Däcktemperatur gatdäck.

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Är det någon som vet när gatdäck har kommit upp i temp så att man har hyfsat grepp.
Jag satt och funderade lite grann på det på väg hem, då det kom snöblandat regn igår. Då undrar jag om dom nånsin kommer upp i rätt temp, för dom kyls ju av vattnet och eventuellt snön.
Höll också på att klota det första jag gjorde när jag tog ut hojen för första gången på året och skulle träningsbromsa efter 100 m. ( garanterat kalla däck)
Hur stor inverkan har ytter- och vägtemperaturen för att få upp tempen?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Drygt 60 grader har jag hört nämnas som vanlig temp. Och ja, väg och lufttempratur påverkar mycket.

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Victor skrev:
Drygt 60 grader har jag hört nämnas som vanlig temp. Och ja, väg och lufttempratur påverkar mycket.
Om temperaturen skulle vara 60° C så kan man inte hålla handen på däcket, jag tycker att 25° C borde räcka, men jag vet inte.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det beror väldigt mycket på vilket däck man har, mina däck blir lagom ljumna när man kär lagom hårt kanske 40 grader. Ett par riktigt mjuka gatdäck som håller max 200 mil kanske kommer up i 60 grader.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Black VFR skrev:
Om temperaturen skulle vara 60° C så kan man inte hålla handen på däcket, jag tycker att 25° C borde räcka, men jag vet inte.
25° skulle innebära att däcken skulle kännas kalla efter en körning, vilket de inte gör. 45°-55° skulle jag tippa att mina håller efter lite intensiva krokvägar.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vanliga gatdäck har en optimal arbetstemperatur på mellan 50-60 grader beroende på modell å så. Men man ska komma ihåg att det gäller däckets kärna, inte ytan. Det är därför den inte känns riktigt så varm....

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Black VFR skrev:

I snöblandat regn så har du inte bra grepp vilken temp än däcket håller.
Och visst finns det "grepp" i däck som håller rumstempratur men det är inte så mycket som när de är varma. Kör du aktivt så kommer du garanterat uppåt 60 grader. Och 60 kan man lätt hålla handen emot.

eV1Te skrev:
Det beror väldigt mycket på vilket däck man har, mina däck blir lagom ljumna när man kär lagom hårt kanske 40 grader. Ett par riktigt mjuka gatdäck som håller max 200 mil kanske kommer up i 60 grader.

Vi kanske har olika uppfattningar om vad som är aktiv körning och sånt, däcken skilljer sig och det gör även lufttryck, hojens vikt och en massa annat.
Men 200mil håller ett Rennsport på gata om man inte böörnar en massa. Och dom är typ 80 grader varma vid hård körning.

Last edited:

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Victor skrev:
I snöblandat regn så har du inte bra grepp vilken temp än däcket håller.
Och visst finns det "grepp" i däck som håller rumstempratur men det är inte så mycket som när de är varma. Kör du aktivt så kommer du garanterat uppåt 60 grader. Och 60 kan man lätt hålla handen emot.
Klart att man har dåligt grepp i snöblandat regn!
Det är väl nästan omöjligt att få någon temp på däcken då också, då ju inte aktiv körning är så lockande.
60° c är varmt, sätt handen på vattenkranen i tex köket och vrid på fullt med bara varmvatten, så får du känna. Det ska inte bli mer än 65° C men är oftast lite kallare.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Black VFR skrev:
Det är väl nästan omöjligt att få någon temp på däcken då också, då ju inte aktiv körning är så lockande.
60° c är varmt, sätt handen på vattenkranen i tex köket och vrid på fullt med bara varmvatten, så får du känna. Det ska inte bli mer än 65° C men är oftast lite kallare.

Ja, men vatten känns nog mera än hudkontakt med ett fast föremål. Sök på det för att bilda en egen uppfattning, jag skriver bara vad jag har för mig och vad jag tror. Eller ännu bättre, ring en däcksfabrikör och fråga lite.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Enligt dragracers strävar man efter en temp på 60 grader men är tveksam till att man uppnår det utan däckvärmare/burnout

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Black VFR skrev:

Det är nog inte bara dom kalla däcken som gör fästet lite risigt vid snöblandat regn, väta i sig är halt, och så även snöslask...
Dessutom är iskalla däck bättre på is, eftersom man minskar smältningen av isen, och får då mindre halkig vattenhinna mellan is och däck!

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Mätte däcken med lasertermometer för något år sedan.
- Efter ett banpass höll då Diablo Corsorna ca 50°C fram och 55°C bak.
- Efter en olagligt snabb färd på några fina vägar höll de ca 40-45°C.
Utetempen var vid båda tillfällena ungefär 20°
Några omständigheter som kan ha haft tempsänkande inverkan på mätningarna; körde sista biten lite långsamt, parkerade, plockade fram den handburna termometern.

Victor: Jag kan inte hålla kvar handen på en yta som håller över 49°C, vid 60 släpper jag på 1/10sek, vatten börjar ryka strax före 60° vid rumstemperatur :mattias

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
FZ1 skrev:
Victor: Jag kan inte hålla kvar handen på en yta som håller över 49°C, vid 60 släpper jag på 1/10sek, vatten börjar ryka strax före 60° vid rumstemperatur :mattias

Okej, jag är skeptisk men ger mig väl just på den punkten.
Men för att svara på frågan så påverkar tempen i däcken greppet mycket. Är alla överens om det?

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Victor skrev:
...Men för att svara på frågan så påverkar tempen i däcken greppet mycket. Är alla överens om det?
Helt överens, kalla och även överhettade däck har nog orsakat mer än en vurpa...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Vägtempen måste väl ligga på minst 9 grader för att däcket skall komma upp i temp överhuvudtaget...... :confused:
Eller har jag helt fel...

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Rasorblade skrev:
Vägtempen måste väl ligga på minst 9 grader för att däcket skall komma upp i temp överhuvudtaget...... :confused:
Eller har jag helt fel...
Jag skulle helt ovetenskapligt tro att det ligger till så att däckets starttemperatur är viktigare än vägtemperaturen, för däcket värmer väl upp sig självt när slitbanan "knådas" av körningen om det inte är för hårt, när man startar.
Är däcket för kallt när man startar så är det kanske för stelt för att "knådas" av körningen, samtidigt som det kyls av fartvinden och den kalla körbanan, så det borde finnas någon yttertemp som det är svårt att få upp tempen på däcket under.
Jag tycker att däcktillverkarna borde ha någon form av "kurva", för vilken hårdhet däcket har, vid olika temperaturer och när däcket börjar bli "klistrigt.
Är det nån som sett någon sån?

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...