Däckval till motard för gata/väg?

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Vad ska man ha för däck på sin motard (XR650) om man nu bara kör gata och väg och väldigt sällan på gata. De ska inte behöva däckvärmare innan man drar ut och de inte vara så kletiga att asfalten fastnar och slits loss och däcken tar slut på 30 mil. Men inte hårda heller, så de äventyrar säkerheten :rolleyes: i stoppisarna.
Tips?

ps. Var får man tag i dessa däck billigast? ds

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Vad menar du skillnaden är mellan gata och väg? :confused:
Menar du bankörning och vanlig gatkörning kanske?

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Trottel skrev:
Vad ska man ha för däck på sin motard (XR650) om man nu bara kör gata och väg och väldigt sällan på gata. De ska inte behöva däckvärmare innan man drar ut och de inte vara så kletiga att asfalten fastnar och slits loss och däcken tar slut på 30 mil. Men inte hårda heller, så de äventyrar säkerheten :rolleyes: i stoppisarna.
Tips?

ps. Var får man tag i dessa däck billigast? ds

Skicka ett PM till COMI. Han vet vad han talar om vad gäller val av däck samt info om däck.

/Mange

Coola Ola

Guest
Jag har Pirelli Dragon MTR01/02 på min, verkar vara en ganska bra kompromiss mellan grepp o hållbarhet. Förmodligen skulle man kunna ha ett Dragon Corsa eller Supercorsa fram då framdäcket nästan inte har slitits nånting.

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
DwD skrev:
jo, typ sådana, men det ser ut som att dom har rullat hårda 5mil :D

Nä, inga hårda mil. Jag monterade av dom nästan direkt efter att jag köpt hojen. Dom har snarare gått mindre än 5 mil, jag har bara testat dom lite på grusväg.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Jag förstår inte varför så många byter bort nya mt60, fästet är det ju inget fel på däremot hållbarheten, rena suddegummit. Vad la du på för däck Ronny?

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Honung skrev:
Jag förstår inte varför så många byter bort nya mt60, fästet är det ju inget fel på däremot hållbarheten, rena suddegummit. Vad la du på för däck Ronny?

Jag la på pirelli dragon, lika som sitter på duken orginal. Jag gillar dom bättre på asfalt än mt60 däcken.

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
GrusDan skrev:
Vad menar du skillnaden är mellan gata och väg? :confused:
Menar du bankörning och vanlig gatkörning kanske?

Det kan man verkligen undra...! Det ska naturligtvis vara att jag kör mest gata (= i stad) och väg (= utanför stad) och väldigt lite BANA (= oxå utanför stad men snabbare än vanlig väg). :3freak

Jag var lite inne på Pirelli Dragon oxå, verkar som flera använder dem. MT60 verkar bara finnas med 160 bak, jag har 150 nu och tycker redan det är trångt att pula dit bakhjulet. Nån som har 160 bak på XR650?

Jämförelse mellan MT60 och Dragon - någon? Fäste vått/torrt? Livslängd? Tendenser innan det släpper?

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Ronny skrev:
Jag la på pirelli dragon, lika som sitter på duken orginal. Jag gillar dom bättre på asfalt än mt60 däcken.

Ja håller med om att det finns bättre däck än mt60 men själv har jag tänkt köra slut på mina och kommer sen att lägga på Sportec m1 eller dragon vi får se.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har Pirelli Dragon 160 bak på min XR650. passar fint. :)

Nu har jag även ban testat dem och jag tyckte de var OK. Inte superduper som supercorsa, men helt OK.
Kommer fortsätta med Dragon bak, men nästa fram blir ett SuperCorsa. Det gör ju inte så mkt att det sladdar lite bak, men fram ska fan vara klistrat på banan. :)

Det gick alldeles utmärkt att fotpinne skrapa XRen även med Dragon däcken så till trafik duger de och blir över. :)

Skrapade pinnarna på båda sidorna :crash :rock

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Ni som kör både gata och bana, vilka däck är det som gäller med hyffsad livslängd och grepp ?

Dags att byta snart...förmodligen efter söndagen i rättvik :)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
PutteLiten skrev:
Jag har Pirelli Dragon 160 bak på min XR650. passar fint. :)

Nu har jag även ban testat dem och jag tyckte de var OK. Inte superduper som supercorsa, men helt OK.
Kommer fortsätta med Dragon bak, men nästa fram blir ett SuperCorsa. Det gör ju inte så mkt att det sladdar lite bak, men fram ska fan vara klistrat på banan. :)

Det gick alldeles utmärkt att fotpinne skrapa XRen även med Dragon däcken så till trafik duger de och blir över. :)

Skrapade pinnarna på båda sidorna :crash :rock
fan vill åxå få pinn skrap :rofl

vad kostar supercorsa däcken till xr:en?,
jag har inget emot släpp på bakhjulet men på framhjulet skall det vara som klistrat på vägen. :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DwD skrev:

vad kostar supercorsa däcken till xr:en?,
jag har inget emot släpp på bakhjulet men på framhjulet skall det vara som klistrat på vägen. :tummenupp

Vet inte riktigt, jag har ju samma däck på Tillern och Motarden fram, och jag har köpt mina av Mr K och Åsa. Tillern käkar fler bakdäck så det blir framdäck över till XRen... :D

Och, så hade jag visst inte Dragon backdäck utan Diablo... :p
Taskit minne från min sida...

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag körde pilot sport på min 625a, det funkade finfint överallt. Åkte på gocartbanor, Midlanda Gelleråsen samt massa gata......... men åker kompisarna på slicks/supercorsa får du det kämpigt i svängarna :tummenupp

Diablo, sportech osv borde vara motsvarande.....

jontte skrev:
Ni som kör både gata och bana, vilka däck är det som gäller med hyffsad livslängd och grepp ?

Dags att byta snart...förmodligen efter söndagen i rättvik :)

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Trottel skrev:
MT60 verkar bara finnas med 160 bak, jag har 150 nu och tycker redan det är trångt att pula dit bakhjulet. Nån som har 160 bak på XR650?

Jag har 160 bak.. Jävl_igt trångt.. Fick skära bort ett par mm från kanten på däcket på kedjesidan så nu passar den perfekt!! FETT :yoparty

Kör med Sportec M1 och är jävligt nöjd....

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
DwD skrev:

Så ja, nu tänkte jag oxå försöka få till lite pinnskrap. :yoparty Inte för att jag inte lyckats tidigare, men denna gången tänkte jag försöka sitta kvar i sadeln :3freak

Bifogat

• Slicks_11.jpg
    Slicks_11.jpg
    66 KB · Visningar: 71
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...