Däckverkstaden sabbade min fälg!

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Jag har just genomfört ett däckbyte på VIANORs verkstad på eriksfältgatan i Malmö. Jag lämnade in fälg med gammalt däck på tordags morgon. Tyvärr kunde de inte göra bytet direkt så jag fick lämna allt i deras händer. Efter lunch hämtade jag upp däcket och observerade direkt att balansvikten som satt på när jag lämnade in däcket satt kvar på precis samma ställe och ingen ny balansvikt var ditsatt. Jag ifrågasatte att det nya däcket skulle behöva exakt samma balansering som mitt gamla varpå en mekaniker genomförde en högst tafflig ombalansering mha ett depåstöd och konstaterade att "allt verkade ok".

Jag lät dem komma undan med detta eftersom jag började tvivla på att de kunde göra ett bättre jobb ens om de försökte. Dessutom förklarade de att de inte hade den typ av balansvikter som passade på min fälg utan att de endast hade klisterbalansvikter.

Idag har jag monterat på bakhjulet igen och i samband med det putsade jag hela fälgen. Då upptäckte jag två rejäla "skav" som måste uppstått i samband med däckkrängningen. :huvet

Jag kanske är pedantisk, men visst måste det gå att kränga ett däck utan att skava upp fälgen på två ställen. Eller?

Finns det någon sorts fälglack som man kan "pensla på" för att slippa rost och ytterligare färgbortfall?

Jag tänker åka och klaga så snart jag fått lite mer info om vad som är lämplig åtgärd. Av någon anledning tror jag inte de de skulle kunna svara på det på verkstaden... :arsele

Bifogat

• repa1.jpg
    repa1.jpg
    74.5 KB · Visningar: 492
  • repa2.jpg
    repa2.jpg
    95.1 KB · Visningar: 453
Last edited:
En hoj utan däckskav är ingen riktig hoj, men man ska göra dem själv alternativt ge tillåtelse att nån annan skaver fälgarna!

Vad gäller balanseringen så balanserades mina hjul hos bildäckgubben med en gammaldags variant av balanseringsmaskin som mest såg ut som en antik plåtställning från 1950. Det går av någon anledning inte att balansera ett mc-däck i maskinen för bil-däck. Men dom sa att den manuella och antika varianten fungerar lika bra som maskinen för bildäck. De får in så få mc-däck så en investering i balanseringsmaskin för mc-däck hade aldrig lönat sig.

Last edited:
Rost behöver du nog inte oroa dig för på alu-fälgar. Pensla på lite bättringslack bara. Gällande balanseringsvikterna är det väl klistervikter man använder överlag, så den bortförklaringen verkade lite konstig.

Jag tycker dom gjorde väldigt lite märken! Mina ser ut som satan när jag gjort ett byte. Är det första gången du byter däck på den fälgen?

Shit va surt, vilka klåpare..

Kan du ta dig hit med fällgen så har jag statiskt balanseringsverktyg, så kan du kolla av att det inte är helt för jävligt. Tror jag har kvar några vikter också.

Det är ganska sällan jag slipper balansera om däcken när jag köper däck av samma fabrikat och modell. Men det händer. Förvisso använder jag mig av en helt mekanisk balanseringmojäng. Men den ska variera på +/- 5 gram, så jag förlitar mig på den.

Märkena som du upptäckte efter du putsat fälgen kan du lika väl själv ha gjort. Jag menar, under allt damm som övriga fälgen var täckt av borde du sett ganska omgående där det var "nyskavt". Det brukar sticka ganska bra i ögonen på en pedant som dig. ;)

Klart att det går att byta ett däck utan att skada fälgen, om man bara tar det försiktigt, men som sagt det kan bli svårt att få någon sorts ersättning eftersom du inte klagade när du hämtde ut hjulet.
Svårigheten att balansera ett mc hjul i en vanlig däcksbalanserare är att man måste centrera fälgen med en kona och sedan spänna fast fälgen, funkar inte på en mc fälg eftersom lagren sitter i fälgen.
Jag har gjort gjort om 2 stycken skivor till en sliprondell så att man kan klämma fast fälgen med 2 stycken koner på plats för att centrera, men det funkar inte på alla hjul eftersom det finns så många olika typer av bromsskivor tex.. en del är plana andra har offset.
Det brukar funka fint med en manuell balansering

Last edited:
Det går av någon anledning inte att balansera ett mc-däck i maskinen för bil-däck.

Klart det går att balansera mc-hjul i bildäcks-maskinen. Jag gör det ganska ofta på jobbet. Är dock BMW-mek så då handlar det om enkelsvingade hojar där lagren inte sitter i fälgen.

Till alla andra hjul, dvs. de till hojar utan enkelsving och framhjulen till alla hojar så använder vi en "manuell balanserings-ställning". Funkar utmärkt och blir riktigt bra om man har lite känsla för vad man gör
:tummenupp

Undvik klåpare som inte har rätt kunskaper eller rätt utrustning...!
Mina fälgar har genomgått fler än tio omläggningar och är fortfarande i nyskick.

Åk till Center Syd nästa gång, där finns ett helt gäng med duktiga däckmontörer!

Last edited:
Lägg 400 spänn på lite prylar från biltema (balanseringspryl, vikter, däckjärn och fälgskydd).
Leta upp en video på jotob och ta det lungt och varligt.

Det är inte svårt! Jag fixar det, då kan vem som helst lära sig.

köpte mina däckjärn från greven kostade visserligen 150kr st men de är väldigt bra

Lämnade mina helt nylackade fälgar till en icke nämnd däckverkstad för däckpåläggning, när jag hämtade dom berättade dom att dom råkat skrapa bort färg c:a 25 cm på ena fälgen och några småmärken på den andra, tydligen hade ett plastskydd på deras däckmaskin hoppat av.

Blev så klart ledsen men dom erbjöd sig betala en omlackering, orkade inte med detta eftersom jag då var tvungen att vänta ännu längre.

Istället så bjöd dom på en uppsättning vinkelventiler samt stod för både av- och däckpåläggningen.

Tyckte detta var mycket schysst av dom.

Olyckor händer alla, tycker inte man ska hänga ut någon innan dom fått en chans att åtgärda problemet.

tycker inte man ska hänga ut någon innan dom fått en chans att åtgärda problemet.

Vadå hänga ut någon? Om man driver en verkstad så är det ju högst relevant om man inte kan utföra ett däckbyte och balansering utan att repa upp fälgen och skita i balanseringen.
Om vi inte kan diskutera sådant på detta forum, vad ska vi då ha det till? Folk förstår nog att det kan vara en engångsföreteelse, om inte poster som denna ploppar upp som svampar i forumet.

Skulle VIANOR välja att åtgärda problemet kommer jag förstås skriva om det här. Men det påverkar inte kvalitén på den första arbetsinsatsen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick