Däckval?

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
Nu ska jag köpa nytt bakdäck, och jag undrar om det är någon här på forumet som har tips på vilket jag ska köpa. Formulera gärna varför också :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Beror på hur du ska köra.. Fina dyra däck behöver inte hålla länge utan snarare tvärt om. Dyra och fina märken såsom Michelin har ett grymt bra vägfäste men det ger ju upphov till stora slitage och oftare däckbyte.
Rekommenderar starkt Michelin :tummenupp goda erfarenheter.
 

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
philsson skrev:
Beror på hur du ska köra.. Fina dyra däck behöver inte hålla länge utan snarare tvärt om. Dyra och fina märken såsom Michelin har ett grymt bra vägfäste men det ger ju upphov till stora slitage och oftare däckbyte.
Rekommenderar starkt Michelin :tummenupp goda erfarenheter.

Okej, vad kör du på för modell då? Pris?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSRéns däck (original, vet inte vad dom heter men kan ta reda på det) har iaf inte släppt för mig innu och jag har knäskrapat med min hoj några gånger på vanlig asfalt.. Men jag är nog inte så bra på att bedömma om dom är bra eller inte för jämnfört med rr däck/och dyrare däck är dom säkert sämre ju.
 

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
Padde skrev:
NSRéns däck (original, vet inte vad dom heter men kan ta reda på det) har iaf inte släppt för mig innu och jag har knäskrapat med min hoj några gånger på vanlig asfalt.. Men jag är nog inte så bra på att bedömma om dom är bra eller inte för jämnfört med rr däck/och dyrare däck är dom säkert sämre ju.


Okej, det skulle vara schysst om du kunde kolla!
Vet inte om det är samma som orginal jag har nu, men jag har Pirelli iaf.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tegenfeldt skrev:
Okej, det skulle vara schysst om du kunde kolla!
Vet inte om det är samma som orginal jag har nu, men jag har Pirelli iaf.

Jag kollar imorrn!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Har själv hållit på att kolla under veckan.
På vissa firmor säger dom att det är väldigt viktigt att man har samma typ av däck (fram och back) Metzleer Reensport fram = Metzleer Reensport bak också. Om du förstår hur jag menar. ( tendenser till vobling och sämre väghålning kan annars uppkomma)
På andra sa dom att det inte var så viktigt. :va
En del sa att det var skitviktigt på alla hojar en del menade högfartsprojekttiller/ nyare hojar.

Eftersom det bakdäck jag hade på inte längre tillverkas så kommer jag att dra på ett annat märke bak. Om det blir någon skillnad vet jag inte. Hoppas inte det. Men om du ska känna skillnad så gör du nog inte det i 70km/h rakt fram iaf :7peta
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tegenfeldt skrev:
Okej, vad kör du på för modell då? Pris?
Dom jag har tror jag heter något i stil med MAXIX.. det är HD som tillverkar.. dom kör med dom däcken på sina BUEL. Så visst, det är lite udda däck men jag är nöjd.. sen är jag ingen knäskrapare heller.
 

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
philsson skrev:
Dom jag har tror jag heter något i stil med MAXIX.. det är HD som tillverkar.. dom kör med dom däcken på sina BUEL. Så visst, det är lite udda däck men jag är nöjd.. sen är jag ingen knäskrapare heller.

Okej. Vart har du fått tag på dem då?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tegenfeldt skrev:
Okej. Vart har du fått tag på dem då?
jaa du.. nästan lite pinsamt att jag inte minns.. det var förra året jag köpte dom.. hmm.. :va måste komma på vart.. MC-tjänst eller MC-guiden i Vetlanda nån av dom.. Jag fick dom på posten så har svårt att minnas.
 

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
NSR_Martin skrev:
Köp beg racedäck annars, om du kan hitta... Billigt och grymmt fäste.

Jag ska byta däcket därför det jag har nu troligen inte går igenom besiktningen, och det kan nog bli lite kämipigt med ett racedäck :hihi
Men det visste ju inte du..
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tegenfeldt skrev:
Jag ska byta däcket därför det jag har nu troligen inte går igenom besiktningen, och det kan nog bli lite kämipigt med ett racedäck :hihi
Men det visste ju inte du..

Oj har glömt runar ut i garaget nu och kollar..

EDIT: Bridgestone Battlax BT45R, tror inte detta var original däck.
 
Last edited:

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
philsson skrev:
jaa du.. nästan lite pinsamt att jag inte minns.. det var förra året jag köpte dom.. hmm.. :va måste komma på vart.. MC-tjänst eller MC-guiden i Vetlanda nån av dom.. Jag fick dom på posten så har svårt att minnas.

Har du någon aning om vad de kostade då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top