Har du långt till närmsta mc-skrot ?annars är ju ett alternativ att modda dit en ljuddämpare som dämpar mer från valfri modell skrapad spelar ju mindre roll än en som brölar om man stör sig på det
Kanske borde kika på det igen, se om det finns nåt i bra skick som skulle passa.
Använder du öronproppar ?
Om inte
besök närmsta apotek och inhandla öronproppar.
Hojen går ju igenom besiktning så utmaningen är ju din upplevelse.
Du vill få det tystare.
Yes! Jag kör med formgjutna proppar för att få bort vindbrus, som jag börjat bli mer känslig för. Jag vill mest få det tystare när man rullar tidig morgon eller sen kväll, för omgivningens skull
Kolla med Sams mc skrot i Karlstad.
Har kollat några gånger, verkar inte få in avgassystem till dessa tyvärr. Men tack för tipset!
Hör kan du välja o vraka jag har kört med en av dom längsta vinklade på yzf, n blev tyst som bara den men den varvade inte mer än 5000 sedan borrade jag 4 8mm hål i kragen o då går det att varva 7500 o det räcker för mej det är ca 200 km
Find many great new & used options and get the best deals for Universal Motorcycle Exhaust Can DB Killer Silencer Muffler Baffle 42/45/48/60mm at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!
www.ebay.com
Där fanns det endel! Ska kolla igenom. Inga problem att beställa till sverige?
Skillnaden med db-killer kan bli stor.
Jag skulle letat ett begagnat originalsystem, exempelvis via mc-demontering eller på ebay. Ibland går det att få hem sådant för småpengar. Tittar du på exempelsökningen du fått länkad ovan ser det inte överdrivet dyrt ut i förhållande till hojens värde. Du har trots allt irriterat dig på ljudet i fem år nu.
Vill du komma väldigt billigt undan är det någon av ghettolösningarna som nämnts i tråden.
Har inte kört den på 4 år. Tänkte besiktiga och sälja, men kom på att den är så trevlig att köra/inte värd så mycket så jag behåller den nog till körningar där jag inte vill ta "fin-mcn". Därför blev det aktuellt igen
Begagnade originalsystem är svåra att få tag på i bra skick. Verka kostar flera tusen när man väl hittar. Gissar att mcns värde gått ner till 10.000 eller lägre baserat på blocket just nu.
Det bästa alternativet jag hittat är ett eftermarknads för 3000kr begagnat, men det låter mer än original enligt säljaren. oklart om det är tystare än biltema dock. Men lite mycket att lägga mtp värdet på cykeln också.
Såg du några som var i bra skick? De jag hittade var rostiga/buckliga. Men jag kan ha missat några. Ska kolla mer ikväll!
Annars finns ju möjligheten köpa en ljuddämpare till bil. På grund av den hårda konkurrensen ligger ljuddämpare till bil i en annan prisklass än MC slipon. Men dämpar bättre.
Enligt principen ju större dessto tystare.
View attachment 487998
Exempel
Ljuddämpare av högglanspolerat rostfritt stål.
www.biltema.se
Universal ljuddämpare av aluminiserat stål.
www.biltema.se
Finns det några exempel på någon som använt och det ser bra ut? Tveksam till att man kan få det snyggt med dessa.
Lutar åt att jag pillar i en vinklad dbkiller och ser hur det blir till att börja med!