanliga gatdäck, inget klibb där inte... :(

Jag provade att släppa ut lite till 2,1/2,5 men jag tror att jag kan släppa mer än så. Tips tack...

/NN

Ska du bara test, så är nog 2,1 både fram och bak en bra kompromiss. Kanske att du kan sänka till 2,0 bak, men då måste du vara säker på att du får upp temperaturen i däcken, annars blir trycket för lågt och däcket går på skuldran med sämre grepp och högre slitage som följd.

Kör du i Veidectempo, så kan man säkert alborera med 1,9 fram och 1,7 bak, men då måste man köra som en tok för att få upp däcket från skuldran och få riktig temperatur i det.

/Micke

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Om man inte kör i Veidec-tempo, utan 50-sekunderstempo på Falkenberg, och har vanliga Michelin Pilot Sport, med rekommenderat tryck 2.25 fram / 2.5 bak, vad är lämpligt då?

Senast jag körde ändrade jag ingenting (2.25 / 2.5) och jag tyckte ändå det kändes bra, blir det stor skillnad om man sänker till typ 2.0 / 2.1 ?? :confused:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Marcus skrev:
Om man inte kör i Veidec-tempo, utan 50-sekunderstempo på Falkenberg, och har vanliga Michelin Pilot Sport, med rekommenderat tryck 2.25 fram / 2.5 bak, vad är lämpligt då?

Senast jag körde ändrade jag ingenting (2.25 / 2.5) och jag tyckte ändå det kändes bra, blir det stor skillnad om man sänker till typ 2.0 / 2.1 ?? :confused:

Om du tyckte att det kändes bra med det trycket, så kommer det förmodligen kännas lite vingligare med 2.0/2.1 då du kanske kör lite för sakta för att få upp värmen i däcken och därmed rätt lufttryck. Men ta och prova så får du se. Nu kommer det ju inte att göra underverk på så hårda däck som Pilot Sport, men lite klistrigare kanske de blir. :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning