Däckval

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Hallå alla banåkare,
äntligen sparat ihop lite kapital och mod för att övergå från gata till bana.
Ska ta licens i april och hoppas på att kunna tillbringa mycket av sommaren på två hjul.

Min fråga är: Vad ska man ha för däck när man kör bana? En smaksak säger väl de flesta. Själv har jag prövat både Metzeler ME-Z4 och Michelin Pilot Road, visserligen på gata men ändå...

Tacksam för alla tips... Uppvärmningstid, slittid och allt annat man inte tänker på när man är nybörjare.

//Micke

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tror inte de däcken du provat kommer att duga när du får upp farten.

Om du vill fortsätta köra Metzeler eller Michelin är det Racetec och Power Race som gäller, de är mönstrade (minimalt mönster och uselt regngrepp) så du kan sälja dem till gatåkare för ett restvärde beroende på hur mycket som är kvar i mitten.

Annars är det slicks förstås, det kommer jag att köra på, de håller längre och jag orkar inte försöka sälja däcken efteråt, kommer ändå att slita ordentligt på dem innan byte så jag tror inte så många är intresserade av att köpa dem då.

Investera i däckvärmare, du sparar snabbt in dem på slitaget då kalla däck slits mycket mer plus att du inte behöver lunka runt 2-3 varv. Vi kommer att ha gruppköp av värmare efter nyår, håll utkik. :tummenupp

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Ett mycket bra beslut.

Mitt råd efter mitt första licensår är att inte köra med bättre däck/grepp än du behöver.
Köp en uppsättning gatdäck(t ex Pilot Power) och kör med dem tills det börjar sladda och kana i kurvorna. Dit kommer du efter 4-5 kvällsträningar(eller jag iallafall). ;)
Då har du lärt dig hur hojen uppträder och hur det känns i sadeln när du närmar dig gränsen för vad däcken klarar samt att du har gjort det i hastigheter du behärskar. Sedan är det bara att köpa "snabbare" däck och flytta gränsen ytterliggare en bit. En sekund eller två på varvtiden.
Om du väljer racedäck godkända för gata eller slicks tänker jag inte orda om annat än att dessa däck bör värmas innan körning allt enligt vad Neutral säger.
:) :tummenupp
/Roberth

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Roberth skrev:
Mitt råd efter mitt första licensår är att inte köra med bättre däck/grepp än du behöver.
Köp en uppsättning gatdäck(t ex Pilot Power) och kör med dem tills det börjar sladda och kana i kurvorna. Dit kommer du efter 4-5 kvällsträningar(eller jag iallafall). ;)
Då har du lärt dig hur hojen uppträder och hur det känns i sadeln när du närmar dig gränsen för vad däcken klarar samt att du har gjort det i hastigheter du behärskar. Sedan är det bara att köpa "snabbare" däck och flytta gränsen ytterliggare en bit. En sekund eller två på varvtiden.
Om du väljer racedäck godkända för gata eller slicks tänker jag inte orda om annat än att dessa däck bör värmas innan körning allt enligt vad Neutral säger.
:) :tummenupp
/Roberth

Jag säger precis raka motsatsen. Finns ingen anledning alls att köra på däck med nått annat än maximalt fäste. Som nybörjare kör man förvisso långsamt men det är inte alls detsamma som att ligga långt ifrån gränserna. Det är nästan mer troligt att du i början kommer göra klantsaker som att bromsa mitt i kurvor, vara okänslig på gasen osv. Då behövs däck som håller i.

Kör på Metzeler Racetec eller Pirelli SuperCorsa Pro - suveräna däck som funkar på alla hojar och för alla förare...

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Kan bara hålla med Don Q körde bana nästan hela sommaren på Pilot power och när farten kom upp så bytte jag en jävla skillnad men önskar jag hade gjort det lite innan hann köra över gränsen vad Pilot power klarade än gång...slutade med tre veckor sjukskrivning och missade ett gäng träningar :(

Kör med riktiga race däck själv kommer jag köra på Michelin slicks lr Metzler,Pirelli allt beroende på pris

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Tja, jag ser vad ni skriver och jag får väl skylla mig själv när jag berättar på ett sätt som får det att framstå som om jag hade kommit på det hela. :huvet
Det här har jag läst i böcker där bla Wayne Rainey och Kenny Roberts varit med och författat.
Jag säger inte att jag rätt och ni har fel, bara att jag har goda erfarenheter av metodiken.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Roberth skrev:
Tja, jag ser vad ni skriver och jag får väl skylla mig själv när jag berättar på ett sätt som får det att framstå som om jag hade kommit på det hela. :huvet
Det här har jag läst i böcker där bla Wayne Rainey och Kenny Roberts varit med och författat.
Jag säger inte att jag rätt och ni har fel, bara att jag har goda erfarenheter av metodiken.

Du har säkerligen en poäng. Jag framförde bara mina egna åsikter. :)

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Låt säga att jag nu bestämt mig för att köpa däck... Är mcdackonline ett bra ställe att handla från? Pirelli Supercorsa Pro bak och fram för 3100kr inkl. moms och frakt känns ju rätt billigt. Sist jag köpte ett bakdäck till hojen pröjsade jag 2800:- drygt i en affär.
Eller finns det andra ställen där man även kan utnyttja smc-rabatt kanske?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
busz skrev:
Låt säga att jag nu bestämt mig för att köpa däck... Är mcdackonline ett bra ställe att handla från? Pirelli Supercorsa Pro bak och fram för 3100kr inkl. moms och frakt känns ju rätt billigt. Sist jag köpte ett bakdäck till hojen pröjsade jag 2800:- drygt i en affär.
Eller finns det andra ställen där man även kan utnyttja smc-rabatt kanske?

Du ska nog kunna få det billigare än så. Grevens MC som finns på alla SM och SO-tävlingar har dessa däck samt Metzeler för runt 2700 tror jag...

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Don Quixote skrev:
Du ska nog kunna få det billigare än så. Grevens MC som finns på alla SM och SO-tävlingar har dessa däck samt Metzeler för runt 2700 tror jag...

3000kr för mönstrat och 2700 för slicks momsat och klart.

MC Doktorn

Guest
Ni som provat märks skillnaden Tex pirelli dragon slicks vs supercorsa med minimalt mönster när det gäller slitage uppvärmning?.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Slicks eller mönstrat

Håller precis på att kolla upp lite priser på däck men undrar va skall jag
satsa på slicks eller mönstrat :va
Är det någon skillnad på supercorsa vs supercorsa pro eller
rennsport vs racetech eller pirelli vs metzeler som någon märker.
Hur många går det åt har tänkt köra SM (5 tävlingar) och lite bandagar.
Vilka regn däck skall jag satsa på.
Tacksam för tips o funderingar.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag känner ingen skillnad på pirelli o metzeler (Supercorsa pro o racetec mönstrat). Dock så tycker jag att racetec'en håller lite bättre och ruggas inte upp lika mycket vid mönsterkanten som supercorsan gör. Pirelli har ju lite kantigare mönster och i "spetsarna" fläcks det lätt upp lite. Lite rörigt förklarat, men lite klokare blev du kanske?

1 uppsättning/racehelg räcker. Du kan också köra 2 bakdäck på 1 framdäck om du vill för fram slits inte så mycket som bak.

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Neutral skrev:
Tror inte de däcken du provat kommer att duga när du får upp farten.

Har ifs hört rykten om folk, som typ Minin, som kört 1.08 på gåsen med halvslitna gatdäck :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Medin skrev:
Har ifs hört rykten om folk, som typ Minin, som kört 1.08 på gåsen med halvslitna gatdäck :tummenupp
Miinin är inte riktigt måttstocken man ska gå efter, Fredde Watz kom fyra i en EM deltävling med 0,9 i bakdäcket pga pyspunka....

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jag ska beställa Supercorsa Pro(gatversionen) bak och skulle vilja höra lite om hur det kan upplevas om man går från 180 till 190. Jag är nöjd med Supercorsa men har aldrig provat 190, men kan tänka mig prova. Det är väl lite mer kontaktyta med 190 men vissa säger att 180 känns bättre av olika skäl. Andra säger 190 funkar hur bra som helst. Är det någon som rekommenderar att stanna kvar med 180? Mest gata men även ett par banåk (troligen i någon mellangrupp)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag ska beställa Supercorsa Pro(gatversionen) bak och skulle vilja höra lite om hur det kan upplevas om man går från 180 till 190. Jag är nöjd med Supercorsa men har aldrig provat 190, men kan tänka mig prova. Det är väl lite mer kontaktyta med 190 men vissa säger att 180 känns bättre av olika skäl. Andra säger 190 funkar hur bra som helst. Är det någon som rekommenderar att stanna kvar med 180? Mest gata men även ett par banåk (troligen i någon mellangrupp)

Trådlyft!!! :D
Se citatet ovan...hur är det med en sån sak egentligen?? Är bra nyfiken jag också!!

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Trådlyft!!! :D
Se citatet ovan...hur är det med en sån sak egentligen?? Är bra nyfiken jag också!!
Det sägs att hojjen ska bli mer kvickstyrd med ett 180s jämfört med ett 190s däck, men kan tydligen bli lite oroligare. Själv har jag inte märkt någon skillnad på dem, iofs har jag inte kört så länge och fort..

Skulle starkt avråda dig till att börja köra på ex. pilot power och känna gränserna på detta däck för att sedan byta till något bättre. Finns inget dummare än att snåla på däcken, det är fort gjort att det gör både ont och blir dyrt. Pilot power håller bra tills man når gränsen, då toksläpper de och man ligger i sandlådan och undrar vad som hände.

Rekomenderar Bridgestone BT 002-pro (se till att det är pro!)
Mycket bra grepp, släpper snällt men det som imponerar mest är livslängden!
Men är du helt ny inför bana skulle jag rekomendera att köpa beggade slicks & / eller mönstrade bandäck tills det börjar gå lite fortare. Det är mycket bättre däck för en mycket bättre peng jämfört med ex. michelin pilot road/power(2ct eller utan)..

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
Prova även Dunlop, lite oroligare (inställnings sak) rakt fram men sjukt bra grepp i böjen med bra känsla.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning