Däcktryck?

moe green

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2021
Hoj
Honda st 1100-98. BMW R1250GS Adv-20
blir lite konfunderad när jag läser på mina däck,det står maxload 355kg antar att detta menas vilken last däcket klarar
samtidigt står det en rad till där det står AT 290 kpa.(42 psi).
det jag undrar om ngn kan säga mig är vad 42 psi menas med? 42 psi är bara ca 2.9 kg?, ock 2.9 kg är vad min instruktionsbok rek,
innebär detta att jag inte bör höja lufttryckettrycket inför en ev semesterresa med frugan o packning?

Skype_Picture_2022_07_18T12_01_56_330Z.jpeg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är kallt värde trycket stiger en del när däcket blir varmt o då luftvolymen ökar av temp skillnaden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
blir lite konfunderad när jag läser på mina däck,det står maxload 355kg antar att detta menas vilken last däcket klarar
samtidigt står det en rad till där det står AT 290 kpa.(42 psi).
det jag undrar om ngn kan säga mig är vad 42 psi menas med? 42 psi är bara ca 2.9 kg?, ock 2.9 kg är vad min instruktionsbok rek,
innebär detta att jag inte bör höja lufttryckettrycket inför en ev semesterresa med frugan o packning?

View attachment 474129
Du kan, och bör, gå över 2.9 bar om du lastar tungt och ska köra långt. Det som står är egentligen bara maxlast vid det givna trycket.

moe green

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2021
Hoj
ahh ok.... det e maxlast vid det angivna 42psi som avses:bow.

ja däcktrycket stiger ju iochförsig med tempen, men 2,9 rek vid kalla däck enl instruktionsboken, o jag tänkte att adderar man till ca 80-90 kg bak på hojen inkl packn +frugan, så käns det rimligt att höja trycket ett par hkto,, tackar för snabba svar.
Moe green

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
ahh ok.... det e maxlast vid det angivna 42psi som avses:bow.

ja däcktrycket stiger ju iochförsig med tempen, men 2,9 rek vid kalla däck enl instruktionsboken, o jag tänkte att adderar man till ca 80-90 kg bak på hojen inkl packn +frugan, så käns det rimligt att höja trycket ett par hkto,, tackar för snabba svar.
Moe green
Det är inga problem. Pumpa på. Brukar stå i instruktionsboken och på kedjeskyddet hur mycket extra man bör pumpa i med passagerare. Ska ni åka långa sträckor på motorväg kan man gott slänga i ytterligare 1-2 hekto för lägre förbrukning och däckslitage.

Kolla även förspänningen på fjädringen bak. Kan vara en god idé att öka ett par snäpp.

moe green

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2021
Hoj
gött, då behöver jag inte fundera på hurvida däcket klarar trycket,, det e en gsa, 1250 så fjädringen e självjusterande, , så där kan jag inget göra manuellt,,
men då gör jag så att jag "pumpar på" :) .
tackar för responsen!
mv MG

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping